Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Zef
Berichten: 125
Lid geworden op: 08 jun 2012, 21:33
Gender: Transgender

Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Zef »

Nader rapport inzake voorstel van wet wijziging van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens in verband met het wijzigen van de voorwaarden voor en de bevoegdheid ter zake van wijziging van de vermelding van het geslacht in de akte van geboorte.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... nders.html
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door NaomiClareNL »

Bedankt voor de link Zef.
Ik moet het nog lezen maar het lijkt erop dat geslachtswijziging via Burgerlijke Stand gaat en naamswijziging niet? Ook is er blijkbaar slechts een gewone psychiater of psycholoog nodig niet een deskundige van een genderkliniek.
Zoals geschreven, ik moet het nog lezen.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Eva »

Dank je wel, Zef!
Ik heb na lezing toch wel het gevoel dat het oordeel van een genderpsycholoog noodzakelijk zal zijn.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door NaomiClareNL »

Die conclusie lijkt wel helder Eva maar ik vraag me af hoeveel rekbaarheid daar inzit? Een transgender die geen hormonen of operatie wil komt bijna vanzelfsprekend niet bij VUmc of UMCG. Die jaren laten wachten op intake en diagnose om een administratieve handeling bij de overheid te doen is natuurlijk niet wenselijk. Voor laten gaan lijkt me ook geen optie, dan probeert iedereen dat en ziet wel hoe en waar en wanneer de hormonen en / of operatie komt.

Dinsdag a.s. weer bij PsyQ langs en daar maar eens een balletje opgooien voor alsdan. Ze kennen me daar veel beter dan in Amsterdam maar moeten natuurlijk wel zo'n verklaring willen opstellen en dan moet de ambtenaar Burgerlijke Stand er nog mee akkoord gaan.

Verder gaat ook de naamswijziging via de ambtenaar Burgerlijke Stand, scheelt dus een hoop kosten. Hopelijk kan de wijziging nog per 1 januari 2013 ingaan. Dan ben ik een van de eersten hier in Rotterdam...

Anyway, er komt schot in de zaak. Ben over het algemeen genomen wel blij met dit voorstel.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Eva »

Misschien moet ik het herlezen, maar ik begrijp dat de naamsverandering op de traditionele manier blijft gebeuren.
Advocaatje, rechtertje, 800 euri.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Anon20180501 »

Dank je voor de update, Zef.
Heb ik het goed begrepen dat ook een Arts/Psychiater de diagnose moet bevestigen om een psychiatrische stoornis uit te sluiten?
Ik dacht dat je hun fiat al had zogauw je erkent bent als zijnde een transgender. Dat was bij mij een onderdeel van de 2nd-opinion.

Liefs, Daniela
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Heleen »

Het voorstel houdt in dat deskundigen die een dergelijke verklaring mogen afgeven, bij Koninklijk Besluit vastgesteld worden.

Naamswijziging gaat eveneens via de ambtenaar en niet meer via de rechter :wship:
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Gabriël »

Van wat ik eruit begrijp is het voldoende om dus een verklaring te hebben van een psychiater/arts of psycholoog, en niet per se een die bij het VU hoort...
Mijn psychiater had al eens gezegd dat hij me best wel de diagnose genderidentiteitsstoornis zou willen geven als het me bij het VU enigszins zou helpen. Maar omdat je bij het VU hoe dan ook een diagnostische periode krijgt omdat ze het zelf willen uitzoeken heb ik begrepen, leek het me niet echt nodig vooralsnog.

Ik vraag me stiekem wel af als je dus nu alleen een verklaring van een deskundige nodig hebt om je geslacht te laten wijzigen, of het misschien niet mogelijk is om het te veranderen in Androgyn als je een deskundige hebt die achter je staat... Ik bedoel, als ik moet kiezen tussen m en v dan ga ik maar al te graag voor m. Maar als ik kan kiezen tussen m/v/a, dan ga ik toch liever voor de a... (of o voor overige, of welke letter dat ook zou worden)
Ach ja, ik denk dat ik toch pas mijn geslacht zou laten aanpassen als ik aan hormonen zit, en zo in elk geval iets mannelijker klink/overkom. Dus ik ga tegen die tijd wel goed met het VU praten en polsen wat daarin de mogelijkheden zijn dus wettelijk gezien.
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Heleen »

Er komt een lijst met artsen en psychologen die een dergelijke verklaring mogen afgeven, Niemand weet nog wie er op die lijst komen te staan.

Op dit moment zijn er maar 2 opties, man of vrouw.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Kamerstuk: Nader rapport transgenders

Bericht door Alexandra »

Ziet er prima uit. Dank je wel Heleen.

Zoals ik het begrijp zal het net zoals in België gaan werken, maar er is wel een verklaring van een deskundige nodig. Dit vind ik prima, zo voorkom je ook dat tegenstanders weer gaan roepen dat iedereen dan z'n geslacht kan laten wijzigen, en zodoende alles weer blokkeren. De sterilisatie eis lijkt ook niet meer van toepassing. Prima toch?
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb