Ik gebruikte de tijd vooral om te wennen dat ik "man mag zijn". Ik leefde die tijd ervoor in soort van niemandsland, wilde absoluut geen vrouwelijke uitstraling oid, maar was ook overtuigd dat mannen vrouwen alleen maar als seks-object zien, dus wilde eigenlijk van geen van beide geslachten aandacht.
Duurde even voordat het tot mij doordrong dat ik ook "man mocht zijn". En dat dat echt niet betekent dat ik vrouwen als seks-object ging zien oid, maar dat ik stukje bij beetje meer mezelf mocht zijn. Klinkt misschien een beetje raar. Ik was altijd zo onzichtbaar mogelijk, toonde zo min mogelijk emoties, viel zo min mogelijk op. Dat stukje gewaarwording was voor mij wel een proces van zo'n anderhalf jaar.
Daarna "het vertellen". Ook super spannend. Eerst iemand verteld die ik nog kende van een therapiegroep die afgerond was, super eng natuurlijk, maar dit was een soort van "safe" persoon want deze kwam ik in het dagelijks leven niet tegen, dus maakte ook niet zo heel veel uit hoe deze zou reageren. Test-persoon, als het ware. Ze reageerde super goed trouwens.
Vanaf dat punt kleine stapjes gemaakt. Voor het eerst met een transgender-persoon afgesproken. Meer en meer mensen verteld (in fasen werkten voor mij het beste, van mensen die veraf staan naar binnen toe). Aanmelden op dit forum was ook een hele goeie (nooit geweten dat er ZO VEEL mensen zijn die ongeveer met hetzelfde zaten als ik, ik snapte die wachttijden al niet maar toen ik hier kwam viel het kwartje

).En ja, vanaf dat punt kleine stappen. Het werd voor mij een soort van "hoe kom ik dichterbij hoe ik mezelf voel/altijd al heb gevoeld, hoe ik wil/hoop dat de wereld mij ziet" zonder de illusie te hebben dat men mij zonder hormonen correct zouden genderen.
Praktisch: had nooit gedacht dat een binder dragen mij zo'n euforisch gevoel zou geven. En een herenkapsel deed mij ook erg goed. Daarna *echte* herenkleding (was eerder androgyn) en deo, en een "I-don't-give-a-****-about-what-you-think-about-me"-attitude voor de mensen om mij heen. Wist wel dat ik niet passabel was, dat verwachtte ik ook dus werd daar ook niet boos om, had zoiets van "dat komt nog wel". (NB: dat kwam ook

).
Hopelijk heb je hier wat aan en ben ik niet te omslachtig