Progesteron studie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
nisia
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2021, 04:20
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: nisia
Locatie: hasselt

Re: Progesteron studie

Bericht door nisia »

Hallo Amber ,

Ik ben van Belgie mijn huisarts heeft me dat voorgeschreven, ik neem bijna 2maand progesteron en wat een verschil mijn borsten zijn natuurlijker ronder en voller .
groetjes ,
Nisia
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Progesteron studie

Bericht door Danielle »

Lokien schreef: 17 jul 2022, 19:14Maar daarmee voel ik me dus wel genept, mijn gehele insteek aan meedoen was om progesteron te proberen.
Dan heb je niet met de juiste gedachte meegedaan aan het onderzoek. Het doel was onderzoeken of extra progesteron invloed had op borstgroei, omdat er anekdotische aanwijzingen zijn dat dit zou kunnen helpen. Het werd dus tijd om dat gewoon eens objectief te bevestigen of te ontkrachten. Ik ben met beide uitkomsten blij: want dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben. Ofwel de optie om progesteron te gaan gebruiken, ofwel geen valse hoop meer hoeven koesteren.

Naar wat ik zo ongeveer begrepen heb van de arts zelf is het resultaat niet echt overtuigend dat progesteron veel doet, of dat de resultaten nogal wisselend zijn per persoon. (Zoveel heb ik tenminste tussen de regels door gelezen. Hij is niet de beste communicator.) Wat er wel duidelijk was is dat er niet heel grote bezwaren zijn om wél progesteron voor te schrijven. Er loopt een aanvraag bij de ethische commissie om progesteron te blijven/gaan voorschrijven.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: Progesteron studie

Bericht door Amber Vlinder »

Lieve meiden,

Vandaag was het ruim 3 maanden geleden dat mijn endo zei, wij hebben het voorgelegd aan de medische commissie, en op 19 september bel ik je met de uitslag.

Nou, hij heeft gebeld.

Ze zijn er nog niet uit. Over 2 maandan belt hij mij weer.
Op mijn vraag hoe dat nu toch kan dat er zo lang wordt gedaan over het nemen van een beslissing, was zijn antwoord: bureaucratie.

Ik wordt hier zo niet goed van!
Het is maar goed dat Brigitte maandag zei dat mijn volgende operatie (voorhoofd en wenkbrauwen) gepland staat voor 8 november. Toch iets positiefs... En zo moeten we maar met deze wereld omgaan.

Lieve groet,
Amber
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: Progesteron studie

Bericht door Amber Vlinder »

Lieve meiden,

Daar ik van plan ben om deze week mijn huisarts te vragen of zij mij progesteron wil voorschrijven, heb ik mijn endo gevraagd of mijn huisarts hem mocht bellen als zij vragen had en misschien wat meer uitleg wilde hebben.
En tot mijn verbazing vond hij dit prima; nu maar hopen dat hij het niet afraad. Maar om eerlijk te zijn ligt het volgens mij ook allemaal niet aan mijn endo die volgens mij ook de onderzoeksleider is. Hij wil het volgens mij best wel voorschrijven.

Maar even over de dosis en frequentie, volgens mij kregen de deelnemers aan de studie die wel progesteron kregen 200mg. Maar was dit dan een dagelijkse dosis? en waren het pillen? En welk progesteron kregen jullie?

Sorry even wat vraagjes maar dan heb ik in ieder geval wat info als de huisarts mij dit soort vragen gaat stellen.

Lieve groet,
Amber
Serena
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 aug 2020, 23:04
Gender: Vrouw

Re: Progesteron studie

Bericht door Serena »

Ik wil progesteron voorgeschreven krijgen, de VU weigert dit pertinent en zegt nog bezig te zijn met de studie. De reden dat ik dit wil is ivm borstgroei en libido. Ik heb dit inmiddels drie keer aangekaart bij mijn endocrinoloog, maar ze wil dit maar niet voorschrijven.

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik progesteron voorgeschreven krijg via een Nederlandse arts?

Ik kan het illegaal bestellen, maar dat doe ik liever niet natuurlijk.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1355
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Progesteron studie

Bericht door Marije »

Nederlandse arts zou ik ook graag willen weten.

GenderGP is in dit gat gesprongen met een Progesteron Only track waarbij je een verkorte intake procedure hebt.

Ik heb 't afgelopen januari gedaan en na 5 weken en 1 kort videogesprek had ik een recept.

De Progesteron zelf kost bijna niets bij de apotheek. De intake was iets van 180 euro met gesprekje.

Duurste is het maandelijkse abonnement. Al met al ben je 500 tot 600 euro per jaar kwijt voor een officieel recept.

Ik ben er blij mee. Ik hoop dat binnen afzienbare tijd deze studie afloopt en het dan gewoon via de endocrinoloog kan.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Progesteron studie

Bericht door Yvonne »

Mijn huisarts heeft, met medeweten van mijn Nederlandse genderteam endocrinoloog de voorschriften van een andere endocrinoloog (GGP) , overgenomen.
Later is de dosis sterk verhoogd in overleg met de endocrinoloog waar ik in mijn adolescentie tijd al kwam.
Mijn vaste dosis is nu 300mg, naar eigen inzicht ("zo nodig") tot 600mg per dag. Ik ervaar een enorm verschil in werking, afhankelijk van de toedienings wijze. Oraal doet het, vermoedelijk door het " first pass effect" meer qua slaap (het is een GABA hormoon voorloper ). Oraal moet het immers twee maal door de lever. Rectaal doet het minder qua slaap maar meer qua sexdrive, de biologische beschikbaarheid is dan ook vele malen hoger.

Mijn bloedplasma labwaardes zijn bij 600mg ongeveer gelijk aan de gemiddelde (!) cyclus waarde van een menstruerende persoon. Mentaal is het voor mij van grote meerwaarde.

Hierbij wil ik echt benadrukken dat dit sterk persoonlijk is. Houd in gedachten dat er meer dan voldoende menstruerende personen zijn die zich echt heel vervelend voelen in het deel van de cyclus waarin progesteron relatief hoog of juist laag is. (PMS anyone?!). Dat maakt het onderzoek naar dr meerwaarde van progesteron als onderdeel van de hormoon behandeling voor trans-personen, zo lastig. En dan heb ik het nog niet eens over de "Ft*" groep.
100% Myself 🌈 💟
Gebruikersavatar
Jillian
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 mei 2018, 11:47
Gender: Transgender
Locatie: Gaasterland

Re: Progesteron studie

Bericht door Jillian »

Ik kreeg io met mijn endocrinoloog ook progesteron qua borstvorming leek het niet veel te doen voor het libido ook niet veel eigenlijk niks maar qua slaap wel, wat een prettige bijkomstigheid was maar ik begrijp ook dat mijn dosering 200 mg eigenlijk vrij laag is.
Nu ik weer gestopt ben slaap ik ook weer een stuk slechter.
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Progesteron studie

Bericht door Lokien »

Ik doe nog steeds mee met het onderzoek, en gebruik sinds twee maanden de progesteron (200mg). Mijn borsten reageren er tot nu toe goed op, ze voelen en ogen veel voller en ronder. Mijn bh´s zijn nu geheel gevuld in plaats van dat er aan de zijkanten ruimte open is. Het lijkt er ook op dat ze groter worden, al ben ik daar nu nog niet zeker van.
Dat maakt mij verder ook niet zoveel uit. Ik ben erg blij met het resultaat tot nu. De tienertietjes/theezakjes zijn in ieder geval verdwenen.

Blijft bij mij de vraag waarom progesteron niet gewoon op recept en gecontroleerd wordt vrijgegeven zodat een ieder het resultaat daarvan kan ondervinden. Vrijwel de hele oude kliek gebruikt het hier, en de rest loopt bij de artsen tegen een muur van onwil op. Behalve dan als je bepaalde mensen kent, of als je geld hebt, dan is het zo geregeld. En die beiden geven toch een behoorlijk gevoel van onrechtvaardigheid.

Side-effect is bij mij ook het in slaap vallen, dat ging zo moeilijk toen, en zo makkelijk nu. Mijn libido is verder niet veranderd, en blijft nagenoeg nul. Dat is ook prima, mijn vrouw heeft ook weinig behoefte aan stomende seks.
The wisest men follow their own direction
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: Progesteron studie

Bericht door Amber Vlinder »

Dag lieve meiden,

Uit de laatste nieuwsbrief van de genderafdeling van het VUmc begrijp ik dat ze de test in ieder geval nog een jaartje voortzetten.

Zelf gebruik ik het nu ongeveer 6 maanden, met de standaard dosering van 2 pilletjes per dag. Had zelf nooit problemen met het in slaap vallen, en dat gaat nu ook nog steeds prima.
Qua borstontwikkeling is er bij mij zeker wel sprake van groei. Van een AAA voor de start is het nu een A, nog niet een volle A, maar de groei staat ook nog niet stil. Zelf was ik toch al geen voorstander van borstimplantaten, maar daar hoef ik gelukkig ook niet meer over na te denken.

Vraag me wel af, en dit zal ik tijdens mijn volgende consult met mijn endo wel bespreken, is of een hogere dosering nog meer resultaat kan geven.

Misschien dat de dames die met progesteron zijn gestart en een hogere dosering hebben hier iets over kunnen melden?

Lieve groet,
Amber