Nieuwe chat! Zie dit topic.

gerechtigheid?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

gerechtigheid?

Bericht door Anon20210626 »

Een streep aan de balk , eindelijk erkenning voor degenen die dit aangaat. De wet van 2014 was een echte verbetering van de soortvan naziwet die tot dan toe gold .

[media]https://nos.nl/artikel/2358741-kabinet- ... erwet.html[/media]
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: gerechtigheid?

Bericht door Anon20210626 »

Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: gerechtigheid?

Bericht door Alice »

Ik heb er gemengde gevoelens over.
Ben benieuwd hoe e.e.a.geregeld gaat worden om in aanmerking te komen voor die tegemoedkoming.
Vermoed dat er wel meer dan 2000 transgenders hier voor in aanmerking komen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: gerechtigheid?

Bericht door Citizen Erased »

Nu het geld gratis lijkt te zijn gun ik een ieder z’n extraatje hoor. Ik vraag me alleen af in hoeverre het correct is “de overheid” verantwoordelijk te stellen voor ‘ongewenste’ steriliteit, daar men zelf zonder juridische belemmering vrijwillig en moedwillig gekozen heeft voor het gebruik van cross-sex hormonen, die per definitie zorgen voor voorgenoemde (steriliteit)..
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: gerechtigheid?

Bericht door Anon20210626 »

Men vind nu een verklaring verkrijgen door een aantal gesprekken al een belemmering en dat moest veranderd worden .

Toen kon je alleen je geslacht juridisch gezien laten veranderen door een verplichte sterilisatie en als het een gehuwde betrof dat kon alleen door een verplichte scheiding zelfs als de gehuwden dat niet wensten . Het was de enige weg ........

Een staat die iets , wat straks gewoon kan door naar het gemeentehuis te gaan en het uit te spreken , alleen maar toestaat indien er een sterilisatie heeft plaatsgevonden , waar doet je dat aan denken ? ...... en die wet bestond in 2013 nog . Nogmaals het was de enige weg om iets gedaan te krijgen en nu is zelfs een aantal gesprekken nog te veel volgens velen.

Hoevelen laten tegenwoordig nog vanalles invriezen ?
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: gerechtigheid?

Bericht door Jer158 »

Citizen Erased schreef: 30 nov 2020, 22:04cross-sex hormonen, die per definitie zorgen voor voorgenoemde (steriliteit)..
Hormonen veroorzaken niet altijd steriliteit. Al helemaal niet per definitie. Ja, de kans bestaat en dus moet je daar rekening mee houden, maar er zijn genoeg trans mannen die aan de testo en zonder merkbare cyclus toch zwanger worden. (Dus gebruik een voorbehoedsmiddel ...)

Bovendien gaat deze "schadevergoeding" niet alleen om steriliteit maar ook om een potentieel ongewenste operatie met bijbehorende risico's, complicaties, etc.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: gerechtigheid?

Bericht door Alice »

@Citizen Erased, het ging niet om een chemische castratie/sterilisatie maar op het volledig verwijderen van de eierstokken/teelballen. De verplichting daartoe.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: gerechtigheid?

Bericht door Brownie »

@Citizen Erased lees gewoon even de tweede link van Renee: “De indringende persoonlijke verhalen laten zien dat deze wetgeving een enorme impact heeft voor transgender personen. Zo bleek de wet voor velen een symbool van maatschappelijke afwijzing en zijn dromen verloren gegaan als gevolg van de onomkeerbare sterilisatie. Dit heeft groot leed met zich meegebracht. Daarom acht het kabinet erkenning van dit leed, het aanbieden van excuses en een financiele tegemoetkoming op zijn plaats.’’ In vergelijking met dit instititioneel 'groot leed' kan je je afvragen of die 5000 euro niet een fooitje is... zeker nu het geld voor de overheid gratis is.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: gerechtigheid?

Bericht door Citizen Erased »

Die 5k zal mij een worst zijn. Ik kan me levendig voorstellen dat het de eventuele "schade" niet dekt.

Waar ik moeite mee heb is de huidige tendens om gebeurtenissen uit het verleden met de kennis van nu fel af te keuren, terwijl iedereen op z'n klompen aanvoelt dat de maatschappelijke verhoudingen in 1985 - bij introductie van die hier genoemde 'naziwet' - nogal anders in elkaar staken dan nu het geval is. Sterker nog, daarvoor was het überhaupt niet mogelijk juridisch gezien van geslacht te veranderen. Met of zonder sterilisatie. Destijds dus een revolutionaire wet; waarbij die fysieke sterilisatie min of meer een waarborg was om maatschappelijke acceptatie te verkrijgen. Men heeft toen nooit kunnen bevroeden dat het ooit maar half geaccepteerd zou worden dat een transman via de natuurlijk weg een kind op de wereld zou zetten, of dat een kind überhaupt twee ouders van gelijk geslacht zou kunnen hebben.
Je kunt dat nu in retrospect allemaal uit proberen te gummen met eurotekens en excuses, beter zou zijn te erkenen dat je de waarheid op geen enkel moment in pacht hebt.
Dus wellicht nu alvast een potje opzij zetten voor de lieden die zich over een jaar of 10-15 melden bij "de overheid" omdat ze zonder enige remming en de nodige maatschappelijke aanmoediging toegang kregen tot hormonen en operaties, met eveneens onomkeerbare "schade"..
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: gerechtigheid?

Bericht door Lise »

Ik ben het wel met je eens wat betreft 1985 (inderdaad, andere tijden), maar dat zo'n ouderwetse wet het heeft weten te overleven tot 2014 vind ik wel echt bizar.