Musical als pre-alles trans man

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
SolarVince
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2019, 23:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Enschede, voorheen Zeeland

Musical als pre-alles trans man

Bericht door SolarVince »

De situatie: ik ben een trans man (19) en pre-alles en ik ben een paar maanden geleden bij een musical groep gegaan van mijn universiteit.
Het is een super leuke groep en ik vind het acteren en zingen heel leuk om te doen.
De repetities maken me alleen gigantisch dysforisch...
Omdat ik nog niet aan de testosteron kan is mijn stem nog hoog en ben ik ingedeeld als mezzo-alto. Dit betekent dat ik apart gezet wordt tussen alleen maar meiden terwijl de rest van de jongens samen mogen zingen. (Dan heb ik het nog niet eens over de keren dat de zangcoach de groepen als "dames" en "heren" aanspreekt en mij daarin lijkt te vergeten.)
Ik ben sowieso al super oncomfortabel met hoog zingen en ik word er erg dysforisch van om het voor de groep te doen dus ik kijk er erg tegen op dit bij de opvoering te moeten. Maar helaas is mijn bereik niet laag genoeg om ergens anders ingedeeld te worden.
Zijn er meer mensen die vergelijkbare ervaringen hebben?
Ik voel me namelijk regelmatig super alleen hierin, omdat niemand echt begrijpt hoe het voelt. Toen ik het er over had met een paar goede vrienden deden ze wel hun best het te begrijpen maar ze snapten het toch niet echt en dan voel ik me zo verdomd alleen.

En heeft er iemand misschien tips voor een manier van binden die mogelijk is tijdens zingen en dansen? Ik draag nu een sport-bh omdat ik niet m'n binder kan dragen tijdens het zingen maar dit doet mij alleen maar nog rotter voelen.

Ik wilde vooral even dit eruit gooien om eerlijk te zijn. Ik ben er zo klaar mee hier alleen mee rond te lopen. En als er mensen zijn met tips is dat natuurlijk ook zeker welkom.
Ik vind musical super leuk en ik vind het rot dat dit het zo voor me verpest.
-Vincent
Lauren79
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2020, 08:04
Gender: Non-binair

Re: Musical als pre-alles trans man

Bericht door Lauren79 »

Leuk ! Musical en theater heb ik vroeger ook veel gedaan. Misschien een wat simpele vraag, maar: wat houd je tegen om tegen de zangcoach te zeggen dat je als jongen aangesproken. Wilt worden en bij de jongens wilt repeteren. Je hebt toch ook tenoren? Als kleine tip, mogelijk helpt het je: wees blij met elke kleine stap. En accepteer daar waar je nu staat. Op die manier kan jijzelf maar ook je omgeving stap voor stap wennen.
Liefs, Lauren
emmelie-
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2021, 16:00
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Musical als pre-alles trans man

Bericht door emmelie- »

Hoi SolarVince, misschien een idee om op de Nederlandse wikipedia contratenor te lezen en op de Engelse countertenor. Hoge stemtypes komen ook bij mannen voor. Niet direct iets praktisch voor nu in de musical, maar het zou alleen maar fijn zijn als je hoe dan ook blijft zingen, elke stem is welkom en elke stem is uniek. Het mooiste instrument! Groetje, Emmelie
noahh
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 nov 2021, 14:00
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Musical als pre-alles trans man

Bericht door noahh »

Hi! Ik ken dit gevoel precies, voor mijn coming out en voordat ik erachter was dat ik trans was deed ik mee met zangles op school en ik was wel een lage alt, maar alle jongens zaten samen als tenoren, ik wilde toen al heel erg bij de jongens zitten en kon niet uitleggen waarom.

Op het moment kan ik door rugpijn niet binden en draag een wat strakkere sportbh, tot nu toe gaat dat okay. Ik vind het eigenlijk heel naar, maar het kan niet anders helaas... Bij mijn studie ben ik net uit de kast gekomen, ik ben nog niet begonnen met hormonen of zoiets dus dat maakt het extra kut. Wat mijn ideeen zijn om dit te verhelpen is een andere merk binder met een maat die net wat losjes zit, een strakkere sport bh of transtape (dit kan je kopen bij danae) wat je een paar dagen op kan hebben wat dus niet zo je borstkas afknelt. Ik ga dit binnenkort als m'n geld binnenkomt uitproberen. Qua stem... tja daar zit ik zelf ook mee op dit moment, ik weet dat er stem trainingen online zijn maar ik zou dat zelf niet doen, misschien is dat iets voor jou?

Ik snap echt precies wat je bedoelt en het is fijn om het hier met andere transmannen over te hebben dus als je wilt, kan je me een berichtje sturen en dan stuur ik mn insta of zo.

Groet, Noa
1 maart: Aanmelding PsyTrans
19 mei: Intake PsyTrans
25 juli: Aanmelding / eerste consult GenderGP
13 september: Consult Dr. van Loenen
15 september: Start T via GenderGP
21 oktober: Second opinion
20 maart: Mastectomie van Loenen
Plaats reactie