En wat ik je probeer te vertellen, is dat door die VFS je pitch weliswaar omhoog gaat, maar dat dit slechts een van de vele pijlers is in het vrouwelijk maken van de stem.
Als de rest van de onderdelen van het vrouwelijk maken van je stem niet versterkt/verbeterd worden, dan zal het resultaat van VFS denk ik eerder "een heel hoge mannelijke stem zijn" dan een vrouwelijke stem.
Woord voor woord gekopieerd van de Nederlandse tekst op 2pass:
Klopt het dat de stemoperatie alleen de toonhoogte van mijn stem verandert?
Ja, dat klopt. Het maakt alleen uw stembanden korter. De operatie heeft geen invloed op uw resonantie, intonatie, articulatie en non-verbale aspecten van stemvervrouwelijking.
Natuurlijk zijn we niet allemaal gelijk; ik ken jouw stem niet, en jij de mijne niet.
Misschien heb jij een basisstem die zich wat minder leent voor vervrouwelijking, en misschien juist wel. Ik weet het niet.
Ik ben geen stem-expert, laat staan een logopediste; al heb ik wel m'n hele puberteit gezongen, en dat heeft zeker wel geholpen in de aanpak die ik thuis (buiten de logopedie om) hanteerde in mijn stemtransitie. Al is er van de techniek van vroeger weinig over, ik herinner me genoeg stemoefeningen van vroeger, en hoe ik m'n stem van klank kan laten veranderen.
Ik was in m'n puberjaren tenor in onze muziekles klas (heb eindexamen muziek gedaan), samen met Wouter Hamel (google die maar eens) waren wij de twee tenoren in het 30-koppige koor, maar ik ben na de puberteit naar een diepe, en nasale, bariton gezakt, en heeft vooral mijn range heel erg geleden onder het niet meer zingen (en ook heel weinig praten vanwege m'n werk). Door dat in elkaar zakken van m'n range, m'n frequentiebereik, is mijn stem niet zo hoog als ik wel zou willen; maar misschien dat ik daar de komende maanden aan kan werken; ik heb daa rnu wel de frisse kop voor.
Voor logopedie was m'n basisfrequentie 116Hz (net nog even gecontroleerd, door m'n oude stem te channelen)
Met een paar, zeker niet genoeg, logopedielessen (en weinig oefenen, want werkdruk en geen solo tijd) is dat verhoogd naar 200-205Hz, en dat is meer vanwege mijn zangvereleden dan mijn logopedie.
Die 200-205Hz is best prima, maar ik zou liever op de 245-255Hz zitten, een frequentie die ik makkelijk aankan in oefeningen, maar niet in spraak.
Maar mijn grote winst zit 'm in de klank/resonans en muzikaliteit van m'n spraak. En DAAROM word ik niet zo vaak geklokt.