Trouw: Het wordt tijd transseksuelen te behandelen als...

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Trouw: Het wordt tijd transseksuelen te behandelen als...

Bericht door Alexandra »

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... nten.dhtml" target="_blank

Hoera, het is een meisje!" schreef Cisca (58) half augustus op haar Facebookpagina, een paar uur na haar geslachtsaanpassende operatie in het Amsterdamse VUmc. Met een foto van zichzelf in het ziekenhuisbed, zichtbaar aangedaan na de zware fysieke ingreep, maar met een brede lach. Cisca's overgangstraject van man naar vrouw was langdurig en ingrijpend. In december 2008 klopte zij aan bij het genderteam van het VUmc, na decennialang worstelen met haar identiteit...
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Silvia_weg
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 apr 2012, 19:29
Gender: Anders

Re: Trouw: Het wordt tijd transseksuelen te behandelen als..

Bericht door Silvia_weg »

ik word hier n beetje treurig van...
15000 euro per client op jaarbasis?

wat ziet een client van dat geld terug dan?
begrijp werkelijk niet waar die hoge bedragen vandaan komen...schokkend eigenlijk vind ik
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Trouw: Het wordt tijd transseksuelen te behandelen als..

Bericht door Alexandra »

15.000 ? Ik vind het weinig. Hier zit de SRS bij inbegrepen.

1 miljoen per jaar voor alle transgenders. Echt bijzonder weinig. Maar roep dat maar niet te hard, want dan stormt dat reactionair nujij klootjesvolk weer op je af, figuren die je niets gunnen, zelfs niet het licht in je eigen ogen.

Die hebben liever 1KM extra snelweg wat 10 miljoen euro per kilometer kost, waar men dan 130KM/h op mag rijden wat ons 100 miljoen euro kost.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Re: Trouw: Het wordt tijd transseksuelen te behandelen als..

Bericht door Minne »

Het viel mij ook wel mee eigenlijk. Als je bedenkt dat het proces 3-5 jaar duurt, met al die gesprekken met psychologen, hormonen, logopedie, operaties(voor ftm soms wel 3 operaties!)nazorg...natuurlijk is het heel veel geld, maar gezien wat er voor gedaan word viel het me nog mee. Bizar trouwens dat er zo'n groot verschil zit tussen aanmeldingen in het UMCG en VU. Het zou mooi zijn als de 'criterium' eerder op reistijd of kilometerafstand tot het UMCG(tegenover tot het VU, dus dat Groningen dichterbij is voor je, ook al woon je niet in het noorden)dan dat je per se in het noorden zou moeten wonen. Nog mooier zou natuurlijk zijn als andere ziekenhuizen ook genderteams zouden krijgen!
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Trouw: Het wordt tijd transseksuelen te behandelen als..

Bericht door Gwendolyn »

Wie het traject heeft doorlopen, en vooral voor de beharing nogal wat behandelingen nodig is, is geweest, weet wel wat het zoal kost. ERG veel poen. :roll: Maar dat is een mensen leven wel waard. Nog erger, er moet nodig meer geld toegezegd worden, voor de bvg, snelle en adequaat behandeling, intake en psych gesprekken, ( het voor traject ) en ook nog FFS. Maar uit alle problemen rond vergoedingen, discriminerend en transseksualiteit ontkennend teksten in voorwaarden ( CVZ ,) :fpalm: ja echt waar, :fpalm: en hoe de zorgverzekeraars je als Leppers behandelen blijkt dat, al hebben we het "goed" in vergelijking met andere landen, we aan het kortste eind trekken, openlijk gediscrimineerd, ontkend worden, en men steeds meer verworven noodzakelijke behandelingen afknijpt of stop zet.

Juridisch hebben we ook veelal het na zien. Bij scheidingen hoor ik veel dat de trans standaard het onderspit moet delven, ongeacht de ware toedracht en omstandigheden. Schuldig totdat JIJ het tegendeel kan beweren. :fpalm: :fpalm: :fpalm:

Ik wil het beeld van voortvarend en sociaal Nederland wel voor me houden maar de praktijk heeft mij wel wat anders laten zien en helaas beleven. Het KAN hier goed vertoeven zijn.
Dat is wat aan MIJ vreet. Het gevoel dat er veel meer kan, maar dat het op welk manier dan ook de bevolking niet gegund wordt.

Ik ben nu aan _Dienstpostbus VWS Voorlichting <[email protected]> aan het vragen: Verwijdering borstvergroting uit pakket voor transseksuelen, hoe het kon dat destijds anno 2005/6 de bvg zomaar uit het pakket gehaald kon worden. heb verschillende mails gekregen, maar nog niets over Mijnheer de minister Hoogervorst. Ruikt naar opzettelijk achterhouden van belastende informatie. Ik ben er nog niet klaar mee, en hoop toch de gevraagde info te verkrijgen.

Klaag zang? Ja toch wel. Al moet ik aantekenen dat ik natuurlijk blij ben :wship: :D dat ik gekregen heb dat wat mij tot nu toe gegund werd. Al heb ik me wel twee keer bijna van het leven moeten beroven :fpalm: om het voor elkaar te krijgen. :twisted: :twisted: 'tis niet normaal, in een modern westers geciviliseerd land.

Gwendolyn
Silvia_weg
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 apr 2012, 19:29
Gender: Anders

Re: Trouw: Het wordt tijd transseksuelen te behandelen als..

Bericht door Silvia_weg »

er staat 15000 euro per jaar!!!...dat vind ik nogal veel...als dat de kosten van de VU zijn vraag ik me af waar dat zoal aan op gaat dan...

geef mij die 15000 euro maar...ipv die idiote diagnostische fase ...had ik nu tietjes gehad enzo
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Trouw: Het wordt tijd transseksuelen te behandelen als..

Bericht door Alexandra »

Silvia schreef:er staat 15000 euro per jaar!!!...dat vind ik nogal veel...als dat de kosten van de VU zijn vraag ik me af waar dat zoal aan op gaat dan...

geef mij die 15000 euro maar...ipv die idiote diagnostische fase ...had ik nu tietjes gehad enzo
Wat denk je van personeelskosten? denk je dat Jos daar voor 100 euro per maand zit? denk het niet. Er loopt een heel team rond wat betaald moet worden. Maar dan nog, zou het per jaar zijn dan is dat nog niet veel. Een uurtje bij de psychiater zit al rond de 200 euro tegenwoordig. Zorg is duur. Antipsychotica medicijnen inclusief behandeling kosten een rug per maand. Ieder jaar wordt voor ruim honderd miljoen euro aan ongebruikte medicatie vernietigd, gaat zo de vuilnisbak in. Vreemd dat je daar niemand over hoort, en dit is al jaaaaaaren zo. Dit betalen we allemaal via premies.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Silvia_weg
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 apr 2012, 19:29
Gender: Anders

Re: Trouw: Het wordt tijd transseksuelen te behandelen als..

Bericht door Silvia_weg »

ik vind 200 euro belachelijk en zeker een Vu psycholoog hoeft niet zo duur te zijn...en Jos ook niet trouwens...
Het is geen wonder dat de kosten niet meer op te brengen zijn...
De zieken maken de behandelaars beter ipv andersom ...
Ik vind veel psychologische zorg in nederland trouwens zeer belabberd...
Maar er word een hoop geld aan verdiend...
Ik heb iig nooit wat gehad aan n reguliere psych of psychiater en heb er aardig wat voorbij zien komen....
Zit maar een handjevol tussen die je echt wil helpen...en een enkeling die dat ook echt kan...

De rest zit er gewoon om geld te verdienen en denken dat ze heel wat weten als ze de dsm uit hun hoofd kennen..

En de administratie zou stukken beter moeten lopen bij de VU als ze 10000 euro per jaar vangen per client (srs niet meegerekend)..ik blijf het een enorm bedrag vinden...de hormoonkosten betalen we allemaal via eigen risico btw
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Trouw: Het wordt tijd transseksuelen te behandelen als..

Bericht door Alexandra »

Silvia schreef:ik vind 200 euro belachelijk en zeker een Vu psycholoog hoeft niet zo duur te zijn...en Jos ook niet trouwens...
Het is geen wonder dat de kosten niet meer op te brengen zijn...
De zieken maken de behandelaars beter ipv andersom ...
Ik vind veel psychologische zorg in nederland trouwens zeer belabberd...
Maar er word een hoop geld aan verdiend...
Ik heb iig nooit wat gehad aan n reguliere psych of psychiater en heb er aardig wat voorbij zien komen....
Zit maar een handjevol tussen die je echt wil helpen...en een enkeling die dat ook echt kan...

De rest zit er gewoon om geld te verdienen en denken dat ze heel wat weten als ze de dsm uit hun hoofd kennen..

En de administratie zou stukken beter moeten lopen bij de VU als ze 10000 euro per jaar vangen per client (srs niet meegerekend)..ik blijf het een enorm bedrag vinden...de hormoonkosten betalen we allemaal via eigen risico btw
Ben ik niet met je eens.

't VU betaalt de psychologische gesprekken uit eigen zak. Die worden niet vergoed door de verzekeraars omdat verzekeraars een vast bedrag vaststellen, en dat is denk ik die 15.000 euro. Daar moet alles van betaald worden. Inclusief SRS. Ik geloof niet dat dit voor elk jaar is aangezien de medicatie via de verzekeraars gaat en niet het VU. Mijn psychologe verdient per maand minder dan mij, dat gaf ze zelf aan toen ze hoorde hoeveel ik verdien. :D het verdiend namelijk heel slecht om met transgenders te werken, daarom is het niet zo'n populair gebied. Daarnaast heeft elke psycholoog een administratie te onderhouden en een secretaresse nodig, dat kost een klap geld. 200 euro's is dus eigenlijk niks als je ziet wat er netto van overblijft.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Silvia_weg
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 apr 2012, 19:29
Gender: Anders

Re: Trouw: Het wordt tijd transseksuelen te behandelen als..

Bericht door Silvia_weg »

Sasha schreef:
Silvia schreef:ik vind 200 euro belachelijk en zeker een Vu psycholoog hoeft niet zo duur te zijn...en Jos ook niet trouwens...
Het is geen wonder dat de kosten niet meer op te brengen zijn...
De zieken maken de behandelaars beter ipv andersom ...
Ik vind veel psychologische zorg in nederland trouwens zeer belabberd...
Maar er word een hoop geld aan verdiend...
Ik heb iig nooit wat gehad aan n reguliere psych of psychiater en heb er aardig wat voorbij zien komen....
Zit maar een handjevol tussen die je echt wil helpen...en een enkeling die dat ook echt kan...

De rest zit er gewoon om geld te verdienen en denken dat ze heel wat weten als ze de dsm uit hun hoofd kennen..

En de administratie zou stukken beter moeten lopen bij de VU als ze 10000 euro per jaar vangen per client (srs niet meegerekend)..ik blijf het een enorm bedrag vinden...de hormoonkosten betalen we allemaal via eigen risico btw
Ben ik niet met je eens.

't VU betaalt de psychologische gesprekken uit eigen zak. Die worden niet vergoed door de verzekeraars omdat verzekeraars een vast bedrag vaststellen, en dat is denk ik die 15.000 euro. Daar moet alles van betaald worden. Inclusief SRS. Ik geloof niet dat dit voor elk jaar is aangezien de medicatie via de verzekeraars gaat en niet het VU. Mijn psychologe verdient per maand minder dan mij, dat gaf ze zelf aan toen ze hoorde hoeveel ik verdien. :D het verdiend namelijk heel slecht om met transgenders te werken, daarom is het niet zo'n populair gebied. Daarnaast heeft elke psycholoog een administratie te onderhouden en een secretaresse nodig, dat kost een klap geld. 200 euro's is dus eigenlijk niks als je ziet wat er netto van overblijft.
Nee er staat 15 000 euro PER JAAR. Dat is dus NIET de diagnostische fase en de SRS. Stel dat een traject 4 jaar duurt. Want dat is in veel gevallen zeker zo... in werkelijkheid duurt het ook langer. Ik hoop niet dat ze dan die 15 000 euro PER JAAR incasseren. De kosten van een gesprek bij een psycholoog liggen rond de 100 euro per consult van ongeveer 3 kwartier. Hoe moet ik dat in vredesnaam vertalen naar die 15 000 euro dan?

Slechte zaak dat de verzekeraars een vast bedrag geven. Dat is ook wat er zo verrot aan is en waarom ze waarschijnlijk jarenlang niet geneigd waren transen te helpen die geen SRS wilden. Ze moeten de kosten declareren die ze maken ...
Ik vind de VU btw echt een kloteteam...aan alle kanten gaat er van alles mis.... voor 15000 euro per jaar mag je dan wel wat meer verwachten vind ik.

Een intake en rond de 14 diagnostische gesprekken... daarna misschien 5 gesprekken per jaar of zelfs minder. Wat consulten bij de endo. Ik kom dan nog niet bij dat hoge bedrag uit. Zou het wel fijn vinden als ze zich daarvoor openlijk zouden verantwoorden.

Zou best kunnen dat het allemaal zo duur is. Maar ik kan het niet controleren en ik vind het een hoop geld.
Ik leef een jaar lang van minder dan dat bedrag :roll: