Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe te kleden bij sportschool

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Hoe te kleden bij sportschool

Bericht door Maurits »

Over een paar weken hoop ik met testo te mogen beginnen.

Daarom wil ik mijn schouderpartij cachet gaan geven. Mezelf in mannen(sport)kleding hullen is niet zo moeilijk. Maar wat als de baard en stem doorbreken - en mijn borsten nog zichtbaar zijn?

Of is het verstandiger te wachten tot na de mastectomie en ik qua uiterlijke kenmerken al meer als man kan passeren in de sportschool? Nog afgezien van het omzetten van het lidmaatschap van V naar M en mijn aanspreekvorm.

Thuis trainen kan natuurlijk ook, maar dan moet ik allerlei apparaten binnenslepen.

Ik hoor graag hoe andere transmannen hiermee om zijn gegaan.
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Hoe te kleden bij sportschool

Bericht door Benjamin »

Wat mijn fitnessende stiefzoon (trans) doet is een t-shirt aan en dan daarover zo´n vestje zonder mouwen met een hoodie, open hangend. Gecombineerd met een korte broek kan je dan goed je warmte kwijt maar valt je boezem minder op.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Hoe te kleden bij sportschool

Bericht door Hielke »

Ik train thuis. Eigen moment, eigen tempo, eigen muziek (!), geen macho- en andere bullshit om me heen...heerlijk!

Het is geen gezicht, al die ijzerwaren midden in de woonkamer, maar daardoor 'vergeet' ik niet te trainen. Voor mij geen betere motivator dan 24/7 te worden aangestaard door een fikse investering (ook al is een deel tweedehands) :mrgreen:
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Hoe te kleden bij sportschool

Bericht door Freedom »

Ik hield (houd) mijn mond in de sportschool, dus het stemprobleem had ik niet. Baard kan je scheren (misschien vind je dat, begrijpelijk, wel zonde). Ik droeg meestal een te grote binder bij het sporten. En mouwloze, grotere shirts of bij hoge dysforie een vest. Er zijn bovendien genoeg mannen in de sportschool te vinden met borsten, je bent niet de enige!

Thuis sporten is inderdaad ook een optie, dat heb ik ook gedaan. Daarnaast ging ik op de rustige uurtjes naar de sportschool en probeerde me vooral bezig te houden met mijn doel en weinig met anderen om me heen. Het gaat om je eindresultaat. :)
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hoe te kleden bij sportschool

Bericht door Nate_0 »

Het omzetten van mijn lidmaatschap bij Basic Fit is nooit een probleem geweest. Lange tijd ben ik gewoon naar een sportschool gegaan waar ze kluisjes buiten de kleedkamers hadden, dan ging ik gewoon in m'n outfit naar de sportschool en later weer terug. Wat Freedom zegt re: een te grote binder is wat ik inderdaad ook deed.

Overigens heb ik ook zonder baardgroei heb ik verder geen problemen gehad bij het gebruik maken van gedeelde kleedkamers (inclusief het zwembad). Mensen kijken toch niet bijster nauw naar wat voor pakketje je hebt, hoewel die overgangsperiode tijdens het eerste jaar ofzo (en zeker pre-mastectomie) wel het meest oncomfortabel is.

Er bestaan natuurlijk ook nog sportscholen met losse douchehokjes. Als je dáár heen gaat, kijkt iig niemand raar op als je je in een hokje om kleedt na het sporten.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Hoe te kleden bij sportschool

Bericht door Dean »

Ik heb mij gewoon ingeschreven bij de sportschool onder mijn gekozen naam. Ze vragen toch niet om legitimatie. 🤣 de kleedkamers ontwijk ik gewoon door in sportkleding heen te gaan, ik voel me daar zelf namelijk nog ongemakkelijk bij. Verder interesseert het bar weinig mensen wie je bent in de sportschool. Dus ga gewoon lekker heen en je ding doen. Als je het aandurft zou je een trainer aan kunnen spreken die je kan helpen met de juiste oefeningen voor het bereiken van je doelen. Je hoeft echt niet te wachten tot na je mastectomie. Hoe fitter je bent, hoe makkelijker je ook zult herstellen van een operatie. Bovendien zal trainen je helpen met het verliezen van vet op de verkeerde plaatsen en je zelfbeeld waarschijnlijk ook goed doen. Mogelijk helpt het je zelfs om een ‘mooier’ eindresultaat te krijgen na de mastectomie en het kan ook zijn dat je huidige borstkas er kleiner door wordt (afhankelijk van hoeveel vet je er nu hebt zitten). Er zijn bovendien verbazingwekkend veel mannen met vet op de heupen en zogeheten manboobs, dus als je baardgroei krijgt en je stem lager wordt, so be it. Jij komt daar voor jezelf, laat de rest lekker voor wat het is ;) aangaande binden tijdens het sporten, neem 1 maat groter (en check of je volledig in kan ademen!) of een strakke sportbh zonder ‘cups’, dan is dat veilig om in te sporten en trekt het de boel toch enigzins ‘glad’. Mocht je graag een packer dragen, dan kan ik je het ondergoed van jockmail aanraden (te bestellen op aliexpress, let wel op dat het degene zijn met een cup erbij), je packer blijft dan uitstekend op z’n plek tijdens welke activiteit dan ook.
Well, here I am! What are your other two wishes?
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Hoe te kleden bij sportschool

Bericht door Dean »

Ik vond het in het begin ook heel lastig om het krachthonk in te gaan om te trainen met losse gewichten. Voelde me nogal suf en geïntimideerd met alleen een stang zonder gewichten tussen al die getrainde gasten. Heb me hier echt overheen moeten zetten om toch gewoon een krachtstation op te eisen en m’n oefeningen te gaan doen. Knoop in je oren dat die gasten ook gewoon ergens zijn begonnen en dat jij, om verder te komen, ook gewoon op jouw niveau moet beginnen. De angst die ik voelde was trouwens ook volledig ongegrond, want ze hebben me niet 1 keer lastig gevallen. Trainen met losse gewichten en oefeningen zoals bankdrukken zijn gewoon heel nuttig en effectief, dus laat je er ook zeker niet van weerhouden!
Well, here I am! What are your other two wishes?
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Hoe te kleden bij sportschool

Bericht door mystory.nicky »

Legging, croptop en vest:)
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
LouBodWik
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 mei 2020, 10:49
Gender: Man

Re: Hoe te kleden bij sportschool

Bericht door LouBodWik »

Vorig jaar tijdens de aanmelding in mijn sportschool moest ik wel mij identificeren. Ik heb gevraagd of ze daar mijn jongensnaam in het systeem willen voeren en mijn geslacht van v naar m wijzigen. Was allemaal geen probleem. Ze zijn daar heel netjes mee omgegaan.

Tijdens het sporten droeg ik altijd een binder. Soms daaroverheen een sportshirt en soms een trui.
Emmelie
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 jul 2020, 16:41
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Tilburg

Re: Hoe te kleden bij sportschool

Bericht door Emmelie »

Wat dat betreft herkenbaar (de andere kant op weliswaar): de mevrouw bij de receptie van mijn sportschool waar ik al sinds 2014 sport is echt top! Ze zei tegen mij al: "als iemand vindt dat je niet in de dameskleedkamer thuishoort zal ik diegene daarop aanspreken en zal ik persoonlijk erop toezien dat jij je gewoon daar kan omkleden" :-)

Overigens was het maar van korte duur door een of ander virus maar het komt wel weer terug. Het systeem had aanvankelijk wat moeite met het doorgeven van de juiste naam en gender, maar inmiddels loopt dit soepel, ook omdat de sportschool er voor 100% achter staat.

Qua kleding draag ik meestal een legging (bij mij geen grote maten, met een onderbroek van Danaë eronder past het al goed), een sport-beha waar ik meestal vulling in doe, nog een shirtje (vaak in roze, ongeacht het weer want om zonder te doen staat me niet, ook al doen veel cisgendervrouwen het wel hier), de schoenen en sokken zijn nog van voor mijn transitie.