Nieuwe chat! Zie dit topic.

adamsappelreductie flevoziekenhuis Almere

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Tjitske
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:32
Gender: Vrouw

adamsappelreductie flevoziekenhuis Almere

Bericht door Tjitske »

Volgende maand mag in het flevoziekenhuis in Almere geopereerd worden voor de Adamsappel reductie. Op internet zijn helaas geen ervaringen te vinden van transvrouw die daar ook geopereerd zijn. De genderpoli verwijst patiënten sinds eind 2019 door naar het flevoziekenhuis in verband met lange wachttijden in het vumc.

De operatie vind ik best spannend en ook had ik wat zorgen rond de verhoogde estradiol waarden van rond de 600 pmol/L, maar volgende de kno arts en de genderpoli is dat geen reden om de operatie niet te laten door gaan. De situatie in de ziekenhuisbeztting rond corona geeft me ook wat zorgen of het allemaal wel doorkan gaan.

Zijn er mensen met ervaringen met het flevoziekenhuis in Almere?
Tjitske
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:32
Gender: Vrouw

Re: adamsappelreductie flevoziekenhuis Almere

Bericht door Tjitske »

Vandaag werd ik door het ziekenhuis gebeld dat de adamsappel reductie helaas is uitgesteld tot begin juni vanwege de hoge ziekenhuisbezetting door corona. Naar ervaringen met de adamsappel reductie ben ik wel benieuwd, zoals hoe lang de herstel tijd was of dat er een drain geplaatst is en of dat pijnlijk was.
doll89
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:39
Gender: Vrouw

Re: adamsappelreductie flevoziekenhuis Almere

Bericht door doll89 »

het was de minst heftige operatie die ik heb gehad, ik vond het allemaal heel erg meevallen. alleen balen van het litteken op de hals in het begin, maar nu een paar jaar later is het vrijwel onzichtbaar. ik had geen drain en de hersteltijd was minimaal. paar daagjes rust thuis en weer door...
Tjitske
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:32
Gender: Vrouw

Re: adamsappelreductie flevoziekenhuis Almere

Bericht door Tjitske »

doll89 schreef: 24 apr 2021, 15:50 het was de minst heftige operatie die ik heb gehad, ik vond het allemaal heel erg meevallen. alleen balen van het litteken op de hals in het begin, maar nu een paar jaar later is het vrijwel onzichtbaar. ik had geen drain en de hersteltijd was minimaal. paar daagjes rust thuis en weer door...
Dank je wel voor het delen van je ervaring! Gelukkig dat het litteken uiteindelijk verdwenen is. Van m'n huidtherapeute heb ik het advies gekregen om siliconen pleisters te bestellen voor het litteken herstel, het litteken komt zo hoog mogelijk onder de hals. De operatie gaat 2 uur duren, volgens mij nemen ze meer tijd dan ik op internet las, daar werd 45 minuten genoemd. Fijn om te weten dat het herstel kan gaan.
Tjitske
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:32
Gender: Vrouw

Re: adamsappelreductie flevoziekenhuis Almere

Bericht door Tjitske »

Inmiddels is de adamsappel reductie operatie achter de rug. Het is nu anderhalve week geleden en vandaag zijn de knoopjes uit de hechtingen gegaan.

Ik had gehoopt blij te kunnen zijn met de operatie, maar dat ben ik (nog) niet, eerder teleurgesteld. Vooraf had ik heel duidelijk aangegeven dat ik geen litteken ter hoogte van de adamsappel wilde, de arts gaf aan dat ik me daar geen zorgen over zou hoeven te maken, dat ging echt niet gebeuren, het litteken zou hoger komen en niet te zien zijn als je een beetje naar beneden kijkt.

Maar helaas de dag na de operatie zag ik in de spiegel dat het litteken nagenoeg op de plek van de adamsappel zit en niet een paar centimeter hoger. Bij het naar beneden kijken is het goed te zien dat er een litteken zit, het hoofd verbergt het litteken dan niet. De adamsappels is nog wel zichtbaar, misschien is dan nog wat zwelling, als het zo blijft zodat wel een teleurstelling zijn. Hopelijk geneest wond goed, het is een vrij lange incisie van ongeveer 10cm lang, dat was wel van te voren aangegeven. Vandaag na 10 dagen voor het eerste een arts gezien, na de operatie en de dag er na niet.

De communicatie tussen de zorgverleners is slecht heb ik gemerkt, elke keer moet je handicaps en dieetbeperkingen weer opnieuw uitleggen. De verpleging in het ziekenhuis was vriendelijk, maar erg druk. M'n niet reanimeren verklaring had ik meegestuurd met de preoperatieve screening en meegnomen op de dag van operatie zoals aangegeven in de ziekenhuis informatie. Toch werd de niet reanimeren verklaring geweigerd door de arts die net voor operatie daarom even langs kwam. Volgens de arts die ik vandaag sprak was niet reanimeren niet mogelijk bij een vrije keuze operatie zoals de adamsappel reductie. Het gaat/ging allemaal een beetje vreemd. De operatie is uitgevoerd door de artsen van Lith en de Beer.
Gebruikersavatar
Lidi
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 jul 2016, 11:38
Gender: Vrouw
Locatie: Dreischor

Re: adamsappelreductie flevoziekenhuis Almere

Bericht door Lidi »

Hoi Tjiske,
10cm?
Ik heb resultaten gezien van een operatie zoals de jouwe, dus een snede ter hoogte van de adamsappel.
Die was een stuk kleiner. 3 a 4cm.
Bij mij is, door mevr Meijer, een reductie van de adamsappel gedaan via een kleine snede net in de plooi van de kin.
Dus dat littekentje zie je alleen als ik mijn hoofd achterover hou.
Vervelend dat het zo gegaan is.
Jammer dat de communicatie slecht is verlopen.
Me, myself and present I
Tjitske
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:32
Gender: Vrouw

Re: adamsappelreductie flevoziekenhuis Almere

Bericht door Tjitske »

Lidi schreef: 14 jun 2021, 17:25 Hoi Tjiske,
10cm?
Ik heb resultaten gezien van een operatie zoals de jouwe, dus een snede ter hoogte van de adamsappel.
Die was een stuk kleiner. 3 a 4cm.
Bij mij is, door mevr Meijer, een reductie van de adamsappel gedaan via een kleine snede net in de plooi van de kin.
Dus dat littekentje zie je alleen als ik mijn hoofd achterover hou.
Vervelend dat het zo gegaan is.
Jammer dat de communicatie slecht is verlopen.
Hoi Lidi,

Fijn om jou ervaring te lezen en dat je er bij jou gelukkig weinig van ziet.
De lengte van de wond heb ik net nog even opgemeten nu de vlinder pleisters eraf zijn en kom ik op een lengte van 9cm ± 0,5 cm ivm de curve. Een stukje groter dan de breedte van de mond zeg maar. Misschien lukt het later om een foto te maken.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: adamsappelreductie flevoziekenhuis Almere

Bericht door Lise »

Tjitske schreef: 14 jun 2021, 13:08 Maar helaas de dag na de operatie zag ik in de spiegel dat het litteken nagenoeg op de plek van de adamsappel zit en niet een paar centimeter hoger. Bij het naar beneden kijken is het goed te zien dat er een litteken zit, het hoofd verbergt het litteken dan niet. De adamsappels is nog wel zichtbaar, misschien is dan nog wat zwelling, als het zo blijft zodat wel een teleurstelling zijn. Hopelijk geneest wond goed, het is een vrij lange incisie van ongeveer 10cm lang, dat was wel van te voren aangegeven. Vandaag na 10 dagen voor het eerste een arts gezien, na de operatie en de dag er na niet.
Hoi Tjitske, ik zie hier dat je hier nog af en toe op dit forum komt. Ik vroeg me af hoe het nu bijna 2 jaar later is en hoe het litteken is hersteld. Dank je wel!
Tjitske
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:32
Gender: Vrouw

Re: adamsappelreductie flevoziekenhuis Almere

Bericht door Tjitske »

Hoi Lise,

Het is goed gekomen met het herstel. De zwelling is verdwenen en het litteken valt niet meer op. Bij elektrische epilatie behandelingen bij de huidtherapeut is het gebied nog wel gevoeliger.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: adamsappelreductie flevoziekenhuis Almere

Bericht door Lise »

Fijn om te horen! Dank je wel voor de reactie.