Tess' SRS in Thailand (Dr. Chettawut)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Jill
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2017, 13:33
Gender: Trans MtF

Re: Tess' SRS in Thailand (Dr. Chettawut)

Bericht door Jill »

TessB schreef: 08 nov 2017, 14:05 Dertiende dag post-op, zesde dag dilateren (7 november)
Op aanraden van de verpleging heb ik mijn eerste dilateersessie meteen na het opstaan gedaan (tussen 7:00 en 8:00). 60 minuten zijn lang, maar dan heb je dat vast meteen gehad. Bij het ontbijt komen we regelmatig onze overbuurvrouw uit Spanje tegen en gaat ze bij ons zitten (wij zijn altijd eerder). Haar moeder spreekt geen Engels, maar indien nodig vertaalt ze het voor haar moeder. Leuke mensen. Ze blijken uit Tenerife te komen en moeten straks nog iets van 33 uur terugreizen. Omdat ze bovendien slechts twee dagen voor mij geopereerd is, kan ik soms met haar overleggen of iets wel helemaal goed voelt etc.

Ik heb vandaag eindelijk mijn tweede (dikste) boek uitgelezen: Don Quichot! Ik heb 7 boeken mee met bij elkaar ruim 3500 pagina's. Hopelijk krijg ik er nog minstens twee uit voordat ik volgende week vertrek. Aangezien je toch niet naar buiten mag heb je genoeg tijd voor de boeken die je anders niet zou lezen. Bovendien vind ik dat Netflix en films op den duur wat saai worden, maar daarom bewaar ik Netflix bewust voor het dilateren. Een beetje afwisseling in entertainment is geen slecht idee. De verveling slaat op den duur wel een beetje in.

Om de sleur wat te breken ben ik samen met mijn moeder naar de tegenovergelegen mall gegaan om eten te halen. Ik geef toe dat het wat risky is, maar ik was het binnenzitten wel even beu. Ik heb afgesproken dat we bij pijn meteen terug zouden gaan en verder heel rustig zouden lopen. Gelukkig ging dat goed. Alleen een klein stukje traplopen viel wel zwaar. Eindelijk kon ik voor het eerst in twee weken weer even buiten lopen en zelf mee het eten uitkiezen! Al met al zijn we 40 minuten weg geweest en hebben we een van de eerste eettentjes in de mall gekozen, afhaal besteld en zijn we gegaan. Toen ik weer bij het hotel kwam begon in het wel te voelen. Geen extreme pijn, maar je merkt dat je hebt gelopen. Ik raad dit soort stunts niet over het algemeen aan of af, maar luister naar je lichaam en denk niet dat je onoverwinnelijk bent. Dat ben je niet. Ik neem hierna bewust weer even rust.

Na het eten heb ik mijn dilateersessie gedaan. Gelukkig kwam ik erachter dat ik via mijn aankomende werkgever een VPN-verbinding kan opzetten en daarmee de Nederlandse Netflix kon kijken. Eindelijk konden we onze serie verder kijken (niet alles is in Thailand beschikbaar) en mama Expeditie Robinson. Daarna hebben we nog een filmpje opgezet en met zijn drieën in de slaapkamer gekeken.

Twee weken post-op, eerste week dilateren (8 november)
Ik ga vanaf hier niet meer X-dagen post-op en X dagen dilateren vermelden. Vanaf nu verandert het schema ook minder en is dat wat minder het vermelden waard. Zoals ik hiervoor al aangaf, slaat de verveling een beetje in. Ik heb me vandaag rustig gehouden, een beetje gelezen en een beetje mijn mail e.d. bijgewerkt, terwijl mijn vriendin en moeder zich (weer) lieten masseren :o. Ook heb ik nog met het meisje uit de VS contact gehad die nu in de kliniek ligt. Haar operatie is goed verlopen. We hebben haar aardig goed voorgelicht en ze was erg tevreden met hoe het was gegaan. Ze had wel hetzelfde probleem als ik: een pijnlijk stuitje van het lange liggen. Op mijn aanraden heeft ze de verpleging om een extra kussen gevraagd voor onder haar benen. Niet optimaal, maar 'comfortabel' liggen is moeilijk te bereiken als je net geopereerd bent en ingepakt zit. Hoogstens is het meer of minder oncomfortabel. Gelukkig wordt dat later beter, maar ik slaap ook nog weleens met een (poezen)kussen tussen mijn benen om op mijn zij te liggen en de druk te verlichten. Het is nu eenmaal een tijdje dik en gezwollen.

Zoals altijd kwam de verpleging weer in de voormiddag. Tot nu toe heb ik elke dag wel een vraag voor de verpleging gehad. Het is erg fijn dat je elke dag je vragen kan stellen over het onderhoud (Hoeveel glijmiddel? Is het erg als het pijn doet? Wanneer druk ik te hard of moet ik harder drukken? Wanneer mag ik weer naar de sauna?). Zo ook dit keer: hoe zit het nou met dilateren als je twee dilators per sessie moet gebruiken in plaats van een?

Morgen begin ik met 3x dilateren per dag. 40 minuten met #0 en 10 minuten met #1 (scheelt 3mm in diameter). Om misverstanden te voorkomen: de tijd begint te lopen als je de dilator op diepte hebt. De verpleging gaf wel aan dat ik beter morgen met #0 50 minuten kan doen tijdens de eerste sessie en pas bij de tweede sessie #1 erbij te pakken. Dan is het al wat beter opgerekt. Ook gaven ze aan dat het pijn kan doen, #1 waarschijnlijk niet helemaal erin gaat bij de eerste keer (ongeveer tot 4-5 inch, terwijl ik met #0 op 6 inch kom - staat aangegeven op de dilator) en het kan gaan bloeden. Verwachteningenmanagement: check. Ik ben benieuwd...
Wat gaat de tijd toch snel! A weer twee weken! :D Ik ben heel erg benieuwd naar het verloop van je nieuwe dilateer proces. Ik ben zelf we bang dat ik daar wat moeite me zal hebben. Ben ook stiekem wel bang dat de diepte niet geheel naar wens is. XD Laat ik er maar niet al te veel bij stil staan.
TessB
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 okt 2015, 15:55
Gender: Trans MtF
Locatie: Nijmegen

Re: Tess' SRS in Thailand (Dr. Chettawut)

Bericht door TessB »

Donderdag 9 november
Ik spreek in sommige van mijn posts over andere patiënten van dr. Chettawut. Ik ga ze niet bij volle naam noemen, maar de aanduiding naar nationaliteit wordt wat verwarrend. Daarom ga ik ze een (geanonimiseerde) aanduiding geven:
- L (de Franse, ging iets na mijn operatie al weg)
- N (de Spaanse, twee dagen voor mij geopereerd)
- E (de Amerikaanse, ‘pre-op’ toen ik haar leerde kennen)
- H (een van de ‘post-op’ meiden die ik eerder heb genoemd)
- A (een nieuwe Franse die ik hieronder introduceer)

Gisteren heb ik wat geks meegemaakt. In de kamer tussen mij en die van N (vier kamers in een vierkant per verdieping) zit een wat oudere transgender. Ik heb haar toevallig een keer gezien toen ik de deur opendeed voor de kamermeisjes, maar verder niet gesproken. Ergens rond 21:00 ging ineens de bel en bleek zij voor de deur te staan. Het was vrij onverwacht en ik heb haar daarom niet binnengelaten. Wel weet ik dat ze uit Frankrijk komt, A heet en alleen was, waardoor ze waarschijnlijk wat gezelschap zoekt. Ik heb A aangeraden om ook eens naar het ontbijt te komen als ze wil praten.

Vanochtend kwam N met haar moeder bij ons langs. We hadden ze net misgelopen bij het ontbijt. Ook zij hadden onverwachts bezoek gehad van de A en wisten niet echt wat we ermee aan moesten. Het is natuurlijk best vreemd als je ineens een vreemde aan de deur hebt van wat tijdelijk je huis is, ook al ben je door dezelfde arts geopereerd. We weten nog niet helemaal zeker of we een keer bij haar langsgaan. Uiteindelijk hebben we het verder vooral gehad over onze transitie, hoe het er in Nederland en Spanje aan toe gaat, etc. Haar moeder deed, ondanks dat ze geen Engels spreekt, goed mee en wist met haar uitdrukkingen en handgebaren goed duidelijk te maken wat ze bedoelde. Leuke mensen.

Aan het einde van de middag zijn we nog even naar het Amazoncafé gegaan, wat tussen het hotel en de 7/11 ligt. Je kijkt er haast overheen als je er niet oplet, maar het is een soort goedkopere (en wat mij betreft ook betere) Thaise Starbucks. Eindelijk weer eens iets anders dan die hoteloploskoffie. We kwamen er ook H tegen die het al eens over dit koffietentje had bij het ontbijt. Ze is nog even bij ons blijven zitten. H is Indiaas, woont in Colombia en wil mogelijk binnenkort naar een Europees land verhuizen. Ze is meer dan een week voor mij geopereerd, maar heeft besloten wat langer te blijven dan nodig is omdat ze bang was voor de pijn. Achteraf zegt ze dat het niet nodig was, aangezien de pijn meevalt. H heeft erg veel bezoek. Haar familie woont nog in India en kan hier vrij makkelijk naartoe vliegen. Ik wist eerst niet zo goed wat ik van H moest denken, maar als je een tijdje met haar praat blijkt ze best wereldwijs te zijn. Uiteindelijk hebben we het nog even gehad over hoe intensief het schema om te dilateren eigenlijk is, en daarmee kom ik meteen bij het volgende punt.

Het drie keer op een dag dilateren viel niet tegen. Ik kon bij de ochtendsessie na 40 minuten met #0 vrijwel meteen door naar 10 minuten #1 op volle diepte. Het deed wel even wat meer pijn en aan het einde vloeide er zoals verwacht wat bloed, maar ik had het erger verwacht. Tijdens de middag en de avondsessie ging #0 er ook veel makkelijk in en werd dat minder onaangenaam om vol te houden.

Het dilateerschema van dr. Chettawut staat overigens gewoon op zijn website (http://www.chet-plasticsurgery.com/dr-c ... tructions/). Op den duur ga je vier dilators per keer gebruiken. Ik vind de opbouw vooralsnog goed te doen. Ik zie #4 nog niet echt passen, maar dat komt mettertijd wel. In de tijd dat je hier niets doet begin je wel na te denken over hoe je het dilateren zo makkelijk en aangenaam mogelijk maakt en hoe het moet als je weer terug in Nederland bent. Nu loop ik bijvoorbeeld telkens vanuit de slaapkamer direct de badkamer in om mijn dilators schoon te maken, maar thuis is dat allemaal net wat anders. Ik heb al het een en ander bedacht.

Ik heb eindelijk een manier gevonden om met één hand te lezen (klein kussen op mijn buik, boek ertegenaan en een boekenlegger horizontaal leggen om de pagina’s open te houden. Ik vind dat dilateren als ik lees sneller gaat dan met serie kijken. Als ik terug ben haal ik denk ik zo’n flexibele iPad houder om aan mijn bed vast te maken en/of een Book Seat (https://www.bol.com/nl/p/the-book-seat- ... ypedsearch). In de ochtend kan ik de krant lezen/het nieuws kijken, in de middag een boek lezen en ’s avonds een serie kijken. Drie keer per dag is een forse commitment, maar met wisselend entertainment is het zo slecht nog niet. Ik denk dat ik thuis bovendien een apart afwasrek ga halen om telkens mijn dilators in te leggen als ik klaar ben en ze op te laten te drogen. Ook wil ik graag een tubeknijper om geen glijmiddel verloren te laten gaan. Er gaat de komende maanden behoorlijk wat doorheen. Zeker als je vier dilators per sessie moet gebruiken en dat ook nog eens drie keer per dag. Een klein prullenbakje naast je bed is ook geen overbodige luxe met alle rommel die je produceert. Ik maak ten slotte alvast een klein boodschappenlijstje voor dingen als tissues en babydoekjes voor als we weer in Nederland zijn.

Ik kijk er nu langzaam wel weer naar uit om terug te gaan.
TessB
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 okt 2015, 15:55
Gender: Trans MtF
Locatie: Nijmegen

Re: Tess' SRS in Thailand (Dr. Chettawut)

Bericht door TessB »

Jill schreef: 08 nov 2017, 17:59 Wat gaat de tijd toch snel! A weer twee weken! :D Ik ben heel erg benieuwd naar het verloop van je nieuwe dilateer proces. Ik ben zelf we bang dat ik daar wat moeite me zal hebben. Ben ook stiekem wel bang dat de diepte niet geheel naar wens is. XD Laat ik er maar niet al te veel bij stil staan.
Alle meiden die ik hier heb gesproken (en ikzelf) hebben 6 inch. Maak je maar geen zorgen over de diepte. Die krijg je wel. Dr. Chettawut maakt bij het consult duidelijk dat diepte niet altijd in zijn macht ligt, omdat er bijvoorbeeld tijdens de operatie iets op kan duiken waardoor ze niet verder kunnen. Ik zeg dit niet om je bang te maken, maar dat is gewoon de realiteit. Ik ken persoonlijk nog niemand die onder de 6 inch zit en waarvan ik het wel weet is het van horen zeggen, waarbij niet voldoende dilateren vaak ook een rol speelt. Dr. Chettawut maakt de holte, jij moet hem onderhouden. Ook dat zal hij bij zijn consult aangeven.

No worries. Het lijkt veel, maar als je er eenmaal mee bent begonnen valt het mee. De aanloop naar drie keer per dag is nu ook wat langer. Wat mij betreft was dat veel beter qua opbouw dan vrijwel meteen naar 3x 30 minuten per dag. Die langere aanloop maakt het een stuk dragelijker.
TessB
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 okt 2015, 15:55
Gender: Trans MtF
Locatie: Nijmegen

Re: Tess' SRS in Thailand (Dr. Chettawut)

Bericht door TessB »

Vrijdag 10 november
Vandaag was weer een rustdagje. In de middag zijn we weer even koffie gaan drinken bij het naastgelegen tentje en hebben we daarna wat vroeger gegeten dan normaal. Mijn ma en vriendin hebben voorafgaand aan een van de bezoeken aan de kliniek een fietstocht gedaan (Co van Kessel). Vanavond doen ze de avondvariant, aangezien dit tot nu toe een van de leukste dingen was die ze hadden gedaan. In de tussentijd is boek nummer 3 uit en ben ik door naar boek nummer 4, kijk ik TV en lig ik op bed.

Gisteren bedacht ik me dat ik nog iets vergeten was te vermelden. Mijn zenuwen komen langzaam terug online en dat zorgt voor pijnscheuten. Het is totaal onvoorspelbaar wanneer het gebeurt en hoeveel je er last van hebt. Vooral de afgelopen twee dagen had ik het heel erg, maar vandaag bijna niet. Ik was ervoor gewaarschuwd, maar desondanks blijft het toch een beetje een raar gevoel. Iemand vroeg mij laatst hoe het nu voelde en ik kon niet anders dan antwoorden: 'alsof je een grote opgezwollen bal tussen je benen hebt waar af en toe met naaldjes in wordt gestoken.' De verpleging heeft mij verzekerd dat dit op den duur minder wordt, evenals de asymmetrie tussen de schaamlippen. Geef het tijd, het komt terug... Gelukkig ben ik geduldig, maar ik wil vooral geen onrealistisch beeld scheppen. Dit is gewoon hoe het is. Bloed, zwelling, druk, pijnscheuten, verveling en geduld. Maarja, dan heb je wel je felbegeerde neovagina.

Morgen zie ik dr. Chettawut weer voor het eerst sinds de operatie. We worden om 11:00 opgehaald bij het hotel. De verpleging gaf aan dat het verstandig was om alle vragen die ik had op te schrijven, maar zij hebben er inmiddels zoveel beantwoord dat ik bijna niets over heb. Ik zie morgen wel wat er overblijft.
Gebruikersavatar
Jill
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2017, 13:33
Gender: Trans MtF

Re: Tess' SRS in Thailand (Dr. Chettawut)

Bericht door Jill »

Ik ben echt zo blij met jouw berichten he, 11 december ben ik aan de beurt en deze topic en je hulp daar buiten heeft al voor redelijk wat stressvermindering gebracht. Als de wifi het toelaat ga ik de xmas editie schrijven op mijn ipad.
TessB
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 okt 2015, 15:55
Gender: Trans MtF
Locatie: Nijmegen

Re: Tess' SRS in Thailand (Dr. Chettawut)

Bericht door TessB »

Jill schreef:Ik ben echt zo blij met jouw berichten he, 11 december ben ik aan de beurt en deze topic en je hulp daar buiten heeft al voor redelijk wat stressvermindering gebracht. Als de wifi het toelaat ga ik de xmas editie schrijven op mijn ipad.
Speaking of which, we hadden de afgelopen dagen wel wat wifiproblemen, maar dat inmiddels gefixt ;). Wel bijzonder dat je hier met kerst (en oud & nieuw?) zit. Waarschijnlijk doen ze met de staff van hotel wel iets leuks, net als dat ze met Halloween ook ineens verkleed voor de deur stonden. Qua jaargetijde zit je in ieder geval goed. De temperatuur buiten is op het moment heerlijk (zeker met een beetje wind). Ik zie echt op tegen de temperatuur thuis.

Nog een leuke tip trouwens: een van de vrouwtjes bij de receptie spaart Hello Kitty zegels van de 7/11 (loop met tasjes van de 7/11 binnen en je merkt zo welke. We hebben er best wat gegeven en kregen vandaag een kleinigheidje als bedankje. Het is echt fantastisch om te zien hoe blij ze er telkens mee is.

Ben blij dat het helpt. Ik vraag me ook telkens af wat ik zelf eigenlijk wel eerder had willen weten. Soms zijn het hele kleine dingen, maar het haalt veel onzekerheid weg :). Irene kan trouwens mooi na jou het stokje overnemen met de voorjaarseditie xD.
Gebruikersavatar
Jill
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2017, 13:33
Gender: Trans MtF

Re: Tess' SRS in Thailand (Dr. Chettawut)

Bericht door Jill »

TessB schreef: 10 nov 2017, 17:03
Jill schreef:Ik ben echt zo blij met jouw berichten he, 11 december ben ik aan de beurt en deze topic en je hulp daar buiten heeft al voor redelijk wat stressvermindering gebracht. Als de wifi het toelaat ga ik de xmas editie schrijven op mijn ipad.
Speaking of which, we hadden de afgelopen dagen wel wat wifiproblemen, maar dat inmiddels gefixt ;). Wel bijzonder dat je hier met kerst (en oud & nieuw?) zit. Waarschijnlijk doen ze met de staff van hotel wel iets leuks, net als dat ze met Halloween ook ineens verkleed voor de deur stonden. Qua jaargetijde zit je in ieder geval goed. De temperatuur buiten is op het moment heerlijk (zeker met een beetje wind). Ik zie echt op tegen de temperatuur thuis.

Nog een leuke tip trouwens: een van de vrouwtjes bij de receptie spaart Hello Kitty zegels van de 7/11 (loop met tasjes van de 7/11 binnen en je merkt zo welke. We hebben er best wat gegeven en kregen vandaag een kleinigheidje als bedankje. Het is echt fantastisch om te zien hoe blij ze er telkens mee is.

Ben blij dat het helpt. Ik vraag me ook telkens af wat ik zelf eigenlijk wel eerder had willen weten. Soms zijn het hele kleine dingen, maar het haalt veel onzekerheid weg :). Irene kan trouwens mooi na jou het stokje overnemen met de voorjaarseditie xD.
Ja mijn beweeg reden om alles te noteren was dus ook omdat ik ook wel wat dingen eerder had willen weten!! En haha ja go Irene, en dan op een dag maken we een trilogie genaamd dagboeken van transvrouwen. Best-seller *peace*
TessB
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 okt 2015, 15:55
Gender: Trans MtF
Locatie: Nijmegen

Re: Tess' SRS in Thailand (Dr. Chettawut)

Bericht door TessB »


Jill schreef:
TessB schreef: 10 nov 2017, 17:03
Jill schreef:Ik ben echt zo blij met jouw berichten he, 11 december ben ik aan de beurt en deze topic en je hulp daar buiten heeft al voor redelijk wat stressvermindering gebracht. Als de wifi het toelaat ga ik de xmas editie schrijven op mijn ipad.
Speaking of which, we hadden de afgelopen dagen wel wat wifiproblemen, maar dat inmiddels gefixt ;). Wel bijzonder dat je hier met kerst (en oud & nieuw?) zit. Waarschijnlijk doen ze met de staff van hotel wel iets leuks, net als dat ze met Halloween ook ineens verkleed voor de deur stonden. Qua jaargetijde zit je in ieder geval goed. De temperatuur buiten is op het moment heerlijk (zeker met een beetje wind). Ik zie echt op tegen de temperatuur thuis.

Nog een leuke tip trouwens: een van de vrouwtjes bij de receptie spaart Hello Kitty zegels van de 7/11 (loop met tasjes van de 7/11 binnen en je merkt zo welke. We hebben er best wat gegeven en kregen vandaag een kleinigheidje als bedankje. Het is echt fantastisch om te zien hoe blij ze er telkens mee is.

Ben blij dat het helpt. Ik vraag me ook telkens af wat ik zelf eigenlijk wel eerder had willen weten. Soms zijn het hele kleine dingen, maar het haalt veel onzekerheid weg :). Irene kan trouwens mooi na jou het stokje overnemen met de voorjaarseditie xD.
Ja mijn beweeg reden om alles te noteren was dus ook omdat ik ook wel wat dingen eerder had willen weten!! En haha ja go Irene, en dan op een dag maken we een trilogie genaamd dagboeken van transvrouwen. Best-seller *peace*
Oh, ik heb nog wel een paar alternatieve titelsuggesties:
- Transwomen Diaries
- Chetgirls
- At Least 25 Nights In Bangkok
- The View From The Vertical
- Vagina's In The Vertical
- Horizontal In The Vertical (persoonlijke favoriet)
Gebruikersavatar
Jill
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2017, 13:33
Gender: Trans MtF

Re: Tess' SRS in Thailand (Dr. Chettawut)

Bericht door Jill »

TessB schreef: 10 nov 2017, 17:27
Jill schreef:
TessB schreef: 10 nov 2017, 17:03 Speaking of which, we hadden de afgelopen dagen wel wat wifiproblemen, maar dat inmiddels gefixt ;). Wel bijzonder dat je hier met kerst (en oud & nieuw?) zit. Waarschijnlijk doen ze met de staff van hotel wel iets leuks, net als dat ze met Halloween ook ineens verkleed voor de deur stonden. Qua jaargetijde zit je in ieder geval goed. De temperatuur buiten is op het moment heerlijk (zeker met een beetje wind). Ik zie echt op tegen de temperatuur thuis.

Nog een leuke tip trouwens: een van de vrouwtjes bij de receptie spaart Hello Kitty zegels van de 7/11 (loop met tasjes van de 7/11 binnen en je merkt zo welke. We hebben er best wat gegeven en kregen vandaag een kleinigheidje als bedankje. Het is echt fantastisch om te zien hoe blij ze er telkens mee is.

Ben blij dat het helpt. Ik vraag me ook telkens af wat ik zelf eigenlijk wel eerder had willen weten. Soms zijn het hele kleine dingen, maar het haalt veel onzekerheid weg :). Irene kan trouwens mooi na jou het stokje overnemen met de voorjaarseditie xD.
Ja mijn beweeg reden om alles te noteren was dus ook omdat ik ook wel wat dingen eerder had willen weten!! En haha ja go Irene, en dan op een dag maken we een trilogie genaamd dagboeken van transvrouwen. Best-seller *peace*
Oh, ik heb nog wel een paar alternatieve titelsuggesties:
- Transwomen Diaries
- Chetgirls
- At Least 25 Nights In Bangkok
- The View From The Vertical
- Vagina's In The Vertical
- Horizontal In The Vertical (persoonlijke favoriet)
Horizontal In The Vertical vind ik ook wel een goede titel!! Mysterieus en kan meerdere gedachten achter de titel vertolken.
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Tess' SRS in Thailand (Dr. Chettawut)

Bericht door Mirthe_s »

+1 voor Horizontal in the Vertical. Een leuke doordenker en grappig.