Verzekering voor mastectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Verzekering voor mastectomie

Bericht door San(ne) »

Ha, deze vraag is vast eerder gesteld, maar zo tegen het einde van het jaar zat ik hier aan te denken.
De kans is zeer aanwezig dat dit niet al in 2022 gaat gebeuren, maar je weet maar nooit.

Ik ben nu verzekerd bij Bewuzt, een label van VGZ.
Op de site van VGZ staat het volgende:

U heeft recht op vergoeding van de borstverwijdering als aan 2 dingen is voldaan:

Als genderdysforie is vastgesteld.
Als de real life experience (RLE) is gedaan.
De RLE is een periode van 2 jaar. In die tijd wordt naar 2 dingen gekeken. Of de wens blijft om van geslacht te veranderen. En of het mogelijk is de nieuwe genderrol in te nemen.

Een operatie voor borstverwijdering kunt u laten doen bij de gecontracteerde zorgaanbieders UMC Amsterdam, UMC Groningen en Sandstep.

U krijgt de vergoeding van deze zorg uit de basisverzekering.


Ik dacht dat de RLE niet meer bestond? Bovendien leef ik al 28 jaar zoals ik ook verder ga leven na een borstverwijdering (als non-binair persoon).
Ook zie ik bijvoorbeeld op de site van Gender Clinic in Bosch en Duin dat ze ook een contract hebben met VGZ.
Iemand een idee of dit dan gewoon oude zooi is die ze op de site hebben staan, of doe ik er goed aan om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar?

En, ik dacht eigenlijk dat ik na diagnosestelling meteen een mastectomie doorverwijzing zou kunnen krijgen en niet nog 2 jaar een "RLE" moet doen. Weten jullie wat daar nog van klopt?
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Verzekering voor mastectomie

Bericht door Annabel »

Wat ik zo lees op het forum viewtopic.php?f=10&t=8361&p=176999, staan de labels van VGZ te boek als transgender-onvriendelijk, dus overstappen lijkt me een goed plan. Ook een restitutiepolis is aan te raden trouwens.
De RLE heet nu de sociale fase. Dit is de fase nadat de diagnose gender incongruentie is vastgesteld, aka je 'groene licht'. Op de VUmc pagina staat dit:
Mastectomie?
In deze periode vinden in principe nog geen genderbevestigende operaties plaats. De enige eventuele uitzondering hierop is de mastectomie (borstverwijdering). Bijvoorbeeld omdat het voor sommige trans mannen/trans jongens lastig is om van rol te wisselen zolang de borsten erg zichtbaar zijn.

Wilt u de mastectomie graag in deze fase al laten uitvoeren? Wellicht komt u hiervoor in aanmerking. Bespreek de mogelijkheden met uw psycholoog. Belangrijke voorwaarden zijn dat:

- u al minimaal 6 maanden hormoonbehandeling heeft gehad (dit geldt als u 18 jaar of ouder bent)
- of minimaal 1 jaar hormoonbehandeling hebt gehad (dit geldt als je 16, 17 of 18 jaar bent) uw behandelaars een positief advies geven.

Overweegt u een mastectomie maar wilt u geen hormonen gebruiken? Dan gaat het Genderteam daarover het gesprek met u aan. We kijken dan wat in uw specifieke situatie mogelijk en wenselijk is.
Dus in principe 6 maanden na je diagnose moet het mogelijk zijn. Waar ze die 2 jaar vandaan halen weet ik ook niet trouwens!
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Verzekering voor mastectomie

Bericht door Irene_de_Vreede »

Dit is gewoon oude achterhaalde informatie, bovendien staat VGZ zoals Annabel al aangeeft slecht aangeschreven.
Irene
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Verzekering voor mastectomie

Bericht door San(ne) »

Gelukkig is het achterhaald. Ik begon al te denken dat ze bij De Vaart even vergeten waren te vertellen dat ik na diagnose nog 2 jaar een rollenspel moet voltooien voordat ik in aanmerking kom voor een operatie.

Maar VGZ is niet top dus. Iemand ervaring met de labels van ASR?
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Verzekering voor mastectomie

Bericht door Jacob »

Ik ben verzekerd bij Zilveren Kruis, restitutie polis. Die vergoedt in ieder geval de ingreep bij Van Loenen.
Gebruikersavatar
AydenS
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 jan 2020, 20:09
Gender: Man

Re: Verzekering voor mastectomie

Bericht door AydenS »

VGZ (met restitutiepolis) heeft vorig jaar mijn mastectomie bij Van Loenen en dit jaar de correctie volledig uitbetaald. Hysto is dit jaar ook vergoed bij MK Velsen.
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Verzekering voor mastectomie

Bericht door Hielke »

San(ne) schreef: 03 nov 2021, 18:44 Iemand ervaring met de labels van ASR?
Ik ben verzekerd bij ASR (voorheen Amersfoortse). Tot dusver hebben ze nergens moeilijk over gedaan.
(ik heb masto en 2 correcties gehad bij Van Loenen. testo en diagnose etc via VU)

En, ook heel belangrijk imho: ASR investeert niet in bio-industrie, kinderarbeid, bermbommen etc.
(ASR is vooralsnog helaas de enige verantwoorde verzekeraar, voor zover ik weet)
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Verzekering voor mastectomie

Bericht door Josh »

Ik las dit ook op de site van VGZ, erg achterhaald inderdaad. Bovendien hetzelfde bij United Consumers (ook van VGZ).
Zilveren Kruis geeft aan bij mastectomie dat er eerst goedkeuring benodigd zou zijn van een medisch adviseur? Niet duidelijk of hiermee dan het genderteam wordt bedoeld of nog een medisch adviseur aangesteld door Zilveren Kruis zelf.

Ik ben overgestapt op FBTO restitutiepolis, de informatie op de site klinkt in ieder geval positief en zag in de tekst geen rode vlaggen terug zoals bij de eerdergenoemde verzekeraars.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)