Wat doe je tijdens het wachten?

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Wat doe je tijdens het wachten?

Bericht door DelicateFlower »

Door de komst van Covid-19 kwam mijn EMDR-behandeling tijdelijk stil te liggen. Gelukkig heb ik deze onlangs succesvol weten af te ronden. :D Ik vroeg mij af of de wachttijden voor de transgenderzorg ook zijn opgelopen. Zonet belde ik even naar Stepwork en de medewerkster zei: “Nee hoor, een klein beetje maar, wij hebben gewoon doorgewerkt”. (Gezien de verhalen op dit forum is dit een gevalletje eerst zien dan geloven, haha.) Op de website van het VUmc las ik dat de wachttijden daar wél flink zijn opgelopen. Inmiddels ‘Meer dan 720 dagen’/‘Meer dan 103 weken’. Daarnaast las ik dat ze momenteel de mensen die zich in maart 2019 hebben aangemeld, inplannen voor over 2-3 maanden. Dat is een wachttijd van zo’n 2 jaar.

Het gaat dus nog wel even duren voordat ik door een van de twee word opgeroepen. Ondertussen hoop ik veel kilo’s af te vallen en zodra ik in de buurt kom van het gewenste (oude) gewicht, zal ik een volledig nieuwe garderobe aanschaffen. In het verlengde daarvan vroeg ik af: Wordt er door behandelaars nog steeds verwacht dat een MtF op een gegeven moment in een rok naar een afspraak komt? Deze gedachte zorgt bij mij voor een error, omdat ik het nogal stereotyperend vind. :shock:

Wat kan ik nog meer doen terwijl ik wacht op dat ene telefoontje? Met andere woorden: Op wat voor manieren werk(t)en jullie toe naar de intake? Wat doen/deden jullie alvast om dichter bij je ware ik te komen? Om een beetje te wennen aan wat komen gaat?

Ik ben benieuwd hoe jullie de wachttijd weten/wisten uit te zingen.

Alvast bedankt! :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wat doe je tijdens het wachten?

Bericht door Irene_de_Vreede »

DelicateFlower schreef: 08 dec 2020, 15:00 Door de komst van Covid-19 kwam mijn EMDR-behandeling tijdelijk stil te liggen. Gelukkig heb ik deze onlangs succesvol weten af te ronden. :D Ik vroeg mij af of de wachttijden voor de transgenderzorg ook zijn opgelopen. Zonet belde ik even naar Stepwork en de medewerkster zei: “Nee hoor, een klein beetje maar, wij hebben gewoon doorgewerkt”. (Gezien de verhalen op dit forum is dit een gevalletje eerst zien dan geloven, haha.) Op de website van het VUmc las ik dat de wachttijden daar wél flink zijn opgelopen. Inmiddels ‘Meer dan 720 dagen’/‘Meer dan 103 weken’. Daarnaast las ik dat ze momenteel de mensen die zich in maart 2019 hebben aangemeld, inplannen voor over 2-3 maanden. Dat is een wachttijd van zo’n 2 jaar.

Het gaat dus nog wel even duren voordat ik door een van de twee word opgeroepen. Ondertussen hoop ik veel kilo’s af te vallen en zodra ik in de buurt kom van het gewenste (oude) gewicht, zal ik een volledig nieuwe garderobe aanschaffen. In het verlengde daarvan vroeg ik af: Wordt er door behandelaars nog steeds verwacht dat een MtF op een gegeven moment in een rok naar een afspraak komt? Deze gedachte zorgt bij mij voor een error, omdat ik het nogal stereotyperend vind. :shock:

Wat kan ik nog meer doen terwijl ik wacht op dat ene telefoontje? Met andere woorden: Op wat voor manieren werk(t)en jullie toe naar de intake? Wat doen/deden jullie alvast om dichter bij je ware ik te komen? Om een beetje te wennen aan wat komen gaat?

Ik ben benieuwd hoe jullie de wachttijd weten/wisten uit te zingen.

Alvast bedankt! :hbeat:
Die wachttijd is al een poosje ca 2 jaar. Ze verwachten niet dat je in een rok komt hoor. Ik heb in de wachttijd vooral aan mijn sociale transitie gewerkt.
Irene
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Wat doe je tijdens het wachten?

Bericht door DelicateFlower »

Irene_de_Vreede schreef: 08 dec 2020, 15:56 Die wachttijd is al een poosje ca 2 jaar. Ze verwachten niet dat je in een rok komt hoor. Ik heb in de wachttijd vooral aan mijn sociale transitie gewerkt.
In mijn hoofd was het korter, haha. Ik geloof je meteen. :D

Fijn dat ze dat niet verwachten, want ik associeer transvrouw zijn niet per se met rokken en roze, haha.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wat doe je tijdens het wachten?

Bericht door Nate_0 »

Ik weet van @MichelleB dat die ook ooit over de kleding die ze bij de gesprekken droeg heeft gesproken. Het draadje waar dat in staat kan ik zo niet vinden, maar als het goed is bestaat het... ergens in de archieven.

Verder: ik ben FtM dus een andere situatie, maar heb de tijd genomen om inderdaad een nieuwe garderobe aan te schaffen, ik ben een binder gaan dragen, en ik ben begonnen met scheren ook al was dat verder helemaal nog niet aan de orde, gewoon omdat dat anders voelde. Op een gegeven moment ben ik uit de kast gekomen in mijn omgeving. Dat laatste was denk ik voor mij de grootste stap, en aangesproken worden met mijn gekozen naam en voornaamwoorden was al een hele verademing. Ik denk dat als ik MtF was geweest, ik ook met make up enzo bezig was gegaan.

Ik heb ook vooral in die tijd een hoop onderzoek gedaan naar operaties e.d. en was heel erg actief hier. Sinds mijn medische transitie (die samen liep met weer gaan studeren) is alles transitie-gerelateerd meer op de achtergrond komen te staan, zeker na mijn mastectomie. Als ik terug kijk op mijn proces, denk ik dat ik ook in mijn wachttijd gewoon wat minder gefocust had willen zijn op transitie, omdat dat veel stress gaf. Zorg dus ook dat het niet het enige is waar je mee bezig bent.

Daarnaast wil ik hier nog wel als kanttekening bij plaatsen dat hoe verder ik voor mezelf in de sociale transitie e.d. kwam, hoe lastiger ik het vond om misgenderd te worden. Dat had ik niet aan zien komen, maar is wel gebeurd (en werd om eerlijk te zijn ook erger na het beginnen met hormonen).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Wat doe je tijdens het wachten?

Bericht door MichelleB »

Merci, Nate :D

Destijds, in mijn vroege verleden van 2016, was de wachttijd 3 maanden ongeveer. Dat vond ik al verschrikkelijk, dus wat jullie nu doormaken heb ik alleen maar respect voor.

Maar goed, ik ben tijdens het eerste en tweede gesprek van de diagnostiek begonnen met een coming out doen en mezelf meer femme kleden. Dat wordt daar ook wel gewaardeerd. Overigens is dat niet de reden dat je het moet doen he, je moet de boel niet voor de gek gaan houden.

Mijn advies:
Gebruik de tijd om je remmingen los te laten. Wees gewoon jezelf. Wil je een rok, draag een rok. Wil je een broek, draag een broek. Hoe meer je zelf al uitgevogeld hebt, hoe vloeiender de gesprekken zullen gaan. Ook is het voor je omgeving fijn dat ze zien dat het serieus is.
Het is moeilijk uit te leggen haha

Als je vragen hebt, gooi ze maar mijn kant op :)
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Wat doe je tijdens het wachten?

Bericht door DelicateFlower »

Nate_0 schreef: 09 dec 2020, 13:16 Ik weet van @MichelleB dat die ook ooit over de kleding die ze bij de gesprekken droeg heeft gesproken. Het draadje waar dat in staat kan ik zo niet vinden, maar als het goed is bestaat het... ergens in de archieven.

Verder: ik ben FtM dus een andere situatie, maar heb de tijd genomen om inderdaad een nieuwe garderobe aan te schaffen, ik ben een binder gaan dragen, en ik ben begonnen met scheren ook al was dat verder helemaal nog niet aan de orde, gewoon omdat dat anders voelde. Op een gegeven moment ben ik uit de kast gekomen in mijn omgeving. Dat laatste was denk ik voor mij de grootste stap, en aangesproken worden met mijn gekozen naam en voornaamwoorden was al een hele verademing. Ik denk dat als ik MtF was geweest, ik ook met make up enzo bezig was gegaan.

Ik heb ook vooral in die tijd een hoop onderzoek gedaan naar operaties e.d. en was heel erg actief hier. Sinds mijn medische transitie (die samen liep met weer gaan studeren) is alles transitie-gerelateerd meer op de achtergrond komen te staan, zeker na mijn mastectomie. Als ik terug kijk op mijn proces, denk ik dat ik ook in mijn wachttijd gewoon wat minder gefocust had willen zijn op transitie, omdat dat veel stress gaf. Zorg dus ook dat het niet het enige is waar je mee bezig bent.

Daarnaast wil ik hier nog wel als kanttekening bij plaatsen dat hoe verder ik voor mezelf in de sociale transitie e.d. kwam, hoe lastiger ik het vond om misgenderd te worden. Dat had ik niet aan zien komen, maar is wel gebeurd (en werd om eerlijk te zijn ook erger na het beginnen met hormonen).
Dank je voor je uitgebreide reactie. Ik zal het draadje van @MichelleB eens gaan zoeken, haha.

Ook FtM's mogen reageren, hoor. :D

Bepaalde stappen hoef ik gelukkig niet te zetten. Zo hebben veel mensen altijd geweten dat ik meer dan 20 jaar geleden al aan mijn transitie wilde beginnen. Een enkeling reageerde ondanks dat heel erg verkeerd en daar heb ik ook nooit meer iets van gehoord (opgeruimd staat netjes, ik ga mijn tijd en energie niet verspillen aan mensen die mij als 'homo' wel accepteerden maar niet als transgender). Daarnaast blijft mijn roepnaam van drie letters hetzelfde, haha. Dat scheelt al wat pijnlijke versprekingen.

Je stipt een heel interessant dingetje aan. Ik vroeg me van het weekend hardop af hoe erg ik het ga vinden als ik word misgenderd. Door verschillende fragmenten in Hij is een zij begreep ik dat MtF's minder agressief worden, maar wel gevoeliger/emotioneler. Dat eerste is mijn geval gunstig, dat tweede niet, haha. We zullen het gaan zien.

Vanmorgen ging ik naar de Action en toen ik in de rij stond gebeurde het volgende:

Klant voor mij: "Jihfrgnubnevnrjbvv?"
Ik: "Sorry? Ik verstond je niet?"
Hij: "Weet jij toevallig waar ik frbhufnhgbvb kan halen."

Hij noemde allemaal auto gerelateerde termen.

Ik: "O, ik heb absoluut geen verstand van auto's."
Hij: "Huh?"
Ik: "Ja, ik heb geen eens een rijbewijs."
Hij: "Nahhh, ik denk: ik zie hier een stoere vent staan, die weet het vast wel."

Ik moet lachen, want ik vond het ook grappig, maar voor het eerst dacht ik: dit kan straks ook gebeuren als ik er helemaal niet meer uitzie zoals ik er nu uitzie. Ik ben nu gewoon mannelijk: kale kop, baard, fors postuur waardoor ik een lompe loop heb gekregen.

Goed advies ook om me niet teveel met mijn toekomstige transitie bezig te houden. Gelukkig begin ik binnenkort met een opleiding van een jaar, dus zal ik er sowieso minder mee bezig kunnen zijn. Wel lijkt het me verstandig om een soort dagboek bij te houden.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Wat doe je tijdens het wachten?

Bericht door DelicateFlower »

MichelleB schreef: 09 dec 2020, 15:28 Merci, Nate :D

Destijds, in mijn vroege verleden van 2016, was de wachttijd 3 maanden ongeveer. Dat vond ik al verschrikkelijk, dus wat jullie nu doormaken heb ik alleen maar respect voor.

Maar goed, ik ben tijdens het eerste en tweede gesprek van de diagnostiek begonnen met een coming out doen en mezelf meer femme kleden. Dat wordt daar ook wel gewaardeerd. Overigens is dat niet de reden dat je het moet doen he, je moet de boel niet voor de gek gaan houden.

Mijn advies:
Gebruik de tijd om je remmingen los te laten. Wees gewoon jezelf. Wil je een rok, draag een rok. Wil je een broek, draag een broek. Hoe meer je zelf al uitgevogeld hebt, hoe vloeiender de gesprekken zullen gaan. Ook is het voor je omgeving fijn dat ze zien dat het serieus is.
Het is moeilijk uit te leggen haha

Als je vragen hebt, gooi ze maar mijn kant op :)
O, ik ga zeker de boel niet voor de gek houden. Uiteindelijk hou je dan vooral jezelf voor de gek. Maar ik ben gewoon niet van plan om rokken te dragen, want ik heb he-le-maal niks met rokken en jurken. En zal het dus ook niet gaan dragen voor een psycholoog die dat als vrouwelijk ziet en een broek niet. Ik hou heel erg van minimalistische en unisex kleding, en dat wil ik weer gaan dragen.

Het is goed uitgelegd, hoor. Ik snap je helemaal. Het afgelopen anderhalf jaar is er ontzettend veel gebeurd waardoor vrijwel mijn hele omgeving is weggevallen. Eerst omdat mijn vader plotseling overleed en daar binnen de familie veel onrust door ontstond (en ik uiteindelijk met iedereen gebroken heb), een half jaar later omdat ik toen aan meerdere 'vriendinnen' vertelde al 20 jaar spijt te hebben dat ik destijds mijn transitie niet heb doorgezet en even later kwam daar Covid-19 bij waardoor het ook in mijn leven (nog) rustiger werd. Er is dus geen omgeving meer die eraan moet wennen. De vriendinnen met wie ik nog omga, vinden het de normaalste zaak van de wereld. Daarbij komt dat ik momenteel werkloos ben, dus met collega's heb ik niets te maken momenteel.

Hopelijk lukt het me om veel af te vallen zodat ik uiteindelijk voorgoed afscheid kan nemen van mijn baard. Die heb ik alleen nog om mijn onderkin te verbergen, haha. Een week of iets voordat corona de wereld overnam, had ik een afspraak bij een kliniek voor haartransplantatie. Die behandeling heb ik niet doorgezet, omdat ik het ten eerste erg veel geld vond (10.000 euro) en ten tweede doordat corona daar ineens was. Later zal ik alsnog die behandeling moeten ondergaan.

Dank je! :hbeat:
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wat doe je tijdens het wachten?

Bericht door Nate_0 »

Ja weet je, in het begin van mijn transitie, als ik veel stress had, dan kleedde ik me dus vrouwelijk omdat ik dan wist wat ik kon verwachten? Als in, je gaat er al van uit dat mensen je als x gaan zien dus daar wapen je je tegen. Maar wanneer je gaat werken om te passeren als je wensgeslacht, en mensen dat niet zien, is dat pijnlijk. Of zo was dat in ieder geval voor mij. Ik weet niet hoe dit voor anderen is. Anderzijds merk ik wel dat nu ik 99% van de tijd pass (soms zien mensen mijn covidlangehaar en zeggen ze "mevrouw" maar ik hoor dit ook van skinny cisdudes die lang(er) haar hebben) daar weer een omslag in zit en het niet mijn hele dag verziekt. Ik voel me nu comfortabel met mezelf. Dat is trouwens ook pas iets van de laatste tijd.

Fijn dat je inderdaad wel met een opleiding begint! En een dagboek is zeer zeker geen verkeerd idee. Je kunt bv ook gaan kijken naar wat er van je verwacht wordt bij het genderteam waar je naar toe gaat (zoals: moet je een levensverhaal schrijven?) en daar mee bezig gaan. En je zegt EMDR gehad te hebben voor een langdurig stressvolle situatie; het kan best zijn dat er dingen zijn in je transitie die alsnog oud zeer triggeren. Voor mij is het juist mijn transitie geweest (en de begeleiding die ik daarin kreeg) waardoor ik eindelijk in staat was om bepaalde issues aan te pakken.

Net als Michelle heb ik me in 2016 ingeschreven. Eerst bij het UMCG, met een wachttijd van 8 maanden, en daarna bij Stepwork (waar het echt maar een maand of 2 was). Dus inderdaad, diep respect voor de mensen die nu ontzettend lang moeten wachten. Ik had op dat moment ook nog geen opleiding/werk, en dat was een van de dingen waardoor ik denk ik onnodig veel stress heb gehad over mijn transitie.

Wat voor opleiding ga je doen?
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Wat doe je tijdens het wachten?

Bericht door DelicateFlower »

Herkenbaar wat je zegt over wat je kunt verwachten. Nu ik zoveel zwaarder ben, ‘mannelijker’ loop, een kale kop én een baard heb, merk ik hoeveel makkelijker het leven met deze ‘verpakking’ is. Als ik buiten ben. Ik weet dus ook wat ik kan verwachten: niets vervelends. Dat was vroeger wel anders, toen ik nog slank was, kaarsrecht liep, mijn vrouwelijke kant daardoor veel zichtbaarder was. En hoewel ik nu als dertien in een dozijn gevalletje geen reacties op straat hoef te verwachten, kies ik toch echt liever voor de slankere en vrouwelijke variant van mezelf. Simpelweg omdat ik dan veel dichter bij mezelf sta.

O, ik zeg ook zeker niet dat ik door/tijdens de transitie geen oud zeer meer zal voelen. Maar het leek me heel verstandig om eerst aan mijn PTSS te werken voordat ik aan het grote traject begin. Ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt, omdat ik me nu al heel anders voel (ik voel mijn depressie echt verdwijnen) en daarnaast had het veel te veel geweest als ik alles tegelijk op m’n bordje had gekregen.

Wat ik bijvoorbeeld in alle seizoenen van Hij is een zij zag en wat ik absoluut niet had: ouders die hun kind steunen. Ik vind het ontzettend mooi om te zien hoe ouders met hun kind en zijn/haar transitie omgaan, maar het is ook confronterend. Mijn ouders liefde was namelijk voorwaardelijk… Ik heb de afgelopen dagen heel veel uitzendingen teruggekeken en zonder de EMDR-behandeling had ik er zeker te weten jankend naar zitten kijken. Nu kon ik er rustig naar kijken en ondertussen denken: wat jammer dat mijn familie zo niet is, maar ik ben sterk genoeg om het zonder hen te doorstaan. Sterker nog, mijn transitie zou zo veel zwaarder zijn geweest mét mijn familie in de buurt. Ik ben dan ook druk bezig met het vinden van een woning in een andere stad.

Ik denk niet te licht over de transitie, maar gezien mijn verleden weet ik dat ik de transitie aankan. Ik zie mezelf echt als een survivor.

De opleiding die ik ga doen is veel te specifiek om hier te noemen (je mag me een PM sturen als je nieuwsgierig bent, haha), maar ik kan wel zeggen dat ik een carrièreswitch ga maken. Ik wil absoluut niet terug naar de twee sectoren waarin ik jarenlang werkzaam ben geweest, ook al staan juist die twee sectoren erom bekend ruimdenkend te zijn (en dat valt dus een beetje tegen, haha).

Ik wil echt een nieuwe start maken. In het verlengde hiervan heb ik de afgelopen maanden mijn volledige inboedel verkocht of weggegooid. Alles wat me aan bepaalde perioden herinnerde heb ik weggedaan. Heerlijk!
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wat doe je tijdens het wachten?

Bericht door Nate_0 »

Het klinkt inderdaad alsof je al heel erg goed voorbereid de transitie in gaat, en natuurlijk is de PTSS die je hebt aanpakken voordat je het traject in gaat een goed idee geweest. Ik ben het ook absoluut met je eens dat dat naast transitie doen heel erg zwaar zou zijn (voor mij is EMDR voor mijn huidige problematiek helaas geen optie maar ik heb het in het verleden wel gehad dus ik weet hoe erg het er in hakt).

Wel heel erg stoer om zo je hele leven op z'n kop te gooien, trouwens! Ik kan me goed voorstellen dat dat inderdaad heel erg bevrijdend voelt 😊 Zeker als je vader z'n aanwezigheid je zo erg heeft gehinderd in het verleden. Voor mij kwam het omslagpunt na een ongeluk, waardoor ik idd ook het roer heb omgegooid, dus transitie en een andere opleiding ook, en ik heb er echt geen moment spijt van gehad. Ik hoop iig dat jij zo ook je plekje vindt.
meerdere zakken met zaagsel