Nieuwe chat! Zie dit topic.

Gastles

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Gastles

Bericht door sammy »

Hoi allemaal!
Ik ben Sam, ik ben 19 jaar.
Als ik mijzelf labels zou moeten geven ben ik nonbinair en aseksueel.
Ik ben van plan gastlessen te willen gaan geven op middelbare/mbo scholen over seksualiteit en genderidentiteit. Dit omdat ik vind dat je daar over zou moeten leren, en het op de meeste scholen niet tot nauwelijks leert.
Wat zijn dingen die er echt in moeten?
Ik heb al (denk ik) alle seksualiteiten, genderidentiteiten. Transitie, gsa, paarse vrijdag, coming out day, pride en acceptatie.
Wat had jij graag willen leren?
Iemand die er toevallig al gastlessen over geeft en tips heeft?
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Gastles

Bericht door DelicateFlower »

Knap van je! Kijk ter inspiratie even op de website van Diversion: https://www.diversion.nl/ Zij geven lessen over wat voor soort mens je allemaal kunt zijn. Hoe divers de maatschappij is. Een aantal sprekers gaat samen voor de klas staan, gaat met de klas in gesprek en komt gedurende het gesprek uit de kast als jood, moslim of homo. Volgens mij ook als ‘iemand met psychische problemen’ of ‘iemand die in armoede opgroeide’. Zodat het geen ver-van-mijn-bed-show wordt.

Wat in de klas — naast persoonlijke verhalen — goed werkt: beeld- en geluidsfragmenten. Jongeren kijken heel erg op naar beroemdheden. Die hebben ze nodig als rolmodel en om te weten te komen ‘wat’ je allemaal kunt zijn. Dus visualiseer je verhaal door middel van videoclips of fragmenten uit films. In de tijd dat ik in transitie wilde (meer dan 20 jaar geleden), had je weinig rolmodellen. Verder dan Kelly van der Veer en Dana International kwam je eigenlijk niet. Hierdoor keek ik alleen maar naar cis-vrouwen, zoals Katja Schuurman, en voelde ik me (logischerwijs) iets te veel een bijzonder geval.

Misschien kun je een mooie selectie beroemdheden gebruiken die zich op een bepaalde manier identificeren en desondanks succesvol zijn. Hierdoor kunnen jongeren zien dat ook de mensen waar zij tegenop kijken ‘anders’ zijn. En leerlingen die zich ‘anders’ voelen leren inzien dat je ondanks je anders-zijn kunt slagen in de Nederlandse samenleving.

Ook denk ik dat het in dergelijke lessen goed is als je benadrukt dat een transvrouw geen drag queen is. Voor een leek zijn het allemaal mannen in jurken of vrouwen met een piemel. Daarnaast is het belangrijk dat je vertelt dat een man die een relatie heeft met een transvrouw, zichzelf niet identificeert als homoseksueel (en dat-ie dat ook niet is). En hetzelfde geldt natuurlijk voor een vrouw die een relatie heeft met een transman.

Hier zijn filmpjes over te vinden. Een voorbeeldje:


Dit is wat me voor nu te binnen schiet. Er is nog veel meer, maar je moet niet te veel in een les willen stoppen, want het is al ingewikkeld genoeg, haha.

Een heel bekende clip (793 miljoen views) met daarin een transgender als danseres is ‘Single Ladies’ van Beyoncé. Door deze clip te tonen laat je én zien dat ook Beyoncé mensen die ‘anders’ zijn accepteert én dat ‘anders’ zijn niet iets is dat alleen bij witte mensen voorkomt, maar dus ook bij — in dit geval — Afro-Amerikanen. Want hoe vaak heb ik mensen wel niet horen zeggen: “Dat komt in mijn cultuur/land/gemeenschap niet voor”? Te vaak.



Dit brengt me meteen op een ander punt dat je zou kunnen benoemen: dat LGBTQI+ iets wereldwijds is. Zo worden de operaties van transvrouwen in Iran vergoed, terwijl homoseksuelen worden opgehangen. Waardoor men in Iran dit verschil maakt? Ten eerste omdat de Koran niets over transgenderisme zegt en ten tweede omdat je ‘vrijwillig’ naar een lagere positie op de sociale ladder mag gaan (voor FtM’s is dus géén ruimte in de Iraanse samenleving!).

Sorry voor mijn veel te uitgebreide reactie, haha.

Succes!
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Gastles

Bericht door MaviPembe »

wat dapper dat je dit wilt doen. Ik heb geen ervaring over gastlessen geven. Wat ik zelf belangrijk vind is dat er geen moeilijke woorden gebruikt wordt, dat er ruimte is vragen te stellen en hoe ze hulp kunnen zoeken, bij wie ze moeten zijn etc.
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Gastles

Bericht door sammy »

Heel erg bedankt beiden! Dit helpt mij alweer een stuk verder!!
MaviPembe schreef: 11 dec 2020, 00:34 Wat ik zelf belangrijk vind is dat er geen moeilijke woorden gebruikt wordt, dat er ruimte is vragen te stellen en hoe ze hulp kunnen zoeken, bij wie ze moeten zijn etc.
Ik was van plan het zo simpel maar duidelijk mogelijk te houden. En proberen alles zo interactief mogelijk te houden. Kijken wat ze er zelf al van weten, wat ze er al van denken, wat hun meningen zijn. En achteraf of hun mening veranderd is. Daarnaast zullen er ook opdrachtjes tussen zitten
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Gastles

Bericht door sammy »

DelicateFlower schreef: 10 dec 2020, 17:21 Misschien kun je een mooie selectie beroemdheden gebruiken die zich op een bepaalde manier identificeren en desondanks succesvol zijn. Hierdoor kunnen jongeren zien dat ook de mensen waar zij tegenop kijken ‘anders’ zijn. En leerlingen die zich ‘anders’ voelen leren inzien dat je ondanks je anders-zijn kunt slagen in de Nederlandse samenleving.
Ik heb al een kleine selectie erin staan, Elliot Page, de meest recente natuurlijk. Sam Smith (non binair) en nog een aantal anderen!

Heel erg bedankt!!
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Gastles

Bericht door DelicateFlower »

sammy schreef: 11 dec 2020, 14:40
DelicateFlower schreef: 10 dec 2020, 17:21 Misschien kun je een mooie selectie beroemdheden gebruiken die zich op een bepaalde manier identificeren en desondanks succesvol zijn. Hierdoor kunnen jongeren zien dat ook de mensen waar zij tegenop kijken ‘anders’ zijn. En leerlingen die zich ‘anders’ voelen leren inzien dat je ondanks je anders-zijn kunt slagen in de Nederlandse samenleving.
Ik heb al een kleine selectie erin staan, Elliot Page, de meest recente natuurlijk. Sam Smith (non binair) en nog een aantal anderen!

Heel erg bedankt!!
Erg over the top en dus niet echt een goed voorbeeld (anders gezegd: ik herken mezelf totaal niet in deze clip), maar Taylor Swift had een duidelijke boodschap:


Ik vind het belangrijk dat mensen (met veel fans en volgers) die niet tot de LGBTQI+ community behoren, zich uitspreken en het anders-zijn proberen te normaliseren.
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Gastles

Bericht door sammy »

Inderdaad! compleet mee eens!!
Is inderdaad een extreem, maar super duidelijk voorbeeld!

En ik vind ook dat "belangrijke" of bekende mensen er meer over zouden moeten praten! Er word nou eenmaal te weinig over gepraat. En als je onderdeel bent van de lhbt gemeenschap zoek je herkenning en acceptatie. Die kun je nu nog niet zo snel vinden
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die