Door de mega lange wachttijden voor alles wordt ik nogal onrustig, en het helpt me ontzettend om dan dingen uit te zoeken.
Ik heb al de WPATH SoC in het Engels en Nederlands uitgeprint en laten inbinden, net zoals de kwaliteitsstandaard Transgenderzorg - Somatisch.
DSM-V en ICD-11 zijn te duur om te kopen, en online kan ik alleen samenvattingen vinden.
Nu mij vraag: Weet iemand nog andere richtlijnen waar het UMCG en het VuMC mee werken?
Aan de telefoon willen ze me niet echt verder helpen, en voor ik het zelf aan de psychiater kan vragen zijn we een paar jaar verder...
Als iemand nog een goed boek weet over genderdysforie of transgender zijn, dan hoor ik dat graag! (wetenschappelijk onderbouwd, geen (auto)biografieën).
Komende tijd maar mijn eigen psycholoog zijn, anders schiet het ook niet op :/
Richtlijnen/handboeken transgenderzorg
-
NikkiNothing
-
Annabel
- Voornaamwoorden: zij/haar
Re: Richtlijnen/handboeken transgenderzorg
Alle 992 pagina van de DSM-V
http://repository.poltekkes-kaltim.ac.i ... om%20).pdf
Maar hopelijk is die spoedig overbodig!
En ik vond deze ook wel goed om te lezen:
Guidelines for the Primary and Gender-Affirming Care of Transgender and Gender Nonbinary People
https://transcare.ucsf.edu/guidelines
Die is geschreven als een gids voor artsen.
En dat wachten is irritant idd. Probeer al na te denken of logopedie als iets is wat je zou kunnen doen (wordt vergoed met doorverwijzing van je huisarts) en je kan alvast beginnen met het ontharen van b.v. het gelaat (wordt niet vergoed daarentegen).
http://repository.poltekkes-kaltim.ac.i ... om%20).pdf
Maar hopelijk is die spoedig overbodig!
En ik vond deze ook wel goed om te lezen:
Guidelines for the Primary and Gender-Affirming Care of Transgender and Gender Nonbinary People
https://transcare.ucsf.edu/guidelines
Die is geschreven als een gids voor artsen.
En dat wachten is irritant idd. Probeer al na te denken of logopedie als iets is wat je zou kunnen doen (wordt vergoed met doorverwijzing van je huisarts) en je kan alvast beginnen met het ontharen van b.v. het gelaat (wordt niet vergoed daarentegen).
-
Annabel
Trouwens, de sectie "Gender Dysphoria" is "maar" 10 pagina's in dat DSM-V boek. Maar nu teruglezend na 1 jaar toen ik het stuk voor het laatst heb gelezen (ongeveer toen ik op de wachtlijst werd geplaatst); Wat een verschrikkelijke beschrijvingen!!!! En dat is nu nog steeds de standaard in Nederland?!
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Laten we blij zijn dat ze ein-de-lijk de DSM-IV aan de dijk hebben gezet hier, dat heeft jaren na het verschijnen van de DSM-5 geduurd...Annabel schreef: 28 okt 2021, 22:24 Trouwens, de sectie "Gender Dysphoria" is "maar" 10 pagina's in dat DSM-V boek. Maar nu teruglezend na 1 jaar toen ik het stuk voor het laatst heb gelezen (ongeveer toen ik op de wachtlijst werd geplaatst); Wat een verschrikkelijke beschrijvingen!!!! En dat is nu nog steeds de standaard in Nederland?!
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Annabel
Je ziet wel steeds meer de 'gender incongruentie' staan ipv de DSM term 'dysforie', maar ja dat is dan maar een label dat er aan vast plakt en niet de behandelmethode zelf.
Maar hoe zit het eigenlijk met de voorgenomen (re-)evaluatie van de Kwaliteitsstandaard Somatische Transgenderzorg die bedoelt was voor 2021?
Maar hoe zit het eigenlijk met de voorgenomen (re-)evaluatie van de Kwaliteitsstandaard Somatische Transgenderzorg die bedoelt was voor 2021?
-
Jer158
Ik vind het niet raar dat er een klinische diagnose nodig is om zorg vergoed te krijgen. Cis mensen krijgen namelijk ook geen cosmetische operaties vergoed tenzij er sprake is van geestelijk lijden of verminking o.i.d. Er is geen enkele reden om die grens lager te leggen voor trans mensen
Hung her from the branches of a mango tree
-
emmelie-
Hey NikkiNothing,
die onrust met een lange wachttijd voor de boeg ken ik ook! En ik wil ook alvast op pad gaan met wat ik zelf kan doen en goede informatiebronnen zijn dan goud waard.
Was pas begonnen een boekenlijst aan te leggen en wil daar ook een topic van gaan maken op dit forum.
Alvast een paar titels waar ik zelf mee bezig ben:
Theorizing transgender identity for clinical practice
S. J. Langer
Gericht op hulpverleners maar wel leesbaar; breekt een lans voor een empathische en zuivere benadering van gender vraagstukken.
The voice book for trans and non-binary people
Mills & Stoneham
Een zelfhulpboek om met je stem aan de slag te gaan; wel verstandig dat met professionele ondersteuning te doen lijkt mij, maar geeft wel weer hoe dit traject eruit ziet. Ook een hele empathische om niet te zeggen liefdevolle benadering.
ACT for gender Identity: The Comprehensive Guide
Alex Stitt
In het (ook nog recente) verleden heb ik veel te stellen gehad met hardnekkige psychische problemen. Op een gegeven moment werkte (onderdelen uit) de psychotherapeutische aanpak ACT (Uit je hoofd in het leven, van Steven Hayes et alia) goed omdat het je de regie over je denkproces terug kan geven (het wijst de weg ernaar, je moet het natuurlijk zelf doen).
Toen ik dus zag dat iemand deze aanpak op gender vraagstukken heeft aangepast was ik meteen nieuwsgierig en ik heb het boek besteld. Komt vandaag in de bus (-: Het is gericht op hulpverleners dus ik weet nog niet of het voor een leek goed leesbaar is.
Overigens is alles wat ik hier genoemd heb in het Engels; dat kan een groot nadeel zijn, maar misschien ontstaat er dan hier een keer een topic over een van die boeken om het er samen over te kunnen hebben.
Tenslotte:
er komt (kennelijk binnenkort) een nieuwe editie uit van Trans Bodies, Trans Selves; dat zou een resource guide zijn voor de transgender community.
Zie transbodies.com
Naast boeken en zelfhulp wil ik ook graag vast gaan sparren met een ervaringsdeskundige psycholoog. Maar het is erg moeilijk om iemand te vinden die tijd heeft )-:
Emmelie
die onrust met een lange wachttijd voor de boeg ken ik ook! En ik wil ook alvast op pad gaan met wat ik zelf kan doen en goede informatiebronnen zijn dan goud waard.
Was pas begonnen een boekenlijst aan te leggen en wil daar ook een topic van gaan maken op dit forum.
Alvast een paar titels waar ik zelf mee bezig ben:
Theorizing transgender identity for clinical practice
S. J. Langer
Gericht op hulpverleners maar wel leesbaar; breekt een lans voor een empathische en zuivere benadering van gender vraagstukken.
The voice book for trans and non-binary people
Mills & Stoneham
Een zelfhulpboek om met je stem aan de slag te gaan; wel verstandig dat met professionele ondersteuning te doen lijkt mij, maar geeft wel weer hoe dit traject eruit ziet. Ook een hele empathische om niet te zeggen liefdevolle benadering.
ACT for gender Identity: The Comprehensive Guide
Alex Stitt
In het (ook nog recente) verleden heb ik veel te stellen gehad met hardnekkige psychische problemen. Op een gegeven moment werkte (onderdelen uit) de psychotherapeutische aanpak ACT (Uit je hoofd in het leven, van Steven Hayes et alia) goed omdat het je de regie over je denkproces terug kan geven (het wijst de weg ernaar, je moet het natuurlijk zelf doen).
Toen ik dus zag dat iemand deze aanpak op gender vraagstukken heeft aangepast was ik meteen nieuwsgierig en ik heb het boek besteld. Komt vandaag in de bus (-: Het is gericht op hulpverleners dus ik weet nog niet of het voor een leek goed leesbaar is.
Overigens is alles wat ik hier genoemd heb in het Engels; dat kan een groot nadeel zijn, maar misschien ontstaat er dan hier een keer een topic over een van die boeken om het er samen over te kunnen hebben.
Tenslotte:
er komt (kennelijk binnenkort) een nieuwe editie uit van Trans Bodies, Trans Selves; dat zou een resource guide zijn voor de transgender community.
Zie transbodies.com
Naast boeken en zelfhulp wil ik ook graag vast gaan sparren met een ervaringsdeskundige psycholoog. Maar het is erg moeilijk om iemand te vinden die tijd heeft )-:
Emmelie
-
SuzanneLemm
Je zou al naar een gender psycholoog kunnen, maar kies er dan wel een die de indicatie genderdysfoor mag geven : https://www.bigregister.nl/registratie/ ... ansgenders
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Overigens is WPATH met SoC-8 bezig, en er kan nog 5 dagen publiek commentaar op gegeven worden:
https://www.wpath.org/soc8
https://www.wpath.org/soc8
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Annabel
Ik zag deze hier nu net; het antwoord hierop stond in de laatste 'Voortgangsbrief transgenderzorg'. Er wordt zomer 2023 genoemd als peildatum.Annabel schreef: 29 okt 2021, 13:29 Maar hoe zit het eigenlijk met de voorgenomen (re-)evaluatie van de Kwaliteitsstandaard Somatische Transgenderzorg die bedoelt was voor 2021?
Specifieke punten zijn:
• De ontwikkelingen en mogelijkheden met betrekking tot depathologisering van genderincongruentie, waarbij ik heb verwezen naar de motie van het lid Bergkamp (Kamerstuk 31 016, nr. 337);
• De follow-up van hormoonbehandelingen;
• Nazorg;
• En de netwerkvorming in de transgenderzorg.