Bedankt Hal voor je uitgebreide reactie.
Hal schreef: 04 aug 2020, 22:13
Uiterlijkheden waren inderdaad een onderdeel. Met uitzondering van een kort experiment in m'n tienerjaren, heb ik eigenlijk altijd gestaan op jongens- / herenkapsels, bijvoorbeeld. En met eenzelfde korte uitzonderingsperiode toen ik net een vriendje had en dacht dat ik dan dus strings moest dragen ook herenondergoed.
Ik heb ook kort haar gehad lange tijd, middelbare school en in mijn twintiger-tijd. Toen ontmoette ik mijn man en hij had lang haar (metal) dus heb ik het ook maar laten groeien.
Ik zag ook vooral veel dingen die ik niet meer deed. Zwemmen, waar ik als kind verzot op was, was na het begin van mijn puberteit ineens verschrikkelijk ongemakkelijk en naar om redenen die ik nog niet kon uitleggen. Hetzelfde voor korte broeken en open schoenen, die mettertijd uit mn garderobe verdwenen zonder dat ik nou echt kon uitleggen waarom. Moeite hebben met zelfverzorging, van kappersbezoek tot medicijngebruik en algemene verzorging.
Ik wilde hetzelfde kapsel als een drummer (man) toen ik tiener was, durfde geen plaatje mee te nemen, dus er kwamen steeds tuttige kapsels uit.. thuis deed ik het wel goed. Ik vind het echt erg dat ik toen niet snapte hoe het zat, ik schaamde me wel.
En ook fantasie en dagdromen, de inhoud ervan, maar vooral ook hoe intens ze waren en hoe heftig ik reageerde als iemand ze verstoorde. Ook daarnaast: onevenredig veel last hebben van mensen de erop staan om me als vrouw te behandelen door bijvoorbeeld een deur open te houden of ineens excuses te gaan maken voor schuine grappen als ik in de buurt kwam, of zo. Niemand vind seksisme leuk, denk ik, maar de hoeveelheid wanhoop die ik erbij voelde was gewoon buitenproportioneel.
Ik kon hele dagen dagdromen, mensen vonden dat absurd, ik zou onhandelbaar zijn. In mijn dagdromen, fantasieën was ik jongen/man. Sexisme van mannen naar vrouwen, verschrikkelijk. In Engeland walgde ik van het idee man intiem met vrouw, ze dachten dat het aan de vertaling lag. Euh, dit is ingewikkeld. Ik hou van mannen, maar als man. Dubbel heftig wel vind ik.