Werk

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Werk

Bericht door LauraB »

Ik denk dat je daar gelijk in hebt Engel.

Bij mijn vorige werkgever heb ik nooit problemen gehad met mijn in de kast, maar duidelijk anders, zijn. Ik werd daar volledig gewaardeerd en gerespecteerd met al mijn (kleine) eigenaardigheden, zoals zo nu en dan met mascara en oogschaduw op het werk verschijnen. Bij mijn huidige werkgever, buiten veel wrijving dat leidde tot een arbeidsconflict, heb ik zelfs een waarschuwing gehad vanuit de leiding, als een normale man op mijn stoel te moeten zitten.

Het grote verschil tussen beide werkgever? Eerste werkgever voltallige minimaal HBO, groot deel universitair. Tweede werkgever, grootste deel basis school, mavo en enkele mbo minder dan een handje vol hbo. Eigenlijk was ik daar de enige die nog een jaartje moet af maken om haar master in handen te hebben.

Nog een grappig feitje. Een collega zei me na mijn coming-out, dat hij het wel grappig vond. Zowel ik, als een andere trans die er kort gewerkt heeft, zaten op dezelfde manieren, soms bijna onmogelijke houdingen, op hun stoel. Tja, kan niet stil zitten en ben nogal lenig en flexibel.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Werk

Bericht door Emma »

Ik denk het ook. Bij mij is het bijna niet anders, behalve dan dat ook de mannen geïnteresseerd zijn. Sommigen willen zelfs de details van een SRS wel aanhoren, wat toch eigenlijk best dapper is...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Werk

Bericht door Claire »

Ik werk bij die luchtvaartmaatschappij met die blauwe vliegtuigen.
In juni uit de kast gekomen op mijn werk en nu 2 maanden fulltime Claire op mijn werk.
In begin gesprekken gehad met afdelingsmanager en pz.
En het gaat echt super overwegend positieve reacties.
Ik werkt met mensen met afkomt uit verschillende culturen hoger en laag opgeleid maar het
is echt per persoon hoe ze reageren of hoe open ze er tegen over staan.

Maar mijn Collega's doen echt hun best met Claire, haar zij etc.
Natuurlijk gaat het nog verkeerd maar sommigen ken ik dan ook al 25 jaar dus best wel logisch.
Heb veel contact met piloten,(ook van buitenlandse maatschappijen) stewardessen passage etc.
Allemaal zijn ze even aardig en vriendelijk.
Ook toegang pasje voor Schiphol zonder problemen geregeld, KLM pasje, vrouwelijke uniform, kast in vrouwenkleedkamer.
Vandaag ook speciaal pasje gekregen zodat ik gefouilleerd wordt door vrouw.
Dat duurde even want dat moest via externe partijen.
Kortom ik heb het echt getroffen met deze werkgever.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Werk

Bericht door Freetouch »

Hoi Claire,

ik kom zo vaak op schiphol, maar heb je nog nooit gespot... maar blijf naar je uitkijken...
Wel enorm goed van je werkgever dat hij er zo mee omgaat... hoe anders kan het zijn.

X
“good enough”
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Werk

Bericht door Fay »

Ik geef 23 november de eerste basiscursus 'leer uw auto kennen', voor vrouwen

Bleek vraag naar, op ingespeeld, geef in een groepje van 3 vrouwen uitleg over onderhoud en kleine reparaties zoals wiel verwisselen lampen vervangen etc,aan de hand van eigen auto, ze gaan het in de praktijk doen

Leek mij leuk, heb de kennis,waarom zou ik die overboord gooien, kijken hoe het gaat lopen:)

Fay
Gebruikersavatar
Miazara
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2013, 19:26
Gender: Trans MtF

Re: Werk

Bericht door Miazara »

Ik herken dan compleet claire.

Ik werk voor een bedrijf op een hogeschool waarbij we meerjarige projecten o.a. door studenten laten doen, varrient tussen 2e jaar and afstuurstages. Ik vertel in preciepe niks aan de studenten maar alles gaat gewoon prima. Mijn collega's weten het en hebben er geen probleem mee. Mijn baas ook niet. Ik heb een vrij goeie baas, kan prima afspraken maken voor van alles (vu, logepodie, psycho, ontharingx2) en nog wat wat helaas allemaal in de werktijd valt heh. Maar het werk is flexibel en niet slecht.. Heb mijn eigen mail adres en wordt volledig als vrouw behandeld, dus ik ben best happy.
Code Sorceress
Gebruikersavatar
Jacky
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:34
Gender: Transgender

Re: Werk

Bericht door Jacky »

Engel schreef:Werk bij het KNMI op een afdeling met onderzoekers en wetenschappers. Van de 30 die ik heb tot nu toe verteld heb vond er geen een het een probleem. Misschien wel raar of komt het dat wetenschappers en onderzoekers een breder gezichtsveld hebben? Ze vonden het allemaal heel bijzonder en flink van mij dat ik er zo voor uit kom. Af en toe komt er eens iemand vragen hoe het nu gaat, maar moet wel eerlijk zeggen dat zijn wel alleen vrouwen waarvan ik dan ook het aanbod kreeg om als ik het moeilijk heb er over kan praten. Weet niet of dit normaal is of dat ik gewoon mazzel heb met waar ik werk.
Nou Engel...jouw ervaring heb ik ook min of meer...
Mijn wereldje en kennissenkring bestaat dan wel niet uit wetenschappers, maar uit musici/Art-mensen en daarbinnen is de situatie hezelfde als jij omschrijft.
Argwaan en afkeuring zie ik vooral in mijn woonbuurt, bij (conservatieve) familie-leden en op straat.
Maar goed, alhoewel 'muzikant zijn' ook een vak is gaat deze discussie toch vooral over banen/werk in het algemeen,
en dan spelen andere factoren een rol zoals ik lees bij anderen.
Two Spirit
Ooit hadden LHBTérs binnen de indiaanstammen van Noord-Amerika een speciale status als bemiddelaar en medicijnman/vrouw, ze werden Two Spirit genoemd.
400 jaar later zijn er weer tientallen Two Spirit groeperingen in de USA.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Werk

Bericht door Venka »

Aafke schreef: Het papieren man zijn heeft Jeste al een beetje verklaard ( mijn dank daar voor Jeste maar dat had ik je al verteld) en Jeste,s oplossing is voor mij ook een oplossing en ik ga mij daar ook even in verdiepen.De C.V. op werk.nl ja die moet je eerst als man online zetten en vervolgens haal je het offline en kun je de gegevens veranderen in vrouw met je meisjes naam dus die van mij staat nu gewoon online op Aafke Emily.Alleen in je werkmap blijft je jongens naam en geslacht staan en dat kan - volgens het UWV - niet worden veranderd zolang het G.B.A niet is veranderd.Ik heb alles geprobeerd,zelfs mijn diagnostiek papieren heb ik geüpload zodat mijn werkcoach het kan inzien.

Dus wellicht kunnen anderen hier hun ervaringen delen hoe zij omgaan en omgegaan zijn met werk en solliciteren en het verschil in geslacht op papier en in werkelijkheid want ik heb echt geen zin om jan en alleman alles uit te leggen hoe bij mij de vork in de steel zit.
Ik citeer mijzelf maar even anders is het hele overzicht weg,a.s. donderdag een gesprek met mijn werkcoach en zijn woorden te gebruiken,Aafke ik denk dat ik weinig voor jouw kan betekenen maar ik begrijp jouw probleem en zal jouw vragen aanhoren en dan gaan we samen kijken bij wie jij beter terecht kan.Dus op naar donderdag.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Werk

Bericht door LauraB »

Ik wil nog een kleine toevoeging maken op mijn eerdere reactie. Als ik het zo erug lees is het net als of ik bij mijn huidige werkgever door mijn collega's niet geaccepteerd word.

Het tegendeel is waar. Ik had met mijn collega's een goede band, alleen met de leiding was na een reorganisatie echt dramatisch. Sinds mijn coming-out begrijpen mijn collega's de eigenaardigheden die ik had. Als word er niet zo veel gevraagd, de interesse is er wel.

Het grote verschil met mijn vorige werkgever is dat mijn eigenaardigheden helemaal niet opvielen. Ik was daar wel een aparteling maar genoeg collega's die ook zo hun vreemde dingen hadden. Collega's die, met lang haar, stoere kleding met leer, make-up, blauw haar, hanenkammetje, pakken enz liepen.
Silvia
Berichten: 584
Lid geworden op: 01 sep 2013, 14:16
Gender: Vrouw
Locatie: Zoetermeer

Re: Werk

Bericht door Silvia »

ik had gesolliciteerd in de zorg , werken met demente ouderen.
kreeg vandaag een berichtje op me phone dat ze me weer willen spreken over regels en zo.
ik denk dat ik aan woord genomen :P

:wship:


Liefs Silvia
Everyone is Perfect in their Own Way


Afbeelding