Nieuwe chat! Zie dit topic.

FtM en moederschap (tips?)

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
MarshMall0w
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 aug 2020, 11:04
Gender: Non-binair

FtM en moederschap (tips?)

Bericht door MarshMall0w »

Hey allemaal,

Zijn er transmannen die al kinderen hadden toen ze met het traject begonnen? Ik heb een zoontje van 5, hoe kan ik hem het best vertellen? Ik wil niet de papa rol overnemen.

Alvast bedankt!

Grtz Mason
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: FtM en moederschap (tips?)

Bericht door Sander »

Ik heb een zoontje van 10. Hij was 9 toen ik het hem vertelde.
Ik heb met hem een paar afleveringen van hij is een zij gekeken. Daar hadden we dan steeds gesprekken over.
Ik had toen ook alvast hulp geregeld bij Check in Coaching.

Na een aflevering heb ik het hem verteld. De schrik was enorm en hij was ook enorm boos dat dit hem moest overkomen. Het is ook echt een moederskindje.

De volgende ochtend vroeg hij ‘zal ik je vanaf nu papa noemen?’ Dat mocht van mij niet, ik vond dat voor hem veel te snel. Een week na coming out hadden we een eerste gesprek bij Check in coaching. Mijn ex ging mee. Belangrijk was dat hij ook regie kreeg op de transitie. Dus wanneer mag wat gebeuren, wat wil je wel en wat absoluut niet. Zo hebben we samen een tijdlijn gemaakt met stappen als:
Haar afknippen
Anderen vertellen
Naam kiezen
Naam veranderen
Hormonen enzovoorts

Hij mist zijn moeder wel enorm. Ik vertel nog steeds dat ik altijd zijn moeder zal blijven, maar voor hem voelt dat niet zo. Hij is daar nog steeds verdrietig over. Ik vond het heel lastig. Ik voelde me moeder, maar dat mocht van hem niet meer zo zijn. Ik merk inmiddels ook dat ik door hormonen veel minder zacht ben geworden, dat vind ik soms nog wel lastig. Hij mag me ook altijd mama blijven noemen, maar dat voelt inmiddels te vreemd voor hem

Ik denk dat een kind zelf kiest welke rol je als ouder hebt. Mijn zoontje besliste al snel dat hij 2 papa’s heeft en zijn moeder is verloren. Als papa’s zijn we heel anders. Hij heeft een strenge papa die wel knotsgekke dingen met hem doet. En een papa die niet zo streng is, meer praat en kan luisteren. Als hij ziek is of verdrietig wil hij zich nog steeds door mij laten verzorgen. Dat is nooit veranderd.
Gebruikersavatar
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn

Re: FtM en moederschap (tips?)

Bericht door Bas Jo »

Hoi,

mijn zoontje was 4 toen ik naar hem uitkwam. Nu is hij al bijna 8! We namen zeker kleine stappen omdat 4 best jong is. Ik heb hem steeds 'hapjes' informatie verteld en afgewacht met welke vragen hij kwam, zodat hij een beetje zelf kon aangeven wat belangrijk voor hem was. Dat proces gaat eigenlijk tot vandaag door, hij wordt ouder en heeft dan weer andere vragen.

Ik ben eerlijk naar hem toe, houd alleen informatie terug als het nog ver in de toekomst ligt omdat hoe jonger hij ze zijn, hoe abstracter tijd is.

In het begin zei hij nog mama, maar in het publiek werd dat voor me op een bepaald moment onaangenaam. Hij wou zelf me liever bij mijn naam noemen dan een vorm van papa. Dat vind ik best jammer maar ik denk dat het altijd nog kan komen. Hij zegt wel eens papa als hij bijvoorbeeld snoep wil of zo ;).

Succes!