Ik had een paar vraagjes over mijn hormoonwaardes en het bloedprikken ter controle hiervan.
Ik ben nu 7 en een halve maand bezig met hormoontherapie, ik ga hiervoor naar het Haga ziekenhuis en neem 1x per dag oraal 4mg estradiol sandoz en 25mg cyproteronacetaat in. De endocrinoloog heeft mij dit voorgeschreven als startdosis en dit is sindsdien ook niet meer veranderd.
Door een eigen fout heb ik enkel bij 4 maanden en 7 maanden bloed geprikt, mijn waardes waren bij 4 maanden 395 pmol/l voor oestrogeen en 1.14 nmol/l voor testosteron en bij 7 maanden was dit 370 pmol/l voor oestrogeen en 1 nmol/l voor testosteron.
Ten eerste is mijn vraag simpelweg of deze waardes 'goed' zijn. Volgens mijn endo waren de waardes goed maar op andere fora/platforms zoals reddit worden deze waardes juist als relatief laag gezien.
De bloedafname is elke keer ongeveer 4-5 uur na het innemen van een dosis geweest en mijn endo heeft hier verder ook niets over geadviseerd. Daarmee vroeg ik mij ook af of het beter is om dit anders te doen de volgende keer of dat het juist beter is om het consistent te houden?
Ten tweede heb ik een vraag over het onderscheid tussen E2 en E1 (estradiol en estrone). Ik heb hiernaar gevraagd bij mijn vorige meting maar de endo zei dat ze deze verschillende waardes niet meten. Toch lijkt dit mij vrij belangrijk om te weten (ook naar aanleiding van andere verhalen die ik heb gelezen) dus ik vroeg mij af of het gebruikelijk is dat hier geen verschillende metingen van zijn in Nederland?
Ik ben ook van plan nog contact met mijn endo op te nemen over het switchen naar sublinguaal estradiol aangezien dit ook beter schijnt te zijn(?) en om toch te checken hoe/waarom de richtlijnen zo lijken te verschillen per land/zorgaanbieder.
Excuses voor het lange en warrige verhaal maar ik dacht dat het geen kwaad zou kunnen om hier mijn vragen te stellen