Nieuwe chat! Zie dit topic.

Geraakt en toch ook trots...

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1326
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Geraakt en toch ook trots...

Bericht door Marije »

Vanmorgen kreeg ik een appje van mijn broertje in de appgroep met mijn familie. Mijn broer wilde een stukje delen wat onze oude dominee had geschreven.

Ik snapte het niet. Mijn broer weet dat ik er niks mee heb en ik volg dit blog al een tijdje niet meer. Toen vertelde mijn vrouw vanavond dat ik het toch maar moest lezen en dat deed ik. Daarna was ik toch heel blij en wilde ik het hier delen.

https://domineevisser.nl/blog/god-voor-en-door-mensen/

Rob was mijn dominee in de meest verwarrende tijd van mijn leven, mijn tienerjaren. Omdat ik uit een kerkelijk gezin kwam ging ik braaf naar de catechisatie en in de laatste/oudste groep kreeg ik Rob als leider. Regelmatig hebben we pittige discussies gehad want ik had het niet fijn. We hebben toen wederzijds respect opgebouwd.

Later heeft Rob onze trouwdienst geleid en tijdens de preek muziek voor ons gedraaid. Hij liet "Laat me/Vivre" horen van Ramses Shaffy & Liesbeth List. Dat raakte me toen, en nu nog steeds heel erg.

Vandaag raakte hij me dus weer, en dat wilde ik even kwijt.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Geraakt en toch ook trots...

Bericht door San(ne) »

Goed om zo'n vooruitstrevende tekst uit de pen van iemand van de protestantse kerk te lezen.
Ik ben zelf niet gelovig, maar werk bij een gemeente in de bible belt. Uit mijn collega's heb ik zulke "progressieve" teksten omtrent trangender mensen of het coronavaccin helaas nog nooit horen komen.
Frederieke
Berichten: 829
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Geraakt en toch ook trots...

Bericht door Frederieke »

Ik ben nog steeds verrast hoeveel mensen denken dat de protestantse kerk super conservatief en anti LHBTI is. Dat beeld geldt misschien voor de zwaarste confessionelen en bij de strenge katholieken, maar zeker niet binnen de PKN.

Ik ben zelf jeugdouderling en toen ik aan onze predikant vertelde dat ik transgender gevoelens had kwam hij onder andere met de liturgie die speciaal ontwikkeld is als je je naam wilt veranderen. Zelf was ik daar nog niet aan toe, maar ik ga dat vast doen.

Als je geïnteresseerd bent, deze is te vinden op https://www.protestantsekerk.nl/nieuws/ ... nspersoon/.
Frederieke
Berichten: 829
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Geraakt en toch ook trots...

Bericht door Frederieke »

En een mooi verhaal trouwens. Bedankt Marije voor het delen van de blog.