Transgender en sporten

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
SearchingLady
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Transgender en sporten

Bericht door SearchingLady »

Sporten is voor mij een belangrijk onderdeel van mijn leven. Ik korfbal en daar spelen man en vrouw samen in een team. Maar wat nu ik in transitie ga. Wanneer speel ik nog als man en wanneer als vrouw? En welke kleedkamer gebruik ik als ik borsten krijg maar geen operaties heb gedaan? Hopelijk doen ze bij de vereniging en vanuit de bond hier niet moeilijk over.

Hebben andere leden van het forum al eens een transitie gemaakt naar het andere geslacht binnen een sport?
Gebruikersavatar
Esther78
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:24
Gender: Transgender

Re: Transgender en sporten

Bericht door Esther78 »

Ik heb zelf geen ervaring met teamsport, maar ik kan me voorstellen dat een kleedkamerwissel makkelijker gaat als je teamgenoten de transitie een tijdje meemaken om er meer gewend aan te raken.

Ik heb mij na mijn naamswijziging pas aangemeld bij een fitnessstudio. Ik had geen zin in gedoe als ik de dames kleedkamer binnenloop. Maar daar ken ik natuurlijk ook niemand die mij voorheen gekend heeft. Zo'n eerste keer die ruimte binnenlopen was best spannend.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Transgender en sporten

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik doe een sport en buiten de wedstrijden zijn er geen verschillen tussen mannen en vrouwen. Mocht ik wel aan wedstrijden mee gaan doen kan ik altijd nog kiezen voor het open toernooi in plaats van het damestoernooi (een herentoernooi kennen we niet). Qua kleedkamers kan het inderdaad wel een dingetje zijn als je nog maar net hebt gemeld dat je van geslacht bent veranderd.
Irene
tartangirl
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2016, 10:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: zeeland

Re: Transgender en sporten

Bericht door tartangirl »

Ik moet eerlijk toegeven dat ik echt pas na mijn transitie de keuze heb gemaakt om te kiezen voor de kleedkamer van mijn Gender.
Ook om niemand voor het hoofd te stoten en ik voelde mij er ook niet echt prettig bij.
Mijn ervaring was toch echt wel dat je daarmee ook wel aangaf dat je rekening wilde houden met de gevoelens van een ander.
En dat ik daar achteraf wel positief over werd aangesproken.
Ik ben niet het type van met een gestrekt been ergens ingaan.....een transitie is een proces waar je anderen graag mee in wil meenemen....bye
SearchingLady
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Transgender en sporten

Bericht door SearchingLady »

Dank jullie wel voor de reacties! Het geeft mii zeker wat perspectieven. Mijn idee is om vooral zo lang mogelijk te wachten en wellicht daarna nog te overbruggen door thuis alvast om te kleden. Hopelijk is de overgang daarna beter geaccepteerd.

Voor mij zit het hem ook minder in dat ik perse in de dames kleedkamers wil omkleden maar meer in dat ik mij minder comfortabel zal voelen in de mannen kleedkamer. Wanneer dat moment precies zal zijn is iets wat ik zelf moet ontdekken.