Systen, Mylan of Sandoz

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Dieuwertje

Systen, Mylan of Sandoz

Bericht door Dieuwertje »

Als je Estradiol met pleisters toedient ben ik 3 verschillende merken tegengekomen. Met Systen en Mylan heb ik zelf ervaring. En daaruit kwam in ieder geval tot nu toe dat Systen beter blijft zitten. Ik ben al een paar keer Mylan pleisters spontaan kwijt geraakt.
Probleem is dat mijn zorgverzekeraar vind dat de goedkopere Mylan voldoet en daar moet ik het maar mee doen. Ik weet helaas niet wat het prijs verschil is, maar die Mylan pleisters gaan er wel veel harder doorheen op deze manier.
Jannet V schreef: 09 aug 2017, 21:09 Op eigen verzoek ben ik naar Systen gegaan, geen probleem bij Menzis. Trouwens alleen omdat Systen beter plakt, verder ondervind ik geen verschil.
Daar doet CZ dus moeilijk over. Ik heb aangegeven wat het probleem was en dit is hun antwoord.
Goedemiddag, vervelend dat het medicijn Mylan niet zo goed voor je werkt en hier bijwerkingen van komen. Je dient dit te bespreken met de apotheker. Indien nodig bepaalt de apotheker voor welk ander medicijn je in aanmerking komt. De apotheker kan ook beoordelen of de klachten met de behandelend arts besproken moeten worden en of er een medische verklaring moet komen.

Originele (en dus duurdere) merkmedicijnen worden alleen nog bij hoge uitzondering vergoed. Een voorwaarde hiervoor is dat is onderzocht en is aangetoond dat het gebruik van het andere medicijn niet medisch verantwoord voor je is. Weet je zo voldoende?
Dan lees ik dus 'Dat doen we dus niet, het blijft gewoon Mylan'.

Nu maar via email om een nieuw recept gevraagd van het VUmc met expliciet Systen vermeld. Ik ben benieuwd.
Fiona

Re: Systen, Mylan of Sandoz

Bericht door Fiona »

Had ook dat probleem. Kon geen Systen krijgen. Heeft met hun systeem van inkoop te maken. De Apotheker zei dat de zorgverzekeraar niet vergoed, maar dat was dus niet het geval. Heb toen gewoon Systen gekregen bij het VUmc en later ook bij de Scheperapotheek hier in Emmen in het Scheperziekenhuis.
marianne

Bericht door marianne »

wat zijn verder verschillen, draagcomfort, voelen ze anders aan, dikte enzo ? ik heb alleen ervaring met Systen, blijven goed zitten, de lijmresten verwijderen van de oude pleister is altijd wel het meeste werk
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Dieuwertje

Die van Mylan rimpelen nogal langs de randen en gaan dan ook nog wel eens los daar. Trekken wel makkelijk van de huid na 3 en een halve dag. Maar dat geeft ook wel aan dat ze minder vast zitten.
Dieuwertje

Dat doet het VUmc dan toch wel netjes. Maandag middag laat, na sluiting zal ik maar zeggen, via email om een recept verzocht. Vandaag lag die al in mijn brievenbus. En met de vermelding dat het Systen moet zijn. vanmiddag naar mijn apotheek geweest en die gaan de juiste bestellen. Lijkt mij dat de verzekeraar daar niet omheen kan. De laatste pleister (Mylan) hangt ook al weer half los en die moet officieel nog zeker een dag.
Nienke

Bericht door Nienke »

Sandoz is verschrikkelijk, lieten bij mij na 1 dag dragen voor al meer dan 50 procent los.
Systen Rocks!!! zelfs de laatste dag er bijna niet af te krijgen :)
Ylse
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Ylse »

Ik heb ze alledrie wel gehad, en heb nu nog 2 merken in de kast staan. Ik moet ze allemaal met enige moeite verwijderen. Wat wel eens wil gebeuren is dat als ik ze op ongelukkig gekozen plekjes plak er een randje gaat omkrullen.

Over de vergoeding zijn de zorgverzekeraars en apothekers vrij duidelijk. In principe krijgen de apothekers alleen de generieke middelen vergoed. Wil je het merkartikel dan mag de apotheker dat uit eigen zak bijbetalen of doorbelasten aan de klant. Is er geen generiek te krijgen dan kan je het merkartikel vergoed krijgen.

Mijn huisapotheek heeft standaard de systen niet in hun leveringspakket. Als ze die willen leveren moeten ze dat via een omweg inkopen.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Nienke

Bericht door Nienke »

Mijn lokale apotheek in lelystad heeft ook geen systen, wat mij is verteld als mijn huisarts er goedkeuring voor geeft dat ik dan systen apart mag laten bestellen, levertijd is wel twee weken.
Ik zou met een kleine bijdrage niet eens zo onder de indruk zijn, als ik maar goede plakkers heb.
Met Sandos neem ik geen genoegen meer mee.:(
Anne V

Bericht door Anne V »

Ik heb de Sandoz (zowel van VU als eigen apotheek gekregen). Daar nu 2 maanden ervaring mee.
In begin een keer helemaal los gelaten en ook wel randjes. Laatste tijd geen last mee. Blijven zitten en na verwijderen zijn nog wat lijmresten te voelen.
Krijg het idee dat er iets verschil in lijmkracht zit tussen eerste en tweede doosje.
Wel vind ik het nog steeds lastig om ze vlak op de huid aan te brengen; vooral bij het tweede deel nog wel eens plooien.

Ga wel proberen volgende keer de Systen te krijgen. Kan dan zelf vergelijken.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Toch apart. Mijn apotheek heeft nooit Systen op voorraad, maar de groothandel (Brocacef) levert het altijd meteen de volgende dag. Als je naar een Benu apotheek gaat (Benu is een keten van Brocacef) komt dat goed. Kan alleen de verzekeraar nog dwarsliggen.
Geen idee hoe dat zit met andere apotheken en groothandels.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]