Maten

Make-up, kleding, en zo voort
Lauren79
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2020, 08:04
Gender: Non-binair

Maten

Bericht door Lauren79 »

Sinds een jaar kleed ik me veel meer androgyn. In mijn kast hangt meer meidenkleding dan jongenskleding. Maar toch blijf ik , vooral online, maten altijd zo moeilijk vinden. Waar ik bij de primark van een high waist skinny maat 40 of 42 heb is het ergens anders gewoon onduidelijk. Ik ben 185 en 80 kg. Hoe werken vrouwen maten precies? Die tabellen op internet kom ik niet goed uit. Kan iemand mij helpen zodat ik niet meer zo vaak kleding moet terug sturen? :-) alvast bedankt .
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Maten

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik wou je juist naar die tabellen van de online kledingwinkels sturen, want die zijn het meest betrouwbaar, ik zou zelf als je online besteld de tabel van het de betreffende winkel aanhouden, want de ene maat is de andere niet. Dat geldt in de winkel ook, maar daar kun je het passen.
OP een gegeven moment weet je gewoon welke maat dat je hebt. Probleem wat veel transen (ik ook) hebben is dat de verhoudingen niet o goed kloppen (brede schouders, smalle heupen. Dat maakt het soms wel wat lastiger.
Irene
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Maten

Bericht door Ylse »

Als man kon ik blind varen op de maten in de kleding, als ik de goede maat op de kleding had wist ik dat het past.

Voor mijn dameskleding blijft het gokken soms en blijf ik de voorkeur geven aan het in de winkel passen van kleding. Ik koop heel soms iets online maar dat gaat meestal weer retour wegens toch niet zo mooi zijn of domweg niet passen.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Maten

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ylse schreef: 16 jun 2020, 21:15 Als man kon ik blind varen op de maten in de kleding, als ik de goede maat op de kleding had wist ik dat het past.

Voor mijn dameskleding blijft het gokken soms en blijf ik de voorkeur geven aan het in de winkel passen van kleding. Ik koop heel soms iets online maar dat gaat meestal weer retour wegens toch niet zo mooi zijn of domweg niet passen.
Dat vind ik dan weer verrassend, mannenkleding paste mij nooit goed (letterlijk dan, figuurlijk is logisch), het was een verademing in meerdere opzichten om passende kleding te kunnen kopen.
Irene
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Maten

Bericht door AnneCeleste »

Lauren79 schreef: 16 jun 2020, 20:55Hoe werken vrouwen maten precies?
Dat weet niemand 🤷‍♀️
monique fisher
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2019, 15:27
Gender: Trans MtF

Re: Maten

Bericht door monique fisher »

ik hou de maten aan van de sites, meet echter om zeker te zijn even na met meetlint. enig probleem bij mij is mijn breedte op de schouders, verder valt het wel mee kom meestal wel uit met maat 36/38 op mijn heupen en 38/40 op mijn borstomvang, mijn lengte en gewichtverhouding werkt denk ik ook mee ik ben 1.72 lang en weeg 65 kilo. vooral jassen/jacks blijft echter het probleem (schouder/oksels) waardoor je eigenlijk altijd in L maten terecht komt. rondom je buik/heup zit het dan echter iets te ruim. met CIS vrouwen gaat dat in proporties wel beter denk ik al zie ik dat niet altijd op straat. dus ik denk gewoon meten voor het beste resultaat.

veel succes, Monique
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Maten

Bericht door Nate_0 »

AnneCeleste schreef: 16 jun 2020, 22:27
Lauren79 schreef: 16 jun 2020, 20:55Hoe werken vrouwen maten precies?
Dat weet niemand 🤷‍♀️
Dit inderdaad. Het verschilt per merk (wat een combinatie is van "maat-inflatie" en verschillende pasvormen; zie ook: https://www.goodhousekeeping.com/uk/fas ... ing-sizes/ ), en dan vaak ook nog per model kledingstuk.

Vrouwenmaten zijn dus meer een indicatie van wat je ongeveer moet hebben dan een vaste regel, ook al blijf je meten. Dit is iets waar alle vrouwen, cis en trans, mee te maken hebben dus welkom bij de echte female experience, I guess?

Wat ik zelf deed, toen ik nog vrouwenkleding droeg, was vooral dezelfde paar merken dragen waar ik van wíst dat het me goed paste en goed stond. Dat was ook niet 100% foolproof maar werkte een stuk beter dan urenlang kleding staan passen.
meerdere zakken met zaagsel
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Maten

Bericht door Marica »

Dames kleding : 179 en 100kg met brede schouders

Broekmaat 46/48 Bovenkleding 52 mede door brede schouders.

Scheelde wel dat mijn vrouw momenteel grote maten heeft zodat ik kon passen. Toen had ik snel mijn eigen maat uitgevogeld.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Maten

Bericht door Danielle »

42, the answer to life, the universe, and everything except clothing sizes.

Als ik één ding heb geleerd sinds mijn transitie is dat kledingmaten volstrekt arbitrair zijn. Het verschilt per merk, per land, per type kledingstuk binnen één merk. De enige oplossing die ik kan bieden is passen en neem rustig drie maten van hetzelfde kledingstuk mee naar de paskamer en dan nog is het soms nodig om een vierde te (laten) halen. Mijn ervaring is wel dat bij kleinere kledingwinkels personeel vaak een beter oog hebben voor het goed inschatten van je maat dan bij de grotere meer self-service gerichte ketens.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Lauren79
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2020, 08:04
Gender: Non-binair

Re: Maten

Bericht door Lauren79 »

Dank jullie wel voor jullie reacties. X
Plaats reactie