Is je gender identiteit ooit verschoven?

Pas ik nou in een hokje of niet?

Is je gender identiteit ooit verschoven?

Ja, ik was eerst androgyne, nu MTF of FTM.
6
15%
Ja, ik was ooit transgenderist, nu MTF of FTM.
3
8%
Ja, ik deed ooit aan travestie, nu MTF of FTM.
6
15%
Ja, ik had geen gender gevoel/identiteit, nu MTF of FTM.
3
8%
Nee, ik ben altijd androgyne geweest.
1
3%
Nee, ik ben altijd transgenderist geweest
1
3%
Nee, ik ben altijd MTF of FTM geweest.
10
26%
Nee, niet verschoven. (toelichten mag)
9
23%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Alexandra »

Leuke poll!

De laatste tijd verneem ik steeds vaker uit verschillende bronnen dat een aanzienlijk aantal transen uiteindelijk toch voor de volledige MTF of FTM gaan, waar ze eerst een andere gender identiteit c.q. gevoel hadden. Soms zitten hier jaren tussen! ik ben benieuwd hoe het hier is? je kunt je stem altijd wijzigen, dus wellicht zien we over een aantal jaar een heel ander resultaat, of niet! ben benieuwd!
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Hedwich »

Ik was ooit een androgyne jongen. Toen de jaren verliepen was daar steeds minder plek voor, zowel door de omgeving waarin ik me begaf als door de eisen die ik aan mezelf stelde. Ik ben me toen manlijker gaan gedragen. Toen het te erg werd heb ik een vrouwelijke identiteit aangenomen. Ik heb nu het idee dat mijn androgyne identiteit altijd een vorm van schipperen is geweest. Dat het vrouw-zijn veel meer bij mij past, maar dat ik het in die tijd nooit heb aangedurfd, plus het feit dat de mogelijkheid tot een androgyne identiteit toen überhaupt aanwezig was.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik geloof niet dat mijn genderidentiteit door de jaren heen echt verschoven is, maar dat de interpretatie ervan wel onderhevig is aan een soort verschuiving. Als kleuter speelde ik gewoon met de meisjes, al leidde dat nogal eens tot conflicten met jongetjes die dat zo nodig moesten verstoren. Op de lagere school zat ik op een jongensschool, wat was ik blij dat ik daarvan af was. toen ik de hoogste klas zat kwam er een meisjesklas op school in voorbereiding op het gemengde onderwijs (je kan het je haast niet meer voorstellen). Ik vond direct aansluiting bij de meiden, en werd onmiddellijk als meidengek aangemerkt. Rond diezelfde tijd ben ik ook begonnen met af en toe meisjeskleding aan te trekken, voor zover ik daar aan kon komen. Ik dacht toen dat dat heel normaal was, maar dat bleek al snel niet zo te zijn. Op de middelbare school wist ik 1 ding zeker, de hel van de lagere school wilde ik niet meer, dus heb ik me zo goed mogelijk aangepast, dat is op een middelbare school ook makkelijker, omdat afwijkend gedrag gemakkelijker wordt geaccepteerd. Zonder echt ergens bij te horen, maar ook zonder echt buitengesloten te worden heb ik de middelbare school afgemaakt. Het hoger beroepsonderwijs was weer een mannenwereldje, maar ik kijk daar toch met plezier op terug, in die tijd ben meer gaan experimenteren met mijn vrouwelijke kant (in het geniep dan). Toen ik eenmaal op mezelf woonde ben ik langzaam een garderobe gaan opbouwen (sommige dingen heb ik nog steeds) en voor het eerst naar T&T avond gegaan.
Uiteindelijk ben ik toch getrouwd en heb een gezin gesticht waar ik heel trots op ben. Als man ben ik dan misschien niet zo'n goed rolmodel, maar ik ben in de ogen van de onwetende buitenstaander vaak de ideale echtgenoot; niet macho, bereid om te helpen, ga niet vreemd etc, etc. (kortom alle aspecten van foute mannen zijn mij vreemd)
Ik heb het nog jarenlang vol gehouden om me af en toe op te doffen, maar ben de laatste jaren overgegaan naar een androgyne vorm. Ik noem dat van deeltijd vol overgaan naar voltijds deel. Ik zit nog middenin dat proces en waar het eindigt, wie zal het zeggen.
Irene
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Gabriël »

Wat is voor jou de definitie van androgyne en transgenderist in deze poll?
Wat ik heb begrepen is een transgenderist wel een transgender, maar niet een die all-the-way gaat qua transitie en tussen man en vrouw in blijft dus.
En wat ik heb begrepen is Androgyne tussen man en vrouw in (of zowel man als vrouw voelen) en zijn er sommige androgynen die wel een (gedeeltelijke) transitie doen en anderen die geen medische ingrepen doen verder.
Dus naar mijn idee zijn die ergens een beetje hetzelfde?

Dus ik vul nog even niks in op de poll, maar mijn toelichting is in elk geval dat mijn gender identiteit nooit echt is verschoven. Wel de naam die ik eraan gaf. Maar in feite heb ik me altijd een niet-man en een niet-vrouw gevoeld en wilde ik altijd al van mijn borsten en baarmoeder af. In het verleden noemde ik me onzijdig, nu Androgyn, maar soms ook androgyne jongen of FtM androgyn om aan te duiden dat ik wel in transitie wil en gedeeltelijk het pad van FtM ga volgen daarin.
Dus ja, ben ik dan een transgenderist of een androgyn?

Toevallig was ik van de week terug in mijn mailbox aan het spitten - ik herinnerde me dat ik me in het verleden bij een transforum voor jongeren had aangemeld, maar wist niet meer in welk jaar. Dat bleek in 2009 te zijn. En bleek dat je voor toegang bij dat forum ook een vragenlijst moest invullen (die dan ook werd bekeken door ervaringsdeskundigen die dan advies gaven). Van dat vragenformulier wist ik me niks meer te herinneren, dus ik las hem nu weer door... En ik gaf op haast alles dezelfde antwoorden als nu. Het enige verschil was dat ik nu meer informatie heb over de operaties en hormoontherapieën en dus specifieker weet wat ik nodig heb voor de veranderingen die ik wil. En het andere verschil was dat ik het toen nog wel kon hebben om als meisje aangesproken te worden (bij gebrek aan iets onzijdigs, al was ik er nog steeds niet echt happy mee), maar waar ik nu echt een enorme hekel aan heb.
(De ervaringsdeskundige toen had me trouwens geantwoord dat ik klonk als een transgenderist en dat hij me aanraadde om contact op te nemen met Transvisie en eventueel het VU, maar toen was ik te bang voor de gevolgen van alles (en te bang om uit de kast te komen naar mijn ouders) en was ik er geestelijk gewoon niet klaar voor, dus daar had ik toen niks mee gedaan.)
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Aster »

Goeie vraag....zo rond mijn 14e begon ik make up te gebruiken, mijn haar te verven en te touperen en dames 60's slacks te dragen, die met een rits aan de zijkant of aan de achterkant...maar is dat travestie?
Ik deed dat niet alleen als ik uitging maar ook in het dagelijks leven...aangezien ik toch al vrouwelijk was en als zodanig ervaren werd.
Silvia_weg
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 apr 2012, 19:29
Gender: Anders

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Silvia_weg »

Ik ben van neutraal naar meisje gegaan tot ik 4 was... toen heb ik een jongensidentiteit aan mijzelf opgedrongen omdat ik me moest
aanpassen aan mijn omgeving...maar ik wist altijd: (ik ben geen jongen! ik word geen man!)...later werd het stempel "homoseksueel"
aan me gegeven.. en heb ik dat zelf ook nog een tijdje geprobeerd, zonder succes...toen weer veel later werd het weer "geen man"
en toen "vrouwelijk" en daarna werd het "vrouw" toen werd het "transseksueel", daarna werd het voor het eerst in mijn leven een keertje "man"
(gewoon voor de lol, omdat dat eindelijk kon), en nu is het alles bij elkaar geraapt... man vrouw transgender transseksueel mens homo hetero
(bi zelfs misschien, het maakt me niet uit),
onder al die verwarring zit en zat altijd een meisje en een vrouw...
Dus is het werkelijk verschoven? Ik denk van niet.

de termen, labels, hokjes, zijn gewoon veel minder voor me gaan betekenen. Ik ontleen aan het hokje vrouw ook niet zo bijzonder veel...
net als dat het hokje "trans" me maar heel weinig zegt.

Ik heb 1000 problemen maar een identiteitsprobleem heb ik niet meer... ik ben nu nl gewoon mezelf :)
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Alexandra »

Gabriël schreef:Wat is voor jou de definitie van androgyne en transgenderist in deze poll?
Wat ik heb begrepen is een transgenderist wel een transgender, maar niet een die all-the-way gaat qua transitie en tussen man en vrouw in blijft dus.
En wat ik heb begrepen is Androgyne tussen man en vrouw in (of zowel man als vrouw voelen) en zijn er sommige androgynen die wel een (gedeeltelijke) transitie doen en anderen die geen medische ingrepen doen verder.
Dus naar mijn idee zijn die ergens een beetje hetzelfde?
Goede vraag... :) ik dacht altijd dat androgyne betekende dat je er lichamelijk uitziet zoals man & vrouw. (later las ik dat dit ook op gevoel kan, maar dat maakt het meer een modeterm in mijn optiek) Een transgenderist ondergaat meestal geen SRS, ladyboys zou je ook kunnen omschrijven als transgenderisten. En als je Neutrois bent, dan voel je je geen van beide, niet man niet vrouw. Dat staat volgens mij weer gelijk met A-gender

Zoals ik begrijp. Mijn excuses als het niet juist is.
Laatst gewijzigd door Alexandra op 06 sep 2012, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Laurens2
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 apr 2012, 23:03
Gender: Trans FtM
Locatie: Echt

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Laurens2 »

Ik moet zeggen dat mijn situatie er niet echt bij zit, het is meer: eerst niet lekker in mijn vel, ''anders'' -> man.

Ik kwam er op mijn 19e eigenlijk achter. Heel raar, ik was aan het stofzuigen en opeens viel het kwartje. Zonder enige aanleiding :|
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Gabriël »

Sasha schreef:Goede vraag... :) ik dacht altijd dat androgyne betekende dat je er lichamelijk uitziet zoals man & vrouw. (later las ik dat dit ook op gevoel kan, maar dat maakt het meer een modeterm in mijn optiek) Een transgenderist ondergaat meestal geen SRS, ladyboys zou je ook kunnen omschrijven als transgenderisten. En als je Neutrois bent, dan voel je je geen van beide, niet man niet vrouw. Dat staat volgens mij weer gelijk met A-gender

Zoals ik begrijp. Mijn excuses als het niet juist is.
Sommige agenders zien zichzelf wel als neutrois, anderen weer niet... Ik heb gelezen dat agender mensen alleen qua gevoel onzijdig voelen maar verder geen operaties of iets dergelijks doen om lichamelijk onzijdig te zijn, terwijl neutrois wel een onzijdig lichaam willen. Het blijft toch altijd denk ik wel afhangen van wat voor een naam de persoon er zelf aan geeft. Net zoals sommige mensen zich als genderloos beschouwen en zeggen het gevoel te hebben dat ze geen gender hebben, maar dat is dan weer anders dan neutrois omdat die zeggen wél een gender te hebben, maar dat die onzijdig is.
Ik heb me een korte periode wel het label neutrois gegeven, maar die paste niet, androgyn komt meer overeen met hoe ik me voel.

Nu heb ik gewoon een vrouwelijk lichaam en identificeer ik me met androgyn omdat ik me zo voel, maar na mijn transitie als ik mijn borsten weg heb, baarmoeder eruit maar nog wel een vagina behoud, dan zou ik er ook lichamelijk uitzien als een mix van man en vrouw (en dus androgyn).
Dus ik zal dan gewoon in de poll androgyn invullen. :)
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Is je gender identiteit ooit verschoven?

Bericht door Hedwich »

Mark schreef:Heel raar, ik was aan het stofzuigen en opeens viel het kwartje. Zonder enige aanleiding :|
Okee, ff dollen dan. Dit is een inkoppertje. :mrgreen: