dochter Cher transexueel

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Charissa
Berichten: 170
Lid geworden op: 11 mei 2012, 21:07
Gender: Onzeker

dochter Cher transexueel

Bericht door Charissa »

Dochter Cher is omgebouwd tot man
Veel mensen reageerden geschokt toen de gezette man bij Strictly Come Dancing in Amerika opeens de dochter van Cher bleek te zijn.

Met een popster als Cher als moeder, kreeg de 43-jarige Chastity veel ongewilde aandacht van vreemden. Nog meer ongewilde aandacht ontstond toen de 43-jarige dochter van Cher in Strictly Come Dancing verscheen, als 43-jarige man. Chastity had zich laten veranderen in Chaz.
De dochter van Cher en Sonny Bono had blonde haren en heette Chastity. Chastity had echter al vroeg door dat er iets mis was. Gedurende haar tienerjaren was ze doodongelukkig. Cher was geschokt toen ze vertelde lesbisch te zijn. Later zag Chastity pas dat ze lesbisch was: ze zat in het verkeerde lichaam. In 2009 vertelde Chastity aan haar moeder dat ze een operatie onderging om een man te worden. Chaz: "Het duurde lang voordat ik doorhad dat ik transseksueel was. Maar het duurde nog langer om te beslissen dat ik een operatie wilde: ik bleef toch Chers zoon."
Drie jaar geleden begon Chaz met de veranderingen. Hij liet zijn borsten verwijderen en gaf zichzelf elke dag een testosteroninjectie. "Eindelijk kreeg ik haar op mijn rug. Hier had ik al mijn hele leven op gewacht," vertelt Chaz aan The Sun.
Een nieuwe documentaire over zijn leven, Being Chaz, zal vanaf volgende week op de Amerikaanse televisie te zijn zien.

Bron: http://www.metronieuws.nl/entertainment ... QlJNbZKeU/" target="_blank
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: dochter Cher transexueel

Bericht door Venka »

Sabrina schreef:Dochter Cher is omgebouwd tot man
Veel mensen reageerden geschokt toen de gezette man bij Strictly Come Dancing in Amerika opeens de dochter van Cher bleek te zijn.
Ik wil hier toch een nuance aanbrengen en dat is het woordje ombouwen.............Een auto die breng je naar een garage om het te laten ombouwen,een mens is geen voertuig die je even
op een lift zet en er maar een man of vrouw van maakt.Ik ervaar het woord ombouwen als zeer respectloos en beledigend voor een mede mens enkel omdat hij/zij niet happy is met haar geslacht/lichaam/voorkomen.

Dan even over de zoon van Cher,bij mij is het al heel lang bekend dat zij een hij is geworden.Dus ik begrijp die ophef dan ook niet bij d(i)e Amerikanen/ Metro.Maar goed vandaag is wel gebleken dat Metro
wel mis zit met meer dingen en zeker als het om columnisten gaat.Opdoeken die krant :o
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: dochter Cher transexueel

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het woord wordt bijna standaard gebruikt buiten de T-wereld, ik denk niet dat iedereen dat beledigend of respectloos bedoeld. Misschien zijn we soms wat overgevoelig.
Irene
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: dochter Cher transexueel

Bericht door Venka »

Dat weet ik en het heeft niks met over gevoeligheid te maken,het is een vorm van respect.Wij zijn geen auto of andere voertuig die je maar even ombouwt omdat een verlaagde auto mooi is.Het woord transitie staat gewoon in de dikke van dale.Als niemand een ander er op wijst dan komt er ook nooit verandering in.Iedereen die ik spreek en ze nemen het woord ombouwen in de mond die krijgt van mij een tik over de vingers.Als je een nieuwe nier krijgt word je toch ook niet omgebouwd of gepimpt maar krijg je een transplantatie.
Harro
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 aug 2012, 22:19
Gender: Trans FtM
Locatie: Zuid Holland

Re: dochter Cher transexueel

Bericht door Harro »

Ben wel benieuwd, neem aan dat dit een vervolg is op de docu Becoming Chaz.
Die vond ik erg goed.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: dochter Cher transexueel

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik vind overmatig spatiegebruik ook respectloos, maar probeer er soms toch doorheen te worstelen als ik het gevoel heb dat het niet respectloos bedoeld is. Ik ben het met je eens dat we nog wat uit te leggen hebben. Toen ik over overgevoeligheid schreef bedoelde ik dat in het algemeen ;-) niet persoonlijk.
Irene
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: dochter Cher transexueel

Bericht door Jessy »

Aafke schreef:Dat weet ik en het heeft niks met over gevoeligheid te maken,het is een vorm van respect.
Ik begrijp zowel jouw punt, als dat van Irene. Het is inderdaad een vorm van respect, maar de gemiddelde mens die nog nooit met een trans te maken heeft gehad, is onwetend. Heel veel mensen denken zelfs nog dat het een keuze is om het andere geslacht te "worden".
Ik kan me door dergelijke woordkeuze niet aangevallen voelen, maar ik ken helaas ook mensen die over zoiets meteen in de aanval gaan. Dan lijkt me een stukje voorlichting beter op zijn plaats. Wel erg spijtig dat de media ook vaak maar publiceert terwijl ze slecht op de hoogte zijn.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Laurens2
Berichten: 345
Lid geworden op: 19 apr 2012, 23:03
Gender: Trans FtM
Locatie: Echt

Re: dochter Cher transexueel

Bericht door Laurens2 »

Jessy schreef:Ik begrijp zowel jouw punt, als dat van Irene. Het is inderdaad een vorm van respect, maar de gemiddelde mens die nog nooit met een trans te maken heeft gehad, is onwetend.
Lijkt mij ook. Het word omgebouwd is nu eenmaal voor ''gewone'' mensen gekoppeld aan transitie. Mensen die ik het verteld heb en die absoluut niet onrespectvol zijn vroegen ook gewoon: laat je je dan ombouwen? Zij proeven de negatieve smaak van het woord ombouwen niet en bedoelen het heel neutraal.

Natuurlijk zijn er ook mensen die het expres zeggen, maar meestal niet lijkt me.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: dochter Cher transexueel

Bericht door Eva »

Mark schreef:Zij proeven de negatieve smaak van het woord ombouwen niet en bedoelen het heel neutraal.
Daar sluit ik me bij aan, Mark. Daarnaast mogen we mensen natuurlijk wel tactvol bijbrengen hoe het zit, maar het is vaak niet negatief bedoeld. Ook ik heb die vraag vaak te horen gekregen en daar zaten zelden of niet negatieve gedachten achter.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: dochter Cher transexueel

Bericht door Gabriël »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen problemen heb met het woord ombouwen. (al gebruik ik wel zelf het woord transitie)
Misschien komt het ook omdat ik mijn lichaam als iets los zie en nu als een soort obstakel om te zijn wie ik wil zijn, en dat dus wil aanpassen. En in feite op de dag van de operatie breng je je lichaam naar het ziekenhuis om dingen te laten verwijderen/veranderen. (uiteraard is het hele proces meer dan enkel een operatie hier en daar en is dat minder makkelijk en snel)
Maar goed, ik denk dat dat iets is wat iedereen verschillend ervaart, net zoals iedereen zijn/haar lichaam en leven ook op een andere manier ervaart. :)
Ik vind het in elk geval niet zo erg als iemand het woord ombouwen gebruikt.


Overigens lijkt me de docu wel interessant. Becoming Chaz vond ik ook een erg interessante docu.