foutje, bedankt

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

foutje, bedankt

Bericht door wiggeltje »

misschien omdat ik dorst had, na een vermoeiende dag klussen aan mijn nieuwe huisje,
en er niks bij mijn ouders te drinken was, behalve een glas wijn, maar ik geen wijn gewend ben :? euhm..

Omdat ik gewend ben aan mijn naam Linda, en wanneer iedereen mij ineens zo noemt, en ik dingen bestel op "Linda" ..op mijn post en bestelpakketjes staat Linda. Op mijn huisnaambordje bij de post en de bellen staat Linda. Op sport noemen ze mij Linda, enkelen die mij langer kennen iets vaker dan nog Eric. Mijn handtekening is bijna hetzelfde behalve dan dat de E van Eric is naar de L van Linda is gegaan (ik heb er nooit gezeur over gehad). Alleen op mijn paypal/creditcard-account staat mijn jongensnaam, maar die zie ik zelden, is slechts een klik en het product is gekocht.

Goed, ik kocht dus een goedkoop treinkaartje voor aanstaande zondag voor 20,50 via NS aanbieding. Deze kocht ik via Ideal (dus met een bankpas). Al vulde ik snel mijn naam en gegevens in, en meestal denk ik snel, ff invullen en verder met de dag, "ADHD."

Wollah, uitprinten... oh, wacht even,.. ik had de voorletter L gedaan. De L van Linda. Wat stom! Want zo heet ik niet :oops: Ik bedoel, je moet je legitimeren en op het paspoort, dat ook een reisdocument is, staat er natuurlijk dat ik Eric heet :doh:

En nu? Stel, ik zit in de trein. Conducteur komt langs.. ik laat het blaadje zien. ... Aha, in orde, mag ik Uw paspoort alstublieft? Natuurlijk mr of mvr. Dank u.. Hé..! Dit klopt niet :naughty: jij bent iemand anders! (L) Achternaam = niet (E) Achternaam.

Mijn vraag is, is dit stom? Ik moet die zondag echt gaan. Ik heb 20,50 betaald..! En ik dacht gewoon ff niet na met die L :( Natuurlijk leg ik mijn verhaal gewoon vriendelijk uit en ik kom meestal overtuigend over, maar stel dat het fout gaat..
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: foutje, bedankt

Bericht door Eva »

Gek idee misschien, maar op het moment dat je een conducteur moet vertellen dat je in transitie bent je oude (mannen)stem gebruiken? Misschien met een glimlach zeggen "Hij is een Zij"?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: foutje, bedankt

Bericht door Emma »

Gelukkig hebben we in Nederland een rare gewoonte met voornamen: best wel veel veel mensen hebben een officiele voornaam en een roepnaam... de meeste roepnamen hebben dezelfde beginletter als de officiele voornaam, maar dat hoeft helemaal niet. Denk aan Hans/Johannes, Kees/Cornelis, Erik/Frederik, Lisa/Elisabeth....
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: foutje, bedankt

Bericht door Anon20180311 »

Hoi iedereen,

Even ter info. : In België, "kon/kan" men een genderpasje ( gratis) aanvragen bij het gender-team, der eventueel vertoon bij o.a. dergelijke kleine probleempjes. Ik weet niet of jullie dat in, Nederland kennen. Maar het was voor mij persoonlijk, wel een zeer handig pasje destijds.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: foutje, bedankt

Bericht door Isabelle »

Ik heb mijn ov kaart aangevraagd als Isabelle en als vrouw. Moest een foto meesturen van het id als bevestiging(waar mijn oude naam en geslacht opstaat). Gewoon geleverd gekregen, niks aan de hand. Je ov kaart of treinkaartjes zijn geen officiële documenten.
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken als je je al presenteerd als Linda. Ze gaan je id niet vragen, ten minste nooit meegemaakt of gehoord in Nederland (wel buitenlandse reizen) en zou juist minder logisch zijn als ze een vrouw zien, maar er staat man en Eric op je kaartje.
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: foutje, bedankt

Bericht door Dieuwertje »

Isabelle schreef:Ze gaan je id niet vragen, ten minste nooit meegemaakt of gehoord in Nederland
Komt wel voor dat ze daar naar vragen. 1 Of 2 maal in de trein bij een controle (dus zeker niet vaak) en 1 maal 's avonds laat bij een perroncontrole op Den Haag Centraal.
Bij stations waar de poortje dicht zitten zal je dat laatste niet zo snel hebben. Daar scan je de QR code en dat systeem heeft echt geen idee wie dat kaartje voor de scanner houd.
Maar zoals Isabelle zegt, zou me geen zorgen maken en het gewoon gebruiken. (advies zonder garantie, dat dan weer wel)
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: foutje, bedankt

Bericht door Alice »

Ik ben ook een paar keer met zo'n uitgeprint, voordeel, kaartje met de trein gegaan. Bij controle in de trein (als die al plaats vind) keken ze niet zo naar je ID bewijs. Ze zijn al blij dat je iets kan tonen. Gewoon je ID in je hand houden en niet geven. Bij de poortjes is je idd je ID niet nodig.

Komen er vragen dan is die tip van Emma "Hij is een Zij" een heel bruikbaar.

Wat ik mij herinner, in NL werden/worden(?) van die genderpasjes uitgeven door T&T.
Ik had ook een brief van het Genderteam dat ik daar in behandeling was, nooit gebruikt.
Misschien een idee om zo'n brief bij je te hebben.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: foutje, bedankt

Bericht door Alice »

@ Isabelle,

Het gaat over dit uitprinttreinkaartje, e-ticket,

Afbeelding
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: foutje, bedankt

Bericht door Nate_0 »

Ik ben wel een paar keer om mijn ID gevraagd bij een dergelijk ticket. Als ze je al vragen lijkt me dat je het idd gewoon uit kan leggen, je foto staat immers ook op je ID en er zullen vast ook wel eens mensen die spellingsfouten maken op hun E-ticket.
meerdere zakken met zaagsel
Anne V
Berichten: 368
Lid geworden op: 21 mei 2016, 00:01
Gender: Transgender

Re: foutje, bedankt

Bericht door Anne V »

Ervaring is zoals Nate heeft.
Op je ticket staan je achternaam en geboortedatum.
En die kloppen wel.
Plaats reactie