Wisselen in identiteit voor transitie

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
anne-j
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2021, 16:55
Gender: Onzeker

Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door anne-j »

Hoi,

Dit is mijn eerste post na mijn introductie. Afgelopen tijd heb ik veel stappen gezet, zo heb ik mijn gevoelens aan bijna iedereen uit mijn directe familie verteld en zelfs ook al aan mijn baas en een collega (allemaal positief).

Omdat ik nog twijfel of ik "echt" transvrouw ben heb ik de afspraak met mezelf gemaakt dat ik niks permanents doe voor ik gepraat heb met een psycholoog (1 april a.s.). Daarom probeer ik me te richten op kleding en make-up. Dit gaat best prima, ik shop Zalando leeg, heb gaatjes laten schieten, BHs gekocht en heb gebreide prothesen van tricottieten. Dankzij corona kan ik vrijwel dagelijks (in huis) een skinny/rok, BH + passende top aan.

Dit maakt wel dat ik de laatste tijd veel wissel tussen het expliciet vrouwelijk en "normaal" kleden. Aan de ene kant realiseer ik me dat ik nog niet klaar ben om als vrouw naar buiten te gaan, terwijl aan de andere kant het androgyn/mannelijk kleden weer als een stap terug voelt. Ik heb de afgelopen tijd hier wel stappen in gezet; zo ben ik naar de Hunkemöller geweest met make-up op (positieve ervaring) en heb ik met iemand gewandeld als Anne (voelde als een te grote stap). Dat laatste voelde "verkeerd" omdat ik nog niks aan mijn stem doe en omdat ik me erg onzeker voelde of ik me wel vrouwelijk genoeg gedroeg. De logopedist staat hoog op de verlanglijst, maar ik had gehoord dat ik daar beter pas mee kan beginnen als ik zeker weet wat ik wil (dus na psycholoog).

Nu merk ik dat dit wisselen een probleem begin te worden voor mij. Het naar buiten gaan is een worsteling: ik wil eigenlijk met BH enzo naar buiten, maar durf het aan de andere kant ook niet. Met als resultaat dat ik de hele dag zit te tobben. Dit is tegelijk ook weer best gek; ik draag vaak gekleurde nagellak en soms vergeet ik dat ik een roze scrunchie in me haar heb zitten (oftewel ik geef al conflicterende signalen af over mijn gender identiteit en niemand die daar moeilijk over doet). Ergens vind ik dat ik aan alle eisen van een vrouw moet voldoen voor ik mezelf als vrouw "mag" presenteren, tegelijk weet ik dat dat een onmogelijke eis is. Ik was een tijd geobsedeerd op het weg werken van mijn baardschaduw, maar ben er inmiddels ook achter dat ik nooit al het mannelijke in mij weg kan werken.

Ik kan me voorstellen dat anderen deze worsteling herkennen van toen zij aan het begin van hun transitie stonden. Hoe ging je daar toen mee om en zijn er tips? Hoe ging je om met je stem aan het begin van je transitie?

Groetjes, Anne
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door Irene_de_Vreede »

Heel herkenbaar, vooral dat terug gaan na een dagje weg (het wisselen). Zo fijn dat ik dat niet meer hoef te doen.
Irene
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door Vethrvolnir »

als je het nog eng vindt om borsten te hebben zou je kunnen doen wat veel tienermeiden doen : grote slobberige truien dragen ;)
:shock:
luciger
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 jan 2021, 15:30
Gender: Trans FtM

Re: Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door luciger »

Tussenstapje wat bh betreft misschien: https://www.hema.nl/dames/lingerie/bh/n ... 02513.html

Geen beugels, geen padding, je ziet er niets van (dit was mijn tussenstapje van bh naar binder, dus eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat jij doet, maar met hetzelfde tussenstapje :p), maar je ervaart wel het gevoel van het aanhebben van een bh.
2/7/2021: wachtlijst RadboudUMC
halla
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 okt 2020, 22:48
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij, haar
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door halla »

Ja... Dat is hier ook iets moeizaams. Kiezen, ga ik naar buiten in mijn uniform (wit overhemd, blauwe broek, blauwe jas), of in kleren waarin me okay voel. Dat is in de afgelopen weken omgeslagen naar wat mijn huisarts "vrouwelijke kleren" noemde -- die dag een goud-groene panty van oroblu, een korte jurk met expliciete schouderpadding van zizzi en opgemaakt voor zover ik dat kan: poeder, wenkbrouwpotlood, lippenstift, nagellak -- en toen merkte ik dat dat echt helemaal niemand opvalt. Nou ja, de buren, die ik toevallig tegenkwam.

Maar in vergelijking met 's ochtends wandelen in uniform, dan wassen, wassen, wassen en omkleden, dan weer omkleden omdat ik over skype een vriendin wil voorlezen, of omdat er iemand komt om nieuwe rolgordijnen op te meten, dat gaf me gewoon rugpijn omdat ik altijd stijf zat, stond of liep.

Wat ik trouwens niet doe is een pruik of een opgevulde bh. Niet omdat ik er tegen ben, maar ik heb het geprobeerd, en het werkte niet voor mij. Maar ik begin wel een kenner te worden van kousen, panties en over-the-knees :-)
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door Marica »

Baardschaduw. Ik weet maar kom even niet op de preciese naam maar ik weet dat het oranje is. dat maakt echt de baardschaduw 99% onzichtbaar, iets wat gewone concealer niet lukt.

Met die avondklok is het onmogelijk, maar zodra dat voorbij is, ga 's nachts als Anne naar buiten, gewoon omdat je dan weinig mensen tegenkomt en de donkerte helpt je ook om passable te zijn.

Angst is natuurlijk, en iedereen gaat er anders mee om. Ik heb een assertiviteitscursus gehad en dat heeft mij erg geholpen in het zelfverzekerd overkomen. Iets waar ik in het verleden erg last van had, mede door mijn genderdysforie en depressies.

Bijna iedereen weet dat ik mijn vorig leven al in een rokje gekleed over straat ging. Nooit problemen gehad, echt niet. It's all about attitude darling. Ook dat is dus makkelijk gezegd, maar toch is het waar. En of je nu FtM, of MtF bent, leven in je gewenste gender is nu eenmaal lastig in het begin. je ziet er nog mannelijk of vrouwelijk uit, je hebt nog geen hormonen, en de onzekerheid speelt je ook nog parten. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen, als het ware in het diepe springen, en dan blijkt dat het allemaal wel meevalt.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
anne-j
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2021, 16:55
Gender: Onzeker

Re: Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door anne-j »

Dank voor jullie reacties!

De sport BH truc pas ik toevallig sinds kort toe, maar dat brengt me dan toch aan het twijfelen waarom de vullingen er dan niet ook in kunnen. Dus net (voor de avondklok) de stap gezet om te gaan hardlopen MET gevulde sport BH. Mijn grootste twijfel vooraf was of mijn sportbroek wel vrouwelijk genoeg is (thuis gelaten) en omdat ik bang was niet passabel genoeg te zijn moest er ook mascara en lippenstift bij ;)
halla schreef:Dat is in de afgelopen weken omgeslagen naar wat mijn huisarts "vrouwelijke kleren" noemde -- die dag een goud-groene panty van oroblu, een korte jurk met expliciete schouderpadding van zizzi en opgemaakt voor zover ik dat kan: poeder, wenkbrouwpotlood, lippenstift, nagellak -- en toen merkte ik dat dat echt helemaal niemand opvalt. Nou ja, de buren, die ik toevallig tegenkwam.
wauw jaloers op je!
marica schreef:Baardschaduw. Ik weet maar kom even niet op de preciese naam maar ik weet dat het oranje is. dat maakt echt de baardschaduw 99% onzichtbaar, iets wat gewone concealer niet lukt.
Je bedoelt "beardcover"? De concealer die ik nu gebruik (van make-up studio) werkt best prima. Wat ik merk is dat niet per se de concealer het probleem voor mij is, maar dat mij dan gelijk de volgende "fouten" in mijn gezicht op vallen. Ik heb het gevoel dat ik beter kan leren accepteren dat ik er altijd wat mannelijk uit zal zien, dan dat ik alles perfect ga proberen te maken (want dat lukt voorlopig toch niet).
marica schreef:Bijna iedereen weet dat ik mijn vorig leven al in een rokje gekleed over straat ging. Nooit problemen gehad, echt niet. It's all about attitude darling. Ook dat is dus makkelijk gezegd, maar toch is het waar. En of je nu FtM, of MtF bent, leven in je gewenste gender is nu eenmaal lastig in het begin. je ziet er nog mannelijk of vrouwelijk uit, je hebt nog geen hormonen, en de onzekerheid speelt je ook nog parten. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen, als het ware in het diepe springen, en dan blijkt dat het allemaal wel meevalt.
Je hebt helemaal gelijk! Tijdens het hardlopen vroeg ik me af waarom ik het zo belangrijk vind dat mijn stem "af" is voor ik over straat durf met borsten. Mijn conclusie nu is dat ik dat belangrijk vind omdat ik bang ben dat andere mensen mij dan niet accepteren als vrouw. Echter, dat "bang zijn voor afwijzing" zou (denk ik nu) niet de (enige) reden moeten zijn voor mij om niet met borsten over straat te gaan.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door Irene_de_Vreede »

Op een gegeven moment heb je die keuze niet meer om je borsten af te leggen tijdens het sporten. Ik denk dat veel (cis)vrouwen dat graag zouden doen, want tijdens het sporten heb je er meer last van dan plezier. Voor FTM's lijkt het me evident dat die ze HEEL graag continu af zouden willen leggen.
Irene
halla
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 okt 2020, 22:48
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij, haar
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door halla »

"wauw jaloers op je!"

Vandaag was wel heel bijzonder. Ik vroeg me af of de pasfotoman in het stemlokaal problemen zou gaan maken -- ik lijk nu echt niet meer op die Albanese mafioos die ze in mijn paspoort hebben geplakt -- maar nee, de lieve man grijnsde vaagjes na mijn gezicht, mondkapje en paspoort korter te hebben geinspecteerd dan voor mijn voorganger en liet me stemmen.

Maar zelfs bij Lentelink, waar we de verkiezingstaartjes kopen -- iedere verkiezing is een gelegenheid voor taartjes -- was er geen zichtbare reactie op mijn kleren en uiterlijk, terwijl ik daar toch altijd al iedere week kwam.

Next: priester, cider-winkel, albert-heijn, kinderen vader. Maar voor ik aan de beurt ben voor HRT, heb ik geen uniform meer.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Wisselen in identiteit voor transitie

Bericht door Marica »

anne-j schreef: 17 mar 2021, 21:37
Je bedoelt "beardcover"? De concealer die ik nu gebruik (van make-up studio) werkt best prima. Wat ik merk is dat niet per se de concealer het probleem voor mij is, maar dat mij dan gelijk de volgende "fouten" in mijn gezicht op vallen. Ik heb het gevoel dat ik beter kan leren accepteren dat ik er altijd wat mannelijk uit zal zien, dan dat ik alles perfect ga proberen te maken (want dat lukt voorlopig toch niet).
Iets wat mijn vrouw en ik samen hebben gedaan is een make up work shop. Wat hebben we gelachen, maar ik heb veel geleerd van de mogelijkheden. Snel opmaken bijvoorbeeld. Ik doe oogpotloodje, oogschaduw en mascara. Geen concealer, geen foundation, nada noppes.

Je kan echt die 'fouten' in je gezicht minder erg maken en de pluspunten uitlichten. Kijk op youtube bijvoorbeeld. Nikkie Tutorials is best OK. Zij doet vooral over the top make up in mijn ogen en kijk goed wat een product 'doet'.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Plaats reactie