Nieuwe chat! Zie dit topic.

wél naamswijziging, géén geslachtswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Rozan
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:13
Gender: Genderqueer

wél naamswijziging, géén geslachtswijziging

Bericht door Rozan »

Hallo!

Wat is volgens jullie de elegantste wijze om wél een naamswijziging door te voeren, maar géén geslachtswijziging?

Als non-binair ben ik niet van plan om mijn geslacht te laten wijzigen in het geboorteregister, dat zou in mijn situatie onzinnig zijn. Wachten tot een X mogelijk is wil ik ook niet, want ik heb niks met een X. Alles wat ik tot nu toe over naamswijzigingen voor transgenders gelezen en gehoord heb, lijkt steeds gekoppeld te zijn aan de geslachtswijziging. Kan dit dus eigenlijk wel via het transgender-parcours? Oftewel, via zo'n deskundigenverklaring? Waar als ik het goed begrijp in zou moeten staan dat ik "innerlijk en onherroepelijk overtuigd ben te behoren tot het andere geslacht dan zoals vermeld in de geboorte akte" - wat toch eigenlijk wel weer zéér binair gedacht is en bij mij al niet klopt (bij de meeste non-binairs?!).

Mijn roepnaam heb ik gewoon zelf aangepast en hoeft voor mij ook niet iets officieels te zijn. Ik heb officieel twee voornamen, waarbij de tweede als doopnaam gehanteerd wordt: Rosanne Renate. Mocht ik als jongen geboren zijn, zou het Ronald Remco geweest zijn. Een half jaar na mijn geboorte beviel de buurvrouw (goede vriendin van mijn moeder) van een zoontje die ze Ronald noemde. Dus sinds ik wist hoe ik geheten zou hebben als ik een piemeltje had gehad, ik denk dat ik toen zes of acht was ofzo, had ik het idee dat mijn buurjongen ten onrechte mijn naam gekregen had. :evil: Mijn wens is daarom om mijn tweede voornaam (doopnaam) te wijzigen in Ronald. Anderhalf jaar geleden heb ik contact gehad met een advocatenbureau en via de rechter zou het volgens hen wel mogelijk moeten zijn om zo'n aanvraag tot voornaamswijziging geaccepteerd te krijgen. Voor een fikse duit natuurlijk. Maar omdat het voor mij voelt dat hier eigenlijk iets rechtgezet moet worden, dus niet gewoon een reguliere naamswijziging maar een aanpassing in het geboorteregister, waarbij ik het tevens als een erkenning van mijn non-binaire identiteit zie, heb ik dit toen niet gedaan vanuit de hoop dat ik het via het transgender-parcours zou kunnen realiseren waar ik toch al in wilde stappen voor microdoseringen T. Daar loop ik vooralsnog net als zovelen tegen lange wachttijden aan... waardoor het inmiddels al weer veel te lang 'on hold' is.

Behalve dat het mij dus niet duidelijk is of het in mijn geval mogelijk is via een deskundigenverklaring, heb ik nog de extra 'handicap' dat ik als Nederlander in België woon. Dat valt allemaal nog wel te overzien, maar maakt het wel extra lastig. Dat ik het ondanks dat nog steeds wens, illustreert misschien dat het voor mij echt om meer gaat dan 'slechts' een doopnaam.

Wat raden jullie aan:
Optie A: via een deskundigenverklaring als dat blijkt te kunnen zonder geslachtswijziging (voor 180 euro via T-Cendent en daarbij als leugentje om bestwil verklaren dat ik overtuigd ben dat mijn geboortegeslacht niet juist is)
Optie B: via de advocaat (niet te lang stilstaan bij het geld en de 'erkenning' en gewoon blij zijn met de nieuwe naam)
Optie C: ?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en gedachten...
Vanuit mijn queerness ambieer ik geen transitie, maar een transpositie. Ergens in het midden wil ik mij positioneren...
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: wél naamswijziging, géén geslachtswijziging

Bericht door JustMe »

De procedure voor optie A is volgens mijn specifiek voor wijziging van geslacht en de wetwijziging dit mogelijk maakt noemt dit ook specifiek. Ik vrees dus dat alleen je naam wijzigen op deze manier niet mogelijk is.

Je zou eens kunnen bellen naar de gemeente waarin je geboren bent om het te vragen (vragen naar een ambtenaar van burgerlijke stand).

Er is een volgens mij wel nog een wetswijziging in de maak die in ieder geval de deskundigenverklaring overbodig maakt, ik heb echter geen idee of daar nog meer in wordt gewijzigd. Wellicht is het de moeite waard om dat eens op te zoeken.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: wél naamswijziging, géén geslachtswijziging

Bericht door Emma »

De deskundigenverklaring verklaart dat je je geslacht wilt wijzigen. Die inleveren bij de gemeente en zeggen dat je je geslacht niet wilt wijzigen betekent dus dat je verklaart af te zien van de hele procedure. Gaat je dus niet helpen. De gemeente vragen een oogje dicht te knijpen gaat je niet lukken. De BRP is serious business en daarmee rommelen betekent voor degene die rommelt ontslag op staande voet en strafvervolging.

Dat je je voornaam gratis kunt wijzigen via de geslachtswijziging is heel praktisch: als je officiële naam Greet is en je laat je geslacht wijzigen van V naar M is het aannemelijk dat je als man geen Greet wilt heten maar daar Gert of zo van wilt maken. Het zou dan raar zijn om mensen na de gratis en vrij gemakkelijke geslachtswijziging door te gaan sturen naar de rechtbank voor een voornaamswijziging. Er is daarom een uitzondering gemaakt.

Voor alle andere redenen om je voornaam te wijzigen zul je nog steeds een rechter moeten overtuigen van je wens.

De enige loophole is twee keer een deskundigenverklaring aanvragen, en dan van V->M->V gaan, met het risico dat je die tweede verklaring niet krijgt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Rozan
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2019, 12:13
Gender: Genderqueer

Re: wél naamswijziging, géén geslachtswijziging

Bericht door Rozan »

Heldere uitleg: dank je wel! Ik wist toen ik mijn vraag stelde dus niet dat de verklaring zo'n éénduidige focus op de geslachtswijzing had met de naamswijziging bij wijze van spreken als handige bijkomstigheid. Goed om dat nu wel te weten. Toch maar naar de rechter dan denk ik...
Vanuit mijn queerness ambieer ik geen transitie, maar een transpositie. Ergens in het midden wil ik mij positioneren...