Daarentegen bereiken ons ook berichten over mensen die aan de telefoon domweg niet verder geholpen worden, omdat naar het oordeel van degene aan de andere kant van de telefoon de gegevens in 'het systeem' niet kloppen. Vooral banken lijken zich hier onder het mom van 'veiligheid' schuldig aan te maken, maar nemen onder datzelfde mom van 'veiligheid' wel genoegen met een door een vreemde gemakkelijk te achterhalen geboortedatum of huisnummer/postcode combinatie als controlevraag. Word je door de medewerker aan de telefoon niet vertrouwd, dan word je al snel doorgestuurd naar een kantoor om je te legitimeren. Je weet wel, zo'n bankkantoor dat steeds vaker alleen maar in de steden te vinden is. Bovendien bieden ze dan aan om in het systeem een notitie te maken, in feite dus om neer te schrijven dat je transgender bent.
Formeel gezien maken ze naar ons idee verboden onderscheid op basis van geslacht, en doen foutieve aannames over hoe de stem van iemand met een M of een V in het systeem moet klinken. Misschien is dit zelfs wel een aanleiding om die M of V in datzelfde systeem ter discussie te stellen.
Zowel Eva als ik hebben er al mee te maken gehad, maar we willen, als dit alleen ons overkomt, er geen groot verhaal van maken. Daarom vragen we je, als je dit herkent:
- Bij welk bedrijf was dat?
- Als je extra controlevragen kreeg, welke waren dat?
- Ben je uiteindelijk wel aan de telefoon geholpen, of werd je (zoals bij banken) naar een kantoor verwezen?
- Ging men ondanks de twijfel wel respectvol met je om?
Graag nog even niet op elkaar reageren, we willen allereerst een inventarisatie maken.
Wil je niet openbaar reageren, of heb je geen forumaccount en wil je dat ook niet, dan kun je mailen aan [email protected].