Beste mensen,
Ik zit al iets langer dan 2 jaar aan de testosteron en heb niet het idee dat de vetverdeling in mijn lichaam aan het veranderen is. Ik krijg vooral veel dysforie van mijn heupen. Zo'n jaar geleden ben ik in een jaar tijd wel 15 kilo afgevallen. Mijn heupen waren toen inderdaad een stuk minder en ik was er toen blij mee. Echter ben ik nu weer precies die 15 kilo aangekomen. Ik was me wel bewust van het jojo-effect, maar ik dacht dat als ik aankwam dat het dan op andere plekken in mijn lichaam aan zou komen. Maar nee, mijn heupen zijn weer hetzelfde als voorheen.
Ik zie dat sommige mensen zeggen dat het lang kan duren (+/- 5 jaar testosteron) totdat de vetverdeling in je lichaam zijn volledige potentie heeft bereikt. Anderen zeggen dat ze nooit vetverdeling hebben gezien. Dus mijn vraag: hoe lang duurde het bij jullie tot de vetverdeling opmerkzaam was? Of wie heeft het (nog) niet gemerkt?
Ook zit ik mezelf te verdiepen in een heup liposuctie. Ik weet dat dit niet vergoed wordt... maar de dysforie die ik ervaar van mijn heupen is soms niet te verdragen. Dan blijf ik letterlijk gewoon thuis zitten omdat ik niet gezien wil worden door andere mensen. Hebben mensen hier ervaring met liposuctie rondom de heupen? En weet iemand een goede dokter/kliniek waar deze procedure aangeboden wordt? Zijn er ergens voor/na foto's te vinden? En als ik aankom na zo'n operatie, komt het vet dan weer terug in de heupen? Ik kan veel informatie vinden over mastectomie, hysterectomie, phalloplastiek etc (en terecht!), maar over liposuctie rondom de heupen/dijen (specifiek bij trans mannen) kan ik bijna niks vinden... Heeft iemand meer informatie?
Groetjes,
Felix
Heupvet
-
Rozan
Re: Heupvet
Goede vragen, Felix... en herkenbaar!
Zelf neem ik nog maar zo'n twee maanden testosteron, maar heb daarbij wel dezelfde hoop aangaande de vetverdeling. Ik kan je daarover dus helaas (nog) geen ervaringen delen. Wel heb ik eens gehoord dat het nuttig kan zijn om oefeningen te doen enzo, om vet is spieren om te zetten. Maar ben daar vooralsnog geen held in.
Als ik online eens op zoek ging naar foto's voor heup liposuctie, merkte ik dat de zoekterm 'rijbroek' kan helpen. Bijvoorbeeld hier: http://www.defrene.be/fotos-voor-en-na/ ... ptuur.html
Ik weet niet waar je woont, maar in Vlaanderen kreeg ik voor mijn borsten deze week de tip om dr. Houtmeyers te consulteren. Hij was assistent bij dr. Monstrey en heeft dus ervaring met transgenders: https://www.drhoutmeyers.be/liposuctie
Zelf neem ik nog maar zo'n twee maanden testosteron, maar heb daarbij wel dezelfde hoop aangaande de vetverdeling. Ik kan je daarover dus helaas (nog) geen ervaringen delen. Wel heb ik eens gehoord dat het nuttig kan zijn om oefeningen te doen enzo, om vet is spieren om te zetten. Maar ben daar vooralsnog geen held in.
- Ben ik ook heel benieuwd naar!!!Dus mijn vraag: hoe lang duurde het bij jullie tot de vetverdeling opmerkzaam was? Of wie heeft het (nog) niet gemerkt?
Als ik online eens op zoek ging naar foto's voor heup liposuctie, merkte ik dat de zoekterm 'rijbroek' kan helpen. Bijvoorbeeld hier: http://www.defrene.be/fotos-voor-en-na/ ... ptuur.html
Ik weet niet waar je woont, maar in Vlaanderen kreeg ik voor mijn borsten deze week de tip om dr. Houtmeyers te consulteren. Hij was assistent bij dr. Monstrey en heeft dus ervaring met transgenders: https://www.drhoutmeyers.be/liposuctie
Vanuit mijn queerness ambieer ik geen transitie, maar een transpositie. Ergens in het midden wil ik mij positioneren...
-
Rozan
Ik kon het niet laten om nog wat verder te zoeken online
Misschien dat dit je ook wel interesseert om te lezen:
Zo is het vetweefsel op de heupen ter hoogte van de rijbroek, zeer oestrogeengevoelig. De typisch vrouwelijke rijbroek is dan ook zeer weinig dieetgevoelig. Het grote voordeel is dat het weggezogen vet uit de rijbroek nooit meer terugkomt.
Het vetweefsel van de buik bestaat uit reserve-vetweefsel. Dit is een veel gevraagde zone voor liposculptuur. Resultaten zijn zeer goed en maken onmiddellijk verschil in kledingmaten, maar indien men achteraf veel kilo’s aankomt zal het effect minder definitief zijn dan bij de rijbroek. Zones met reservevetweefsel reageren ook goed op dieet. Reservevet zit ook aan de binnenkant van de bovenbenen.
(ik las dit om deze site: https://www.mediclinic.be/nl/behandelin ... sonen-lipo, en daar staan ook wat prijzen vermeld)
Misschien dat dit je ook wel interesseert om te lezen:
Zo is het vetweefsel op de heupen ter hoogte van de rijbroek, zeer oestrogeengevoelig. De typisch vrouwelijke rijbroek is dan ook zeer weinig dieetgevoelig. Het grote voordeel is dat het weggezogen vet uit de rijbroek nooit meer terugkomt.
Het vetweefsel van de buik bestaat uit reserve-vetweefsel. Dit is een veel gevraagde zone voor liposculptuur. Resultaten zijn zeer goed en maken onmiddellijk verschil in kledingmaten, maar indien men achteraf veel kilo’s aankomt zal het effect minder definitief zijn dan bij de rijbroek. Zones met reservevetweefsel reageren ook goed op dieet. Reservevet zit ook aan de binnenkant van de bovenbenen.
(ik las dit om deze site: https://www.mediclinic.be/nl/behandelin ... sonen-lipo, en daar staan ook wat prijzen vermeld)
Vanuit mijn queerness ambieer ik geen transitie, maar een transpositie. Ergens in het midden wil ik mij positioneren...
-
Vethrvolnir
- Voornaamwoorden: hij/hem
ha. Ik hoop dat de rijbroek verdwijnt als mijn ovaria eruit zijn. ik hoor vandaag of maastad ziekenhuis waar mijn endo zit, dat wil doen. vooralsnog doe ik wat jullie ook al noemen: trainen en heel erg goed monitoren wat ik eet. en dat helpt enigszins.
-
Esther91
Eenmaal ontstane vetcellen zullen nooit meer verdwijnen. Waar de buik regio vooral groeit door testosteron zijn andere plaatsen zoals gezicht, heupen etc vooral gevoelig voor oestrogeen.
Wat ik zelf merk is sinds de cypro/oestrogeen er wel volume is bijgekomen op de heupen en in het gezicht, maar het zal nooit meer de ontstane vetcellen van mijn buik laten verdwijnen.
Het is net zoals de baard in de keel, dat gaat ook niet meer ongedaan. De geslachtshormonen kunnen vooral bepaalde zaken activeren maar niet zomaar ongedaan maken.
Wil je van die vetcellen af, dan moet je toch gaan kijken naar een liposuctie of naar het bevriezen van de vetcellen.
Nog een weetje, vet is niet hetzelfde als vetcellen. Als je op dieet bent krimpen de vetcellen wel, maar het aantal cellen blijft gelijk. Op gebieden waar veel vetcellen zitten zul je ook het eerst weer aankomen.
Dus hooguit dat testo je helpt wat meer vetcellen creëert op je buik. Hoewel na je 18e jaar er nog nauwelijks vetcellen bijkomen.
Wat ik zelf merk is sinds de cypro/oestrogeen er wel volume is bijgekomen op de heupen en in het gezicht, maar het zal nooit meer de ontstane vetcellen van mijn buik laten verdwijnen.
Het is net zoals de baard in de keel, dat gaat ook niet meer ongedaan. De geslachtshormonen kunnen vooral bepaalde zaken activeren maar niet zomaar ongedaan maken.
Wil je van die vetcellen af, dan moet je toch gaan kijken naar een liposuctie of naar het bevriezen van de vetcellen.
Nog een weetje, vet is niet hetzelfde als vetcellen. Als je op dieet bent krimpen de vetcellen wel, maar het aantal cellen blijft gelijk. Op gebieden waar veel vetcellen zitten zul je ook het eerst weer aankomen.
Dus hooguit dat testo je helpt wat meer vetcellen creëert op je buik. Hoewel na je 18e jaar er nog nauwelijks vetcellen bijkomen.
-
Vethrvolnir
wanneer je een lipofilling ondergaat bijv omdat je na mastectomie geen mooie egale borstspier hebt. kunnen ze vet van de rijbroek gebruiken. de rest van het bij liposuctie geoogste vet kan weggegooid.
-
Vethrvolnir
oh dat is slecht nieuws....dat het vet toch weer terug zou komen in de broekzone ondanks geen oestrogeen.
misschien dat ik dan idd vet zou laten verplaatsen naar borstspieren als dat niet veel duurder is ipv het weg te gooien.
misschien dat ik dan idd vet zou laten verplaatsen naar borstspieren als dat niet veel duurder is ipv het weg te gooien.
-
felixdegroot
Allemaal bedankt voor jullie inzichten en het mee zoeken! Ik begrijp nu dat als de vetcellen eenmaal zijn ontstaan, ze niet op "natuurlijke" wijze meer ongedaan kunnen worden. Liposuctie is dan een optie... Zou het alsnog heel fijn vinden om te horen van de evaringen van andere trans mannen die deze operatie zijn ondergaan... Anyone?
Ik heb eerder gehoord dat inderdaad een hysterectomie kan bijdragen aan het verminderen van het vet bij de rijbroek. Begrijp nog niet precies hoe dit komt. Wat is de theorie daarachter?Vethrvolnir schreef: 17 jun 2021, 10:24 ha. Ik hoop dat de rijbroek verdwijnt als mijn ovaria eruit zijn. ik hoor vandaag of maastad ziekenhuis waar mijn endo zit, dat wil doen. vooralsnog doe ik wat jullie ook al noemen: trainen en heel erg goed monitoren wat ik eet. en dat helpt enigszins.
-
Vethrvolnir
wat misschien ook een idee is : het weghalen van huid en vet. want na liposuctie kun je met teveel vel komen te zitten.
boerhaave kliniek in amsterdam doet liposuctie en overtollig vel weghalen. dat heet dan bil lift oid.
boerhaave kliniek in amsterdam doet liposuctie en overtollig vel weghalen. dat heet dan bil lift oid.
-
Vethrvolnir
er stast iets over de theorie in dit artikel vermoed ik maar ik heb geen tijd nu om het goed te lezen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/ar ... 356020/
maar asngezien vetredistributie een van de dingen is waarvan men zegt dat die gebeuren oiv crosseksehormoontherapie ging ik er kennelijk dus ten onrechte van uit dat het heup bil en bovenbeenvet wel zou verdwijnen als oestrogeen verdwijnt
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/ar ... 356020/
maar asngezien vetredistributie een van de dingen is waarvan men zegt dat die gebeuren oiv crosseksehormoontherapie ging ik er kennelijk dus ten onrechte van uit dat het heup bil en bovenbeenvet wel zou verdwijnen als oestrogeen verdwijnt