Werk

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Werk

Bericht door Anne1957 »

Gewoon aan hetb werk. Twee dagen per week (in vaste dienst) als postbezorgster, de rest van de tijd als journaliste voor De Weekkrant (beide banen deed ik overigens al voor mijn transitie) en ook nog als mantelzorgster.
Harro
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 aug 2012, 22:19
Gender: Trans FtM
Locatie: Zuid Holland

Re: Werk

Bericht door Harro »

Lastige situatie Laureen,
is er bij jullie op het werk geen vertrouwenspersoon voor medewerkers of iets van bedrijfsmaatschappelijk werk? Misschien zou je daar eens mee kunnen sparren.

Werk is natuurlijk wel werk een inkomensgarantie. Ik zou eerst bij hem polsen of het om een tijdelijk traject gaat of een langdurige aanstelling. Ik zou dus zeggen: kijk waar hij mee komt. Het lijkt mij in ieder geval een goed teken dat hij je zelf belt om hierover in gesprek te gaan

succes in ieder geval bij je gesprek
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Werk

Bericht door Jeste »

Alweer bijna een jaar een ZiekteWetuitkering. Daarvoor WW, maar toen het een tijdje een beetje moeilijk ging en niet kon voldoen aan de sollicitatieplicht had ik me ziekgemeld. Toen kon ik vanwege die genderdysforie voorlopig in de ziektewet blijven.
Wel solliciteer ik regelmatig, maar alleen als het een echt passende baan is voor mij en ook realistisch als het gaat om reistijd en werkuren.
Sinds kort ben ik vrijwillig gaan werken in het vogelopvangcentrum bij het natuurgebied hier in de buurt. Natuurlijk meteen bij aanvang verteld dat ik me geen man, maar ook geen vrouw voel. Dat was op zich ook niet moeilijk, want er waren al meteen twijfels (is dat nou een jongen of een meisje)?
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Werk

Bericht door Paul »

Jeeeee Laureen, wat een gedoe.
Ben je al aan het rondkijken voor een andere job?

Ik werk zelf 3 dagen als assistent papierrestaurator (het herstellen van oude documenten en archieven), en probeer de rest van de tijd in mijn eigen atelier te steken (portretten, tekeningen, schilderingen, 3 dimensionaal werk en kostuums met accesoires), maar daar heb ik helaas niet genoeg opdrachten voor momenteel, dus werk hard om reclame te maken.
Ik ben wel aan het rondkijken om die 3 dagen iets anders te doen. Ik weet absoluut niet wat, maar iets wat geen stress oplevert, want daar loop ik op werk tegenaan.

Ik ben overigens nog niet uit de kast op werk, alleen 1 collega weet ervan, maar zij is ook een goeie vriendin naast collega, dus dat was makkelijk.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Werk

Bericht door Jeste »

Omdat ik op blog van Aafke iets zag staan over solliciteren heb ik dit topic weer naar boven gehaald.
Maar er zijn ook andere problemen waar ik tegen aanloop, op papier ben ik een man en in de praktijk een vrouw maar ga jij je inschrijven bij een uitzendbureau of zo dan moet ik mijn I.D. overleggen.
Mijn ervaring is dat een uitzendbureau je tegenwoordig pas in wil schrijven als je zelf reageert op een passende vacature en je vervolgens uitgenodigd wordt voor een gesprek.
Je kan je wel zelf via de website van het uitzendbureau inschrijven. Dan kan je natuurlijk je naam en geslacht zo invullen zoals je in het dagelijks leven bent, ook al staat er iets anders op je identiteitsbewijs.
Pas als je aangenomen zou worden heb je natuurlijk iets uit te leggen, maar dat is veel minder lastig, omdat je dan al zo ver in de sollicitatieprocedure zit.

Als ik solliciteer doe ik dat gewoon onder "Jeste" met daarbij de "V" (+ eventueel een pasfoto) en dat werkt prima. Ook probeer ik via de telefoon iemand te spreken die over de vacature gaat, want dan hebben ze aan m'n stem gehoord dat het om een vrouw gaat. Dat laatste doe ik vooral omdat ik er nogal androgyn uitzie, waardoor er soms wordt getwijfeld over wat mijn geslacht is. M'n stem geeft dan duidelijkheid.
Hoe het gaat aflopen als ik een keer met die identiteitskaart moet komen weet ik niet, want ik krijg alleen maar afwijzingen. Te weinig recente werkervaring is vaak de rede.

Ook op vacaturesites kan je je natuurlijk gewoon inschrijven zoals je werkelijk bent.
Alleen op de website Werk.nl van het UWV gaat dat niet, want daar zitten de gegevens aan je BurgerServiceNummer vast. Als er op die website een interessante vacature staat is dat echter makkelijk op te lossen. Niet via die website solliciteren, maar gewoon direct bij het bedrijf of uitzendbureau.
Wel is het bij direct contact met het UWV vervelend dat de persoonsgegevens aan het BSN vastzitten.
Laatst had ik daar een afspraak, dus ik ging me melden aan de ontvangstbalie. Dat ging ongeveer zo:
"Goedemorgen, ik heb straks een afspraak. Mijn naam is ....."
"Ja ik zie het. Jullie zijn met z'n tweeën?"
"Nee hoor, ik ben alleen"
"Maar u bent een mevrouw, terwijl er hier mijnheer staat geschreven"
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Werk

Bericht door Venka »

Ik wil wel graag een aantal dingen recht zetten en verduidelijken.Ik vind werken zeker belangrijk en lees er te weinig over hoe andere transgenders daar mee omgaan.Ik zit voor het eerst in een nieuwe situatie dat ik werk moet zoeken want dat heb ik nog nooit gedaan op uitzendbureau werk na dan.

Ik ben in 1995 van school gegaan en tijdens school heb ik gewerkt als kok die voortvloeide uit een stage plek en in 1996 ben ik beroeps militair geworden om vervolgens daar bijna 3 jaar te werken en in 1999 ben ik via uitzendwerk begonnen bij mijn (nog) Huidige werkgever dus ik heb nooit een uitkering gehad en ik heb nog nooit gesolliciteerd en het werk kwam bij mij.Dat klinkt gek maar dat is echt waar en ik heb altijd goed betaalde banen gehad waar ik best riant van kon leven (anders kan ik geen 4 kinderen onderhouden) en dat zie ik ook terug in mijn WW uitkering.Maar waar het mij omgaat is ik ben nu in transitie en leef als vrouw en nu moet ik - voor het eerst - gaan solliciteren en ook als vrouw want ik ga dat niet als man doen.En voor mij bevind ik mij in een nieuwe situatie en ben dus benieuwd hoe hier mee om te gaan.Daarbij komt is dat ik de laatste 13 jaar van mijn werkgever alleen maar cursussen heb gehad gericht op mijn functie als proces operator.Ik weet wel ik wil niet meer werken als operator ook al is dat een goed betaalde baan in de proces industrie dus ik heb niks meer aan al die certificaten en diploma,s wat met een proces en bediening van machines te maken heeft.Het enige waar ik nog wat aan heb is mijn heftruck certificaat maar als ik nog langer wacht is die ook verlopen want die is maar 5 jaar geldig en dan moet je her examen doen om vervolgens weer 5 jaar te mogen rijden.

Ik weet wel wat ik graag wil gaan doen maar daar ontbreekt mij de papieren en ervaring voor dus ik wil graag werken voor mijn eigen onderhoud maar ook om mijn dromen te verwezenlijken maar nadeel is ik ben een bepaald loon gewend en ik ga echt niet werken voor een peulenschil of dat ik genoegen moet nemen met minder.Ik weet wel dat de ploegentoeslag die ik tot nu toe krijg die moet ik er af trekken maar met dat eraf zie ik alleen banen voor zo weinig geld en dan moet je 40 uur werken,die is gek.Dan kun je beter op een uitkering gaan leunen met al die toeslagen kom je op hetzelfde geld uit.

Het papieren man zijn heeft Jeste al een beetje verklaard ( mijn dank daar voor Jeste maar dat had ik je al verteld) en Jeste,s oplossing is voor mij ook een oplossing en ik ga mij daar ook even in verdiepen.De C.V. op werk.nl ja die moet je eerst als man online zetten en vervolgens haal je het offline en kun je de gegevens veranderen in vrouw met je meisjes naam dus die van mij staat nu gewoon online op Aafke Emily.Alleen in je werkmap blijft je jongens naam en geslacht staan en dat kan - volgens het UWV - niet worden veranderd zolang het G.B.A niet is veranderd.Ik heb alles geprobeerd,zelfs mijn diagnostiek papieren heb ik geüpload zodat mijn werkcoach het kan inzien.

Dus wellicht kunnen anderen hier hunn ervaringen delen hoe zij omgaan en omgegaan zijn met werk en solliciteren en het verschil in geslacht op papier en in werkelijkheid want ik heb echt geen zin om jan en alleman alles uit te leggen hoe bij mij de vork in de steel zit.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Werk

Bericht door Veronica »

Ik zoek juist naar een baan maar kan niks vinden wat in combinatie met mijn school gaat, en dingen die wel kunnen tja daar ben ik te oud en te duur voor, aldus zo'n werkgever.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Werk

Bericht door Tanja »

Werk vinden is al ontzettend lastig. Het wordt echter nog lastiger als je alweer wat ouder bent én wanneer je eerlijk openheid van zaken geeft. Ik sta al geruime tijd ingeschreven bij tal van uitzendbureaus en hierbij ben ik altijd eerlijk geweest. Ik kwam in mijn inschrijvingsformulier er eerlijk voor uit dat is TS ben en heb dat, zo goed als het kon, omschreven. Mijn papieren zijn in orde (overheid achtergrond) mijn leeftijd weliswaar ietsie minder en het TS zijn betekent echter dat je gewoonweg nul uitnodigingen ontvangt. Ik blijf echter nu gewoon mijn werk doen en blijf hopen op iets beters. Bij beter bedoel ik uiteraard iets wat beter bij mij past als vrouw.
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Werk

Bericht door LauraB »

In plaats van enkel afhankelijk te zijn van uitzendbureaus en vacature sites, is mij aan geraden vooral werk te gaan zoeken door te netwerken. En niet vanwege verschillen tussen wie je volgens je ID zou zijn en in werkelijkheid bent, maar vanwege de huidige markt en mijn visuele beperking.

Goed om te weten van dat CV Aafke!
Gebruikersavatar
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Werk

Bericht door Engel »

Werk bij het KNMI op een afdeling met onderzoekers en wetenschappers. Van de 30 die ik heb tot nu toe verteld heb vond er geen een het een probleem. Misschien wel raar of komt het dat wetenschappers en onderzoekers een breder gezichtsveld hebben? Ze vonden het allemaal heel bijzonder en flink van mij dat ik er zo voor uit kom. Af en toe komt er eens iemand vragen hoe het nu gaat, maar moet wel eerlijk zeggen dat zijn wel alleen vrouwen waarvan ik dan ook het aanbod kreeg om als ik het moeilijk heb er over kan praten. Weet niet of dit normaal is of dat ik gewoon mazzel heb met waar ik werk.
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank