Gevolgen naamswijziging ?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Gevolgen naamswijziging ?

Bericht door Frederieke »

Volgens mijn psycholoog is het verstandig om nog even te wachten met het aanvragen de wijzigingen in de basisregistratie, omdat dan verwijzigingen naar andere instanties (ziekenhuis, psychiater, etc) hiermee kunnen kruisen en zo vertraging kunnen oplopen. Dat klonk verstandig, maar zette mij en mijn partner aan het denken over andere, onverwachte gevolgen. Hopelijk kunnen jullie helpen alles netjes op een rijtje te zetten.

Ik weet dat ik na afloop een nieuw paspoort en rijbewijs moet aanvragen, maar hoe zit dat met mijn opleidingen, zoals die zijn geregistreerd bij DUO? Of het werk? En ons huwelijk, ons huis, kinderen, enz. ? Bijvoorbeeld: in ons trouwboekje staan onze huidige namen, maar dat betekent toch niet dat ons huwelijk ongeldig wordt als ik mijn naam en geslacht laat wijzigen? En evenzo hoop ik toch wel gewoon de ouder van mijn bloedeigen kind te kunnen blijven... En moet ik ook naar de notaris, of het kadaster om het huis dan op mijn nieuwe naam te laten registreren? En moet ik een kopie van mijn nieuwe ID dan opsturen aan mijn werkgever, de banken, ...

Ineens lijkt het alsof ik in een zwart gat ga springen met zoiets 'triviaals', maar niet echt dus.

Help?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3659
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Gevolgen naamswijziging ?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het valt allemaal nogal mee hoor. Je BSN blijft hetzelfde, daarmee is juridisch alles onder controle (Huis huwelijk etc.). De enige dingen die dringend zijn, zijn je paspoort en je rijbewijs, de rest kun je makkelijk in je eigen tempo doen.
Irene
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Gevolgen naamswijziging ?

Bericht door Danielle »

Het diplomaregister van de DUO volgt de BRP. Zodra je naamswijziging is verwerkt en je een uittreksel van je diploma's opvraagt staat daar je nieuwe naam op. Wil je een nieuw origineel diploma, dan moet je contact opnemen met de onderwijsinstelling.

Ik heb destijds wel navraag gedaan bij mijn HBO, die moesten een en ander uitzoeken met de examencommissie. Uiteindelijk kreeg ik de mogelijkheid om een nieuw diploma te krijgen op voorwaarde dat ik mijn oude diploma inleverde. Ik kon door verhuizingen alleen mijn originele diploma niet meer vinden. :oops:

Sindsdien weet ik dat uittreksels van het diplomaregister gratis op te downloaden zijn bij de DUO en dezelfde juridische waarde hebben als het originele diploma. Bij sollicitaties heb ik nooit vragen gehad als ik een alleen een uitreksel inleverde, in plaats van een diploma.

Ook met kadaster of wat dan ook heb ik geen problemen gehad. Reminds me, ik heb bij de hypotheekbank nooit de wijziging doorgegeven. Ik krijg precies één keer per jaar een brief van ze voor de jaaropgave, gericht aan meneer {oude naam} Niet de moeite genomen om daar wat aan te doen. Doe ik wel als de boel vernieuw als de rentevaste periode volgend jaar afloopt.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Marijntje
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2017, 23:32
Gender: Trans MtF

Re: Gevolgen naamswijziging ?

Bericht door Marijntje »

Irene_de_Vreede schreef: 13 apr 2021, 11:08 Het valt allemaal nogal mee hoor. Je BSN blijft hetzelfde, daarmee is juridisch alles onder controle (Huis huwelijk etc.). De enige dingen die dringend zijn, zijn je paspoort en je rijbewijs, de rest kun je makkelijk in je eigen tempo doen.
Helemaal. Ik heb wel alles bij mijn banken (ja, meerdere, wel een gedoe, want ze willen je graag in levende lijve zien) rap omgezet, want je weet maar nooit. Voor de rest is het gewoon een lijstje afwerken, een paar ochtendjes telefoneren en daarna kom je af en toe nog iets tegen dat niet om is gezet. Na drie maanden was geloof ik bij mij alles wel gedaan.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Gevolgen naamswijziging ?

Bericht door Anon20230219 »

Ja het valt best mee.
Ik wist omdat ik moest inloggen bij de belastingdienst een week nadat ik bij de gemeente was geweest dat mijn gegevens waren doorgevoerd want zag ineens mijn juiste naam en geslacht staan in het scherm.
Een paar dagen later viel mijn nieuwe zorgpas in de bus met juiste letters en de rest zoals je apotheek of huisarts volgen vanzelf want de gegevens bij de verzekeraar zijn voor hun leidend.
Ziggo kon ik online veranderen, de rest gebeld.
Alleen bij de bank een bezoekje gebracht toen ik mijn nieuwe ID in bezit had.
Slechtst 1 partij deed moeilijk en dat was provider Ben, die eiste dat ik mijn abonnement overkocht voor een X bedrag en dan pas kon de naam/geslacht gewijzigd worden.
Een klacht ingediend met een verwijzing naar een wetsartikel en na 1000x excuus werd het alsnog omgezet.
Apart was wel toen ik verhuisde naar Delft en ik bloed ging prikken ineens weer met de oude naam werd aangesproken.
Bleek dat ze de gegevens maar eens in de zoveel jaar updaten en na wat woorden en excuus ook dit omgezet.
Maar over het algemeen ging het eigenlijk soepel.
Je kan in een periode van een paar jaar na omzetting nog geconfronteerd worden met je oude gegevens.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Gevolgen naamswijziging ?

Bericht door Brownie »

Frederieke schreef: 13 apr 2021, 11:02 Volgens mijn psycholoog is het verstandig om nog even te wachten met het aanvragen de wijzigingen in de basisregistratie, omdat dan verwijzigingen naar andere instanties (ziekenhuis, psychiater, etc) hiermee kunnen kruisen en zo vertraging kunnen oplopen.
Ik ken je psych en ziekenhuis niet maar ik ben er 99% zeker van dat dit onzin is. Alles draait primair op BSN en gezien het juist gaat om een transgendertraject zal het zeker geen vertraging opleveren.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2946
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Gevolgen naamswijziging ?

Bericht door Marica »

Brownie schreef: 17 apr 2021, 08:33
Frederieke schreef: 13 apr 2021, 11:02 Volgens mijn psycholoog is het verstandig om nog even te wachten met het aanvragen de wijzigingen in de basisregistratie, omdat dan verwijzigingen naar andere instanties (ziekenhuis, psychiater, etc) hiermee kunnen kruisen en zo vertraging kunnen oplopen.
Ik ken je psych en ziekenhuis niet maar ik ben er 99% zeker van dat dit onzin is. Alles draait primair op BSN en gezien het juist gaat om een transgendertraject zal het zeker geen vertraging opleveren.
Eens hier mee. Je kan wel blijven wachten tot je een ons weegt, het is nooit het goede moment. Ik heb het ook gedaan zodra ik die deskundige verklaring had. Alles liep lekker soepel, en alleen PayPal deed moeilijk. Account weggegooid, en een nieuwe gemaakt met nieuwe naam. Klaar. Bankpasjes ook, afgspraak met de bank gemaakt en alles was binnen 10 minuten geregeld. En ja, je komt jaren later nog dingen tegen waar je aangesproken wordt met je oude gegevens, maar daar kan je niets aan doen. Of je moet 100% op de hoogte zijn waar je zaken hebt gedaan.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)