Rotopmerking op Facebook van oud klasgenote

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Marlies160264

Rotopmerking op Facebook van oud klasgenote

Bericht door Marlies160264 »

Ik zit ook op Facebook. Daar zitten ook een aantal klagenoten van zowel lagere school als middelbare school. Het zijn allemaal mensen van rond mijn leeftijd. Nu heeft zij begin dit jaar een gebroken enkel gehad en ik informeerde daar altijd belangstellend naar, en dan vroeg ze direkt ook aan mij hoe het met mij ging. Zo ook nu.

Lees de recente reactie van mij dan die van haar en dan die weer van mij. Ik heb haar nu gedumpt op Facebook. Ik vind het in de situatie van ons toch wel beduidend anders liggen. Zij moest zich eens verplaatsen als zij in een situatie zat waarin ze in het verkeerde lichaam zit. Als ze dit al niet kan begrijpen, kan ze zich daar ook al niet in verplaatsen. Dus weg met haar. Deed mij echt heel veel pijn zulk onbegrip te vinden. Dat is de enige op mijn Facebook die zo'n rotopmerking nu maakt. De anderen steunen mij door dik en dun.

Hier staan ze dan:

Mijn reactie:
Misschien heb je het niet gevolgd, maar bij alle medische instanties sta ik inmiddels al als mevrouw Houtman geregistreerd. Het Genderteam heeft namelijk een brief met een verzoek gestuurd naar mijn zorgverzekeraar om de tenaamstelling 'man' niet meer te gebruiken op formulieren en andere documenten naar mij en dit te wijzigen in 'vrouw' en dat ze het zeer op prijs zouden stellen als dit ingewilligd zou worden om geen vevelende dingen te krijgen voor mij. Nou 17 augustus kreeg ik het nieuwe polisblad met mijn wijziging tenaamstelling. Je wilt niet weten hoe super gelukkig ik ben en mij nu voel. Dat is dus al geregeld. Zowel bij de apotheek, huisarts, ziekenhuis bronovo, tandarts en de huidtherapeute waar ik voor de ontharing naar toe moet is alles nu omgezet naar mevrouw. Ik doe je even mijn nieuwe polisblad toekomen, kan je het met eigen ogen zien. Ik spreek je weer, en hoop dat het met je enkel snel eens over mag zijn. Liefs, Marlies xxx

Haar reactie:
Om heel eerlijk te zijn kan ik het mij niet voorstellen eigenlijk. ik krijg ook wel eens mail geadresseerd met meneer. Ik moet dan lachen en zet een zware stem op. ik kan mij voorstellen dat het voor jou heel wat is en dat je in een moeilijk proces zit...ik hoop dat alles een beetje makkelijk verloopt.. maar als je je tenaamstelling al legaal veranderen kunnen ze je toch eigenlijk niets meer weigeren? of wel?

Mijn reactie:
Jij kunt het je misschien niet voorstellen, maar verplaats je eens even in de situatie van transformatie, ik wil gewoon niet meer geconfronteerd worden met waar ik toe geboren ben. Dit doet mij pijn, dat mensen dat vanuit min positie niet begrijpen. Ik heb er weer even genoeg van.
Laatst gewijzigd door Marlies160264 op 26 aug 2012, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Raisa

Re: Rotopmerking op Facebook van oud klasgenote

Bericht door Raisa »

Hallo Marlies, om eerlijk te zijn vnd ik de reactie van haar meevallen. Ze keurt je transitie niet af, ze zegt eerlijk dat ze zich er niets van kan voorstellen en ze maakt er geen grapjes van. Veel mensen die nooit met genderproblematiek te maken hebben gehad hebben geen idee hoe het voelt en wat het in je teweeg brengt. Schrijf mensen niet meteen af maar geef ze de tijd om je te leren kennen.
Laatst gewijzigd door Raisa op 25 aug 2012, 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Danielle

Bericht door Danielle »

Ehm. Ik heb die reactie van haar drie keer gelezen en zie nergens iets wat ook maar enigzins lijkt op een rotopmerking van haar kant. Ze zegt gewoon heel eerlijk dat ze zich niets kan voorstellen bij het feit dat iemand zoveel moeite heeft bij een verkeerde tenaamstelling. Daarentegen kom jij wel heel aanvallend uit de hoek met een opmerking als "Ik doe je even mijn nieuwe polisblad toekomen, kan je het met eigen ogen zien." Da's niet heel erg vriendelijk vriendelijk en bepaald geen small talk met een oud kasgenote.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Hedwich

Bericht door Hedwich »

Misschien loopt het hier mis omdat wat voor jou, Marlies, bloedserieus is, voor haar een ver-van-haar-bed-gebeurtenis is. Een keer gemisgenderd orden is voor haar slechts grappig, omdat ze zelf geen genderproblematiek ervaart. Ik kan uit haar reactie echter niet opmaken dat ze het slecht met je meent.

Wat niet wil zeggen dat jij niet verontwaardigd mag zijn. Ik snap hoe blij je bent met je nieuwe polisblad. Dat het misschien wel traumatisch voor je is om zo geconfronteerd te worden. Maar misschien doe je er goed aan je gevoelens te relativeren. Boos en verdrietig mag je zijn, maar je hoeft er niet altijd gelijk naar te handelen, toch? Het zou jammer zijn om een oude vriendschap te vergooien door dit voorval. Zou je er op terug kunnen komen en het uitpraten?
Aster

Bericht door Aster »

Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat mevrouw/'meneer' H misschien niet zo blij is met de vermelding van haar volledige achternaam...elders op het net...in combi met de overige info en (al dan niet op slot voor anderen zijnde) Facebook.
Laatst gewijzigd door Aster op 26 aug 2012, 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gabriël

Bericht door Gabriël »

Ik kan ook geen negatieve dingen in haar reactie vinden eigenlijk. Ze zegt eerlijk dat zij zelf het moeilijk voor te stellen vindt omdat zij er om moet lachen als het haar gebeurt, maar dat ze wel kan voorstellen dat het voor jou veel belangrijker is / zwaarder weegt en ze hoopt voor je dat het allemaal goed zal verlopen.

Het feit dat zij er zich niks van voorstellen dat is volgens mij niet aanvallend bedoeld. Veel mensen kunnen zich het gevoel niet voorstellen om in het verkeerde lichaam te zitten. Omdat zij die ervaring gewoon niet hebben. Maar volgens mij heeft ze juist wel begrip voor jouw situatie, ondanks dat zij dat gevoel dus niet kent.
"ik kan mij voorstellen dat het voor jou heel wat is en dat je in een moeilijk proces zit...ik hoop dat alles een beetje makkelijk verloopt.." <- dat deel laat juist zien dat ze begrip heeft voor jou en je steunt.
Alexandra

Bericht door Alexandra »

Ik vind de reactie op zich ook wel meevallen, het is volgens mij niet slecht bedoeld. Als ik me zo verplaatst probeert de persoon in kwestie zich in te leven, maar geeft toe dit niet te kunnen.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Marlies160264

Bericht door Marlies160264 »

Stom van mij, maar zag inderdaad dat ik bij het kopieren van de tekst haar volledige achternaam ook had overgenomen, dat was zonder opzet, maar heb het al verwijderd.

@Daniela: Wat betreft dat polisblad was alleen maar uit trotsigheid om het haar te laten zien, jij zegt dat dat niet vriendelijk over komt, ik zie daar geen enkel onvriendelijks in.

Ik heb het hier al weer bekeken. Je zit hier met gelijkgestemden, om elkaar juist te helpen en niet onderuit te halen. Ik wil heel graag verwijderd worden bij deze.

Als de moderator mij alsjeblieft wil verwijderen, bij voorbaat dank. Ik bewandel al langer mijn eigen weg, en heb daar verder niemand voor nodig. Ben altijd al een vechtster geweest op het positieve dan.

Het ga jullie goed.

Marlies
Minne

Bericht door Minne »

Ik zie niemand hier je onderuit halen, Marlies. Door te zeggen dat je oud klasgenote het waarschijnlijk niet slecht met je meent probeert men je juist te ondersteunen, te helpen een wat meer relativerende kijk op de dingen te hebben waardoor je niet onnodig gekwetst word! Waarom jezelf afsnijden van mensen die het duidelijk goed met je voor hebben? De wereld is er niet op uit om je te kwetsen, en je gelijkgestemden al helemaal niet.
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Hi Marlies, ik denk dat de reacties alleen maar goed bedoeld waren.

We begaan allemaal wel eens een impulsieve daad waarvan we achteraf, wanneer we alles nog eens rustig overzien, spijt hebben. Een mening van afstand over de gebeurtenis kan je helpen om te voorkomen een oude goede vriendin te verliezen, je onderuit halen was in de meeste gevallen niet de bedoeling denk ik.
laat het even bezinken en beslis dan wat je wil en doet.

Liefs, Daniela
(Niet dezelfde als Danielle die eerder een reactie plaatste ;) )