Vergoedingen plastische chirurgie (FxS) en VGZ

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Vergoedingen plastische chirurgie (FxS) en VGZ

Bericht door Emma »

De Rechtbank Gelderland heeft een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak van een transgender vrouw tegen VGZ. De vrouw had toestemming gevraagd voor aangezichtschirurgie bij VGZ maar deze was herhaaldelijk afgewezen, ondanks 8 (!) beoordelingen door diverse behandelaars volgens de methode van het Zorginstituut. De rechter oordeelt dat VGZ niet op de stoel van de behandelaar mag gaan zitten, maar wel het recht heeft om een eigen beoordeling uit te voeren. Echter, de beoordeling van VGZ was niet onderbouwd en bovendien niet objectief uitgevoerd, maar het resultaat van een gezamenlijk overleg tussen diverse medisch adviseurs, waarbij de methode van het Zorginstituut niet is gevolgd.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2020:4279

Betekent dit dat je een FFS of FMS nu altijd vergoed moet krijgen als de behandelend arts zegt dat het moet?

Nee, absoluut niet. Maar een verzekeraar zal een afwijzing dus wel moeten motiveren, een simpel 'wij vinden dat er geen probleem is' is niet voldoende. Bovendien is er iets meer helderheid over wat je kunt doen om je aanvraag goed te onderbouwen: zorg voor voldoende verklaringen, liefst met extra onderbouwing, en liefst ook door behandelaars die je helemaal niet kent of tenminste geen behandelrelatie (meer) mee hebt. Het aantal van 8 beoordelingen heeft hier een rol gespeeld. Uit de onderbouwing moet ook blijken dat de gevraagde behandeling het probleem oplost.

Nu is meer natuurlijk niet altijd beter, en VGZ zal ongetwijfeld bezig zijn met een beleidswijziging die niet voordelig hoeft uit te pakken. Dat andere verzekeraars deze uitspraak inmiddels goed bestudeerd hebben lijkt me ook voor de hand liggen. Maar vraag, behalve de behandelend chirurg, ook bijvoorbeeld je huisarts en je psych een scorelijst in te vullen zoals in de bijlage van dit belangrijke document wordt gegeven om je aanvraag kracht bij te zetten:

https://www.zorginstituutnederland.nl/b ... de+Wmo.pdf
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
mystory.nicky
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 mei 2020, 23:05
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Vergoedingen plastische chirurgie (FxS) en VGZ

Bericht door mystory.nicky »

Op dit moment ben ik ook met de zelfde advocaat; Mw. Maes, (de roze advocaat)bezig tegen Zilveren Kruis. Het is een heel gedoe, en het lijkt wel of Zilveren Kruis er geen verstand van heeft wat hun eigen regels zijn...

Ik hou jullie op de hoogte hoe dit uit pakt....
Deze week hoop ik positief nieuws te ontvangen, zo niet komt er een produceren....
Mijn advocaat is nu alles aan het opstellen, zij heeft deze bovenstaande zaak ook gewonnen, en ze heeft erg veel verstand en ervaring met dit soort zaken... Erg fijn!
Wees niet bang voor veranderingen, alles gebeurt om een reden.
De gebeurtenissen van vandaag banen de weg naar een betere toekomst. Blijf positief! :hbeat:

P.s. volg je me al op insta: https://www.instagram.com/nicky_dejong
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Vergoedingen plastische chirurgie (FxS) en VGZ

Bericht door Isabelle »

Ik ben ook benieuwd !. Ga waarschijnlijk zelf binnenkort ook gezellig een bezwaar bij de vgz indienen voor de ondermaatse vergoeding rond thailand ;)