synesthesia

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Laurens
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 feb 2017, 13:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

synesthesia

Bericht door Laurens »

Hoi!

Ik ben er sinds kort achter dat ik waarschijnlijk "Grapheme-color synesthesia" heb, wat betekent dat ik bijv. dagen van de week, datums, letters en cijfers associeer/ ervaar als gelinkt met bepaalde kleuren.

Maandag is bijv. rood, en donderdag is groen. De letter Q is violet en nummer 1 is rood.

Heeft een van jullie dit ook of een andere vorm van synesthesia?
easy peasy pumkpin peasy pumpkin pie motherfucker

- Gerard Way
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: synesthesia

Bericht door Anon20180311 »

Fanboy_of_everything schreef:Hoi!

Ik ben er sinds kort achter dat ik waarschijnlijk "Grapheme-color synesthesia" heb, wat betekent dat ik bijv. dagen van de week, datums, letters en cijfers associeer/ ervaar als gelinkt met bepaalde kleuren.

Maandag is bijv. rood, en donderdag is groen. De letter Q is violet en nummer 1 is rood.

Heeft een van jullie dit ook of een andere vorm van synesthesia?
Hoi,

Sorry, ik ken hier, niet echt ervaring mee.

Maar als "amateur schilder" : Kleuren trillen, als klanken, der gevoelens, der woorden of datums, der herinneringen, der verwachtingen, enz,............

Soms, zie ik eerder een kleur ( het karisma ), van de mens, dan de mens, enz,..................

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: synesthesia

Bericht door Anon20190501 »

Geen idee of het enigszins vergelijkbaar is. Als amateur muziekjes-in-elkaar-fröbelster vind ik het belangrijk om niet alleen akkoordenschema's, melodieën en ritmes zelf te maken, maar ook klanken zelf te ontwerpen. Dat doe ik m.b.v. elektronische muziekinstrumenten. Wanneer ik bezig ben met sound design denk ik regelmatig in de trant van 'dit is te rood' en 'hier moet wat blauw bij', terwijl de eigenlijke bouwstenen dingen als oscillatoren, filters, modulatoren en enveloppes zijn.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Laurens
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 feb 2017, 13:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: synesthesia

Bericht door Laurens »

Sigrid schreef:Geen idee of het enigszins vergelijkbaar is. Als amateur muziekjes-in-elkaar-fröbelster vind ik het belangrijk om niet alleen akkoordenschema's, melodieën en ritmes zelf te maken, maar ook klanken zelf te ontwerpen. Dat doe ik m.b.v. elektronische muziekinstrumenten. Wanneer ik bezig ben met sound design denk ik regelmatig in de trant van 'dit is te rood' en 'hier moet wat blauw bij', terwijl de eigenlijke bouwstenen dingen als oscillatoren, filters, modulatoren en enveloppes zijn.
Ja dit is vgm sound-color synesthesia. Er zijn veel vormen! Mijn vorm is de meest veelvoorkomende, hier is iets over color sound synesthesia, misschien heb je dat wel?


http://nautil.us/issue/26/color/what-co ... this-song
easy peasy pumkpin peasy pumpkin pie motherfucker

- Gerard Way
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: synesthesia

Bericht door Anon20230219 »

Sigrid schreef:Geen idee of het enigszins vergelijkbaar is. Als amateur muziekjes-in-elkaar-fröbelster vind ik het belangrijk om niet alleen akkoordenschema's, melodieën en ritmes zelf te maken, maar ook klanken zelf te ontwerpen. Dat doe ik m.b.v. elektronische muziekinstrumenten. Wanneer ik bezig ben met sound design denk ik regelmatig in de trant van 'dit is te rood' en 'hier moet wat blauw bij', terwijl de eigenlijke bouwstenen dingen als oscillatoren, filters, modulatoren en enveloppes zijn.
Bij mij hetzelfde, uit niks iets op bouwen..dat blijft het mooie van een synthesizer.
(En dan het liefst uit een machine halen welke meer een dinky toy is dan een duur apparaat van 3000 euro.)
Wat bij mij ook mee speelt zijn ook getallen, mijn innerlijke ritme is 120 BPM maar tegenwoordig probeer ik dat te vermijden waardoor ik mij dwing om tot nieuwe en andere inzichten te komen.
Ook mag ik graag harmonieën in akkoorden maken welke niet echt standaard zijn maar wel apart klinken.
Gebruikersavatar
Beardelady
Berichten: 324
Lid geworden op: 01 jan 2015, 11:32
Gender: Vrouw

Re: synesthesia

Bericht door Beardelady »

(Volgens mij missen sommige mensen hier het punt. Het lijkt alsof men denkt dat het om synthesizers gaat. En daar gat het dus niet om.)

Maargoed.. ik ken het in dat opzicht dat ik de cijfer 3 bij mij geel is en blauw 4. Tel ik 3 en 4 bijelkaar op krijg ik 7 en dat is dan toevallig ook weer groen. 5 is weer Rood..

Ik had eerder dat ik bij sommige klanten kleuren zag (ik ben grafisch ontwerper van beroep). En koos ik die kleuren voor hn nieuwe huisstijl dan was het ook direct raak.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: synesthesia

Bericht door Anon20180311 »

Joukje schreef:(Volgens mij missen sommige mensen hier het punt. Het lijkt alsof men denkt dat het om synthesizers gaat. En daar gat het dus niet om.)

Maargoed.. ik ken het in dat opzicht dat ik de cijfer 3 bij mij geel is en blauw 4. Tel ik 3 en 4 bijelkaar op krijg ik 7 en dat is dan toevallig ook weer groen. 5 is weer Rood..

Ik had eerder dat ik bij sommige klanten kleuren zag (ik ben grafisch ontwerper van beroep). En koos ik die kleuren voor hn nieuwe huisstijl dan was het ook direct raak.
Hoi Joukje,

Mss, maar wat mij wel bijzonder opvalt : Dat alle reacties, tot op heden, toch wel iets zeer belangrijks gemeen kennen, " Creativiteit " . Kleuren der klanken en klanken der kleuren, der gevoelens.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: synesthesia

Bericht door Anon20190501 »

@Joukje:Ik noemde synths omdat je daarmee mits wat kennis het makkelijkste je eigen klank-kleuren (wink wink, nudge nudge) kan samenstellen. Dat zie ik me met een blokfluit nog niet meteen doen. Het ging me totaal niet om de techniek van het instrument, wel om de perceptie van bv. timbre als kleurschakering.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Beardelady
Berichten: 324
Lid geworden op: 01 jan 2015, 11:32
Gender: Vrouw

Re: synesthesia

Bericht door Beardelady »

Prima, maak er een lekker klankkleur festijn van. Dat veranderd niet dat Fanboy met Synesthesie een heel ander fenomeen bedoelt.
Laurens
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 feb 2017, 13:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: synesthesia

Bericht door Laurens »

Joukje schreef:Prima, maak er een lekker klankkleur festijn van. Dat veranderd niet dat Fanboy met Synesthesie een heel ander fenomeen bedoelt.
Dat klopt!
easy peasy pumkpin peasy pumpkin pie motherfucker

- Gerard Way