HELP! Ik kan niet goed plassen!

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
charleyy

HELP! Ik kan niet goed plassen!

Bericht door charleyy »

Hoi allemaal!

Vorige week vrijdag (31 maart) ben ik geopereerd. Ik heb nu een vagina en ik ben heel erg blij dat het achter de rug is!
Gisteren ben ik naar huis gestuurd. Ik heb 2 keer moeten plassen en kreeg mijn blaas voldoende leeg.

Nu thuis loop ik tegen het volgende aan: het gaat niet zo heel makkelijk. De straal is dun en erg slap, het lukt me niet om er wat druk achter te zetten. Ook loopt de straal niet recht naar beneden, maar loop het langs de holte van de vagina richting mijn anus en loopt het via daar de wc in.

Ik ben nu telkens bang om te gaan plassen. Ik ben bang dat de buis vernauwt is omdat ik er geen druk achter kan zetten. Als ik hoge nood heb dan duurt het erg lang voor mijn blaas leeg is omdat er maar een mini straaltje uit komt.

Heeft iemand anders dit nog meegemaakt? Kan het zijn door zwellingen dat de buis een beetje vernauwt is?? Konden jullie wel vlak na de operatie correct plassen?? Of is dit iets wat na verloop van tijd herstelt?

Ik maak me zorgen!
You are beautiful!
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: HELP! Ik kan niet goed plassen!

Bericht door Emma »

Als het echt moeite gaat kosten, dan kun je het best contact met de arts opnemen. Een verstopte urineleider is reden voor een besoek aan de SEH. Het kan wel zo zijn dat je urineleider nog geïrriteerd is van de catheter en dat er een zwelling zit die minder wordt. Hou dus in de gaten of het erger wordt, hetzelfde blijft of verbetert.

Dat de urine overal langs loopt, hoort er een beetje bij, dat hebben veel cisvrouwen ook... het zal nog wel verbeteren hoor, als alle zwellingen weg zijn. Eventueel kan er over een tijdje door de chirurg nog een en ander gecorrigeerd worden.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Nog wat, wacht dus niet tot je hoge nood hebt, dan kun je het beter in de gaten houden. En een beetje druk zetten mag best, maar hoeft niet. Een urineleider vernauwt na een SRS over het algemeen vanwege granulatieweefsel, bij de afhechting aan het einde dus.
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]
charleyy

Bericht door charleyy »

Heel erg bedankt voor je reactie Emma!

Dus het is eigenlijk 'normaal' dat de straal kaarsrecht de pot in knalt? Want dat is eerlijk gezegd hoe ik het verwacht had.

Ik heb het idee dat er iets voor zit. En ook dat de buis vernauwt is. Want er hing een soort donkerrood vliebeltje (stolsel denk ik) te bungelen op de plek waar de urine buis zit, en die heb ik er net (per ongeluk) afgetrokken. Met wc papier.

Ook nog even een vraagje: elke keer als ik geplast heb, stap ik meteen onder de douche om het af te spoelen. Erg onhandig. Is dit echt noodzakelijk?

Als dit maar wel verbeterd, want ik kan niet leven met zo'n straaltje als het nu is...
You are beautiful!
Anon20190122

Bericht door Anon20190122 »

Kijk eventjes rustig met een spiegel!
Dan zal je zien dat je kleine schaamlippen nog al opgezwollen zijn en je de clitoris met daar onder de plasbuis niet goed of geheel niet kunt zien.

Eigenlijk hoef je om plas niet druk te maken dat is in principe steriel alles voelt nu anders maar wat je ervaart is nu nog vrij normaal.
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

(Nog maar een keer een disclaimer: ik ben natuurlijk geen arts, alleen ervaringsdeskundige)

Als het zo'n straaltje blijft zal de chirurg er heus iets aan doen... en moeilijk plassen in het begin is wat veel mensen wel overkomt. Zolang het niet steeds slechter gaat moet je even volhouden tot de volgende controle.

Een rood flubbertje kan een stolsel zijn of granulatie. Wat het ook is, dat het loslaat is geen punt.

Wat je in ieder geval moet doen:
  • Niet stoppen met drinken omdat je denkt dat je dan minder vaak naar de WC hoeft en dus minder problemen hebt
  • je plas te lang ophouden
*Stel* dat de boel toch echt geblokkeerd raakt en je hebt je plas al te lang opgehouden, dan kun je jezelf wel voor je kop slaan...
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]
charleyy

Bericht door charleyy »

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Super fijn! :hbeat:

Vanmiddag raakte ik in paniek en heb ik gebeld naar de VU. Het spreekuur was tot 12 uur en ik belde natuurlijk om 12:06. Netjes voicemail Ingesproken en teruggebeld om 13:30. De mevrouw aan de telefoon heeft heel goed m'n zorgen weggepraat. Het schijnt normaal te zijn dat het alle kanten op kan lopen, en dit zou zich vanzelf moeten herstellen.

Zoals ik al zei heb ik dus dat stukje stolseltje er per ongeluk afgerukt waardoor het even beter ging. Nu ben ik net weer wezen plassen en ging het ineens toch weer niet. Het liep nog net niet m'n gat in!

Even met een zaklampje gekeken maar ik herken helemaal niks. Alles is donker rood en een plasbuis is nergens te zien. Het lijkt alsof er stolsel overheen zit ofzo, ik weet het echt niet! Ik denk dus dat ik een deel van het stolsel eraf gerukt heb, maar dat er nog meer zit. Ben als de DOOD om dit weg te halen met een pincet.

Durf m'n vagina daar beneden nog niet eens met een vinger aan te raken, zo als ik het vind :?

M'n checkup afspraak met de chirurg is pas over 2 weken, hopelijk hou ik dat vol
You are beautiful!
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Laat het lekker zitten, het gaat als het goed is vanzelf weg. Gewoon niet aanzitten als het niet nodig is. Zolang het plassen niet helemaal stopt, kom je die twee weken gewoon door.
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]
charleyy

Bericht door charleyy »

Dat is ook zo. Fijn dat je antwoord. Je zegt precies wat ik even horen moet!

Ik ben echt een chill persoon die zich niet zo snel druk maakt, maar echt. De operatie valt me erg zwaar. Het gaat natuurlijk over m'n lichaam. Dus bij elke kleine complicatie lig ik wakker...
You are beautiful!
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Laat ik het niet over echte complicaties hebben, dan lig je pas echt wakker ;)

Nee, het zou fijn zijn als het VUmc een post-op gids zou maken...
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]