"Ik voel me vrouw" -> filosofisch een vreemde zin voor een MtF-transgender?

Gevoelens die je met de wereld deelt
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

"Ik voel me vrouw" -> filosofisch een vreemde zin voor een MtF-transgender?

Bericht door zuidwest »

In geval van transvrouwen (voor transmannen geldt het omgekeerde) lees ik heel vaak de uitspraak in de trant van "ik voel me vrouw".

Nu ik steeds meer over deze uitspraak filosofeer vind ik dat een vreemde uitdrukking en wel om de volgende reden:
- Indien je biologisch gezien man bent en je zou graag een vrouw willen zijn, maar tegelijkertijd voel je je reeds vrouw, kun je dan überhaupt wel spreken van genderdyforie?

In mijn persoonlijk geval voel ik mij als persoon op dit moment niet vrouw. Ik voel me man en met dat laatste voel ik mij niet gelukkig.
Maar ik voel me op dit moment niet vrouw, maar ik zou wel graag een vrouw willen zijn en mij na mijn transitie vrouw voelen.

Hoe kijken jullie (filosofisch) tegen deze uitspraak aan?
Schiet de taal die wij mensen gebruiken tekort om precies te duiden wat transgenders voelen?
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: "Ik voel me vrouw" -> filosofisch een vreemde zin voor een MtF-transgender?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik denk dat taal inderdaad tekortschiet om onze gevoelens te beschrijven. Het lukt wel, maar het kost veel moeite. Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik niet goed kan uitleggen wat vrouw voelen betekent, maar dat geldt ook voor cisvriendinnen waar ik dit soort zaken mee bespreek. Ik heb wel gemerkt dat ik me veel gelukkiger ben gaan voelen toen ik me als vrouw ben gaan profileren. Voor mij is dat genoeg om door te gaan op de weg die ik ben ingeslagen.
Irene
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: "Ik voel me vrouw" -> filosofisch een vreemde zin voor een MtF-transgender?

Bericht door Jer158 »

Als klein kind heb ik nooit gedacht "ik ben een jongen" (want biologische realiteit van wat er tussen je benen zit) maar wel "ik ben net als alle andere jongens", vaak gevolgd door "dus waarom behandelen mensen mij anders". Een soort verontwaardiging vanwege de aanname dat dat fysieke gedeelte ook maar iets zegt over wie ik ben als persoon.

Het hele "ik ben een jongen/man" heb ik pas als volwassene geleerd te zeggen. "Ik voel me man" zou ik nog steeds niet zeggen, want dat impliceert een universeel gevoel van "man zijn" en ik geloof niet dat dat bestaat.
Hung her from the branches of a mango tree
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: "Ik voel me vrouw" -> filosofisch een vreemde zin voor een MtF-transgender?

Bericht door Emma »

Een vraag die ik vaker heb gekregen: "hoe voelt het nu om vrouw te zijn?'"

Mijn antwoord aan de (in dit geval vrouwelijke) vraagsteller: "hoe voelt het voor jou om vrouw te zijn?"

Antwoord van de' vragensteller: "Eh, wel ok denk ik, geen idee eigenlijk?"

En dan ik weer: "Nou precies, dat dus. Ik weet wel hoe het is om geen man te zijn maar wel te moeten proberen om man te zijn omdat dat van je verwacht wordt."

TL;DR: wat Jer zegt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: "Ik voel me vrouw" -> filosofisch een vreemde zin voor een MtF-transgender?

Bericht door Lise »

Ik snap sowieso nooit zo goed wat gender met "ik voel me" te maken heeft. Ik voel mezelf geen vrouw of man (of neutraal of non-binair ofzo). Ik vind dat ook lastig voor te stellen hoe je dat wel kan voelen, je zelfgevoel gaat voor mij over totaal andere zaken dan dat, maar uiteindelijk ken ik alleen mijn eigen ervaring.

Ik ben gewend dat mensen me benaderen als man, en als ik in de spiegel keek zag ik ook waarom. Ik wil dat mensen me benaderen als vrouw en ik wil graag een vrouw zien in de spiegel, omdat ik daar duidelijk gelukkiger van wordt, dus neem ik daar stappen voor.

Daar laat ik het in mijn hoofd inmiddels ook bij, ik heb te veel jaren niets gedaan door twijfel omdat andere transgenders dit wel of meer zouden voelen dan ik. Misschien is dat ook zo zo, en wat maakt het dan eigenlijk uit? En misschien is het allemaal een kwestie van, zoals Irene ook zegt, woorden gebruiken waar woorden eigenlijk tekort schieten. Dat de één dit dus anders/meer absoluut verwoordt dan de ander, maar je het eigenlijk qua gevoel over hetzelfde hebt.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: "Ik voel me vrouw" -> filosofisch een vreemde zin voor een MtF-transgender?

Bericht door Emma »

Tot een jaar of 6, 7 geleden werden mensen nog wel eens voor nep-transgender uitgemaakt als ze niet superbinair waren of niet zeiden dat ze als 1-jarige al heel zeker wisten dat ze trans waren. Ook hier op het forum waren destijds mensen actief die anderen de maat namen. Je moest je toch wel heel erg vrouw voelen (of man) anders was je in hun ogen een verklede vent (of wijf). Die tijd is gelukkig voorbij, we zijn steeds beter in staat te erkennen dat iedereen een eigen beleving heeft van gender (en seksualiteit, niet te vergeten). En ik gun iedereen daar een eigen mening in hoor, wie wel vindt dat je geen echte trans bent als je niet heel erg binair en hetero bent mag dat heus vinden van mij. Maar ik ben er geen voorstander van om die mening op te laten dringen aan kwetsbare mensen die met zichzelf aan het worstelen zijn. Ik kan het niet bewijzen, maar ik heb zo het gevoel dat van de weinige spijtoptanten die er zijn, een flink deel zich op andermans tempo door een transitie heeft laten sleuren. Daar heeft Vreer als ik het goed heb ook nog wel een paar dingen over te vertellen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Wim
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 jul 2021, 18:20
Gender: Anders
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: "Ik voel me vrouw" -> filosofisch een vreemde zin voor een MtF-transgender?

Bericht door Wim »

Fysiek ben ik man maar mentaal ben ik vrouw beetje een tweedeling.
Maar door mij altijd aan het eerste aan te passen om de wereld blij te laten zijn was mijn eigendunk altijd erg laag en gaf ik mijn leven een 4 met moeite en had ik altijd veel moeite met het leven.
Maar door nu een maand mijn vrouwelijke kant de ruimte te geven en mij volledig vrouwelijk te kleden en alles te doen wat ik normaal ook doe in het leven voel ik mijzelf eindelijk MENS.
En daar ben ik trots op dat ik mijzelf een mens voel en ik gewoon echt lekker in mijn vel voel zitten en mijn leven een 9+ vind.
Ik weet het dat de rest de neiging heeft om mij in een hokje te stoppen,oh hij gedraagt zich vrouwelijk dus zal ie wel een homo zijn of oh die arme man weet niet wat hij wil van is hij nou man of een vrouw maar laat ze maar lekker denken wat ze willen en laat ze achter mijn rug maaar zeggen wat ze willen zolang ik maar weet wie ik ben.
Dus in principe is transgender dan ook een hokje en zegt men dat als je een jongetje geboren word en meisje voelt of vise versa je daar in hoort.
En dus ben ik een mens in mijn gevoelsleven,nonbinair ben ik denk ik ook niet,ik weet wat er tussen mijn benen zit en het iriteert mij niet en ik heb er geen last van en ja ik zou heel graag aan de hormonen willen en ik zou heel graag mijn eigen borsten willen omdat het toch een stuk beter staat in een jurk en dan kan ik ook een bikini aan en dat soort zaken maar ik denk niet dat ik van mijn geslachtsdeel af wil,dus wat maakt mij dat dan?
Volg je hart en wees gelukkig.
tartangirl
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2016, 10:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: zeeland

Re: "Ik voel me vrouw" -> filosofisch een vreemde zin voor een MtF-transgender?

Bericht door tartangirl »

Mijn gevoel is niet anders als voor mijn transitie....ik keek naar de wereld door mijn prachtige groen/bruine oogjes en ik zag dat ik niet paste in het wereld beeld wat men had van een man.
Heb me natuurlijk nog wel een tijdje goed voor de gek gehouden door me een tijd lang aan te passen aan de rol die ik dan wel dacht te moeten vervullen.
Ik verdien eigenlijk een oscar voor beste mannelijke bijrol.....
Wat ik merkte toen ik eenmaal mijn transitie had doorlopen was de rust....mijn innerlijke rust.!!
ga nu voor de oscar van beste vrouwelijke hoofdrol...
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: "Ik voel me vrouw" -> filosofisch een vreemde zin voor een MtF-transgender?

Bericht door Blue »

Ik heb me nooit man of vrouw gevoeld, ik voelde alleen dat de rol die me toebedeeld werd gebaseerd op mijn geboortegeslacht niet klopte.
jem
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 aug 2021, 15:17
Gender: Non-binair

Re: "Ik voel me vrouw" -> filosofisch een vreemde zin voor een MtF-transgender?

Bericht door jem »

precies wat ik ook voel zit er tussen inzie een hoop mensen met de zelfde gevoelen als ik doet me goed om er zo achter te komen wie ik nou ben want dat verhaal over borsten greep me echt aan wl ze namelijk ook
Plaats reactie