Nieuwe chat! Zie dit topic.

Bloedtesten bij vorm van zelfmedicatie & Problemen met de huisarts

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Evi2021
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2021, 13:19
Gender: Trans MtF

Bloedtesten bij vorm van zelfmedicatie & Problemen met de huisarts

Bericht door Evi2021 »

Hey iedereen!

Ik heb een probleem met mijn huisarts, en ik vroeg me af of andere hier ervaring mee hebben.
Ik heb 2 problemen met mijn huisarts.
- Ze wilt me niet doorverwijzen naar meer dan 1 genderpoli, omdat het anders oneerlijk zou zijn.
- Ze wilt geen bloedtesten voor me aanvragen, al zou het alleen voor de uitslagen zijn, ik doe hier aan een vorm van begeleid zelfmedicatie via Gendergp.com - Haar reden hiervoor is dat ze verantwoordelijk zou zijn voor de uitslagen, wat volgens mij niet klopt. Ik vraag me ook af of ze zoiets wel mag weigeren.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik zat te kijken naar een andere praktijk of een andere huisarts binnen hetzelfde praktijk. Is dit ook iets waarover ik een klacht kan indienen?

Ik zat ook te kijken naar bloedtesten via een bedrijf, https://www.bloedwaardentest.nl/, heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Evi:)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: Bloedtesten bij vorm van zelfmedicatie & Problemen met de huisarts

Bericht door Roland »

Hoi Evi,

Ik heb zelf ook jaren lang zelfmedicatie gedaan, en dat word door medische wereld afkeurend over gedaan (wat begrijpelijk is)
Mijn huisarts wou me ook er niet in helpen, maar een bloedtest was geen probleem. Er is bij mij toen 1-2 keer per jaar op hormonen en leverwaarden getest.
Over meer dan 1 genderpoli verwijzing heb ik geen ervaring is, van mij is ook al aardig wat jaren geleden.

Als er meerdere huisartsen zijn waar je komt, kan je eerst eens om een andere vragen en vragen of die de bloedtest wil doen.
Ik weet niet wat je gebruikt, maar als je iets slikt, dat is over het algemeen zwaarder voor je lever, dan kan je er even bij vertellen.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Bloedtesten bij vorm van zelfmedicatie & Problemen met de huisarts

Bericht door Irene_de_Vreede »

Je kan verzekeringstechnisch maar bij 1 genderpoli lopen, maar in principe mag je op verschillende wachtlijsten gaan staan. Ik kan me die terughoudendheid van de arts wel voorstellen.
Wat betreft bloedwaarden testen: veel huisartsen voelen zich daar ongemakkelijk bij omdat ze de materie niet kennen.
Irene
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Bloedtesten bij vorm van zelfmedicatie & Problemen met de huisarts

Bericht door Jer158 »

Ik heb prima ervaringen met bloedwaardentest.nl
Hung her from the branches of a mango tree
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Bloedtesten bij vorm van zelfmedicatie & Problemen met de huisarts

Bericht door Frederieke »

Hi Evi,

Zoals ik het lees heeft je huisarts een argument genoemd waarom ze je niet naar meer dan een (1) poli wil doorverwijzen: namelijk dat het oneerlijk zou zijn. In zo'n geval zou ik doorvragen waarom dat oneerlijk is. Dan heb je namelijk iets om te bepraten.
Als alternatief kun je gerust vertellen dat de meeste huisartsen dat zonder problemen doen. En of ze een collega wil vragen hoe die daar in staat.
Gebruikersavatar
EmilyFara
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 sep 2021, 20:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Breda

Re: Bloedtesten bij vorm van zelfmedicatie & Problemen met de huisarts

Bericht door EmilyFara »

Vandaag er achter gekomen dat huisartsen gewoon naar VUMC endocrinologen kunnen gaan met vragen. Ook als je niet onder behandeling bent bij het VUMC. Dat kan je ook gewoon zeggen.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Bloedtesten bij vorm van zelfmedicatie & Problemen met de huisarts

Bericht door Irene_de_Vreede »

EmilyFara schreef: 26 nov 2021, 19:28 Vandaag er achter gekomen dat huisartsen gewoon naar VUMC endocrinologen kunnen gaan met vragen. Ook als je niet onder behandeling bent bij het VUMC. Dat kan je ook gewoon zeggen.
Klopt, maar dan onstaat er vaak een probleem, want het antwoord van AUMC is dan stuur ze maar naar ons door en de meeste huisartsen staan al niet zo sterk in deze materie zodat ze zich snel omver laten blazen.
Irene
MichaelV
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2021, 14:21
Gender: Trans FtM

Re: Bloedtesten bij vorm van zelfmedicatie & Problemen met de huisarts

Bericht door MichaelV »

Ik zou een andere huisarts nemen eerlijk gezegd. Ik heb het de mijne verteld- ons telefoongesprek was 2 minuten. Hij zei: regel maar dat GenderGP mij een behandelplan stuurt dan scrhijf ik voor wat je nodig hebt incl. de bloedtesten geen probleem.

Dat gaat nu al 3 maanden goed. Hij is zelf seksuoloog- een goede huisarts maakt écht het verschil.
Verder, zelfde als wat hierboven staat- je mag maar bij een kliniek in behandeling, maar je mag zeker op 7 verschillende wachtlijsten staan als het je lukt.

Succes! Hoor graag hoe het verder verloopt voor je
13-07-2021 | Aanmelding GenderGP
06-09-2021 | Begonnen aan T
01-04-2022 | Aanmelding PsyTrans
Gebruikersavatar
halla
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 okt 2020, 22:48
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij, haar
Locatie: Deventer

Re: Bloedtesten bij vorm van zelfmedicatie & Problemen met de huisarts

Bericht door halla »

MichaelV schreef: 29 nov 2021, 16:06Hij zei: regel maar dat GenderGP mij een behandelplan stuurt dan scrhijf ik voor wat je nodig hebt incl. de bloedtesten geen probleem.
Dat voorschrijven durfde mijn huisarts niet (de okaye van de twee die samen de praktijjk doen, de andere vertelde me dat hij wel blij was met die lange wachtlijsten, want dan heb je wat bedenktijd voor je zomaar zonder medische reden in je gaat laten snijden...), maar de bloedtesten wel.

Maar toen ik terugkwam met wat gendergp me voorschreef moest ze dat ergens kwijt in het Systeem (tm) en dat was het vakje voor voorschrijven. Een half uur later stond de apotheek al klaar om het te verstrekken... Als het op voorraad was geweest, maar dat was het niet.

Maar goed, vandaag voor het eerst hormonen, overgevlogen uit Ierland.
MichaelV
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2021, 14:21
Gender: Trans FtM

Re: Bloedtesten bij vorm van zelfmedicatie & Problemen met de huisarts

Bericht door MichaelV »

halla schreef: 30 nov 2021, 17:09
MichaelV schreef: 29 nov 2021, 16:06Hij zei: regel maar dat GenderGP mij een behandelplan stuurt dan scrhijf ik voor wat je nodig hebt incl. de bloedtesten geen probleem.
Dat voorschrijven durfde mijn huisarts niet (de okaye van de twee die samen de praktijjk doen, de andere vertelde me dat hij wel blij was met die lange wachtlijsten, want dan heb je wat bedenktijd voor je zomaar zonder medische reden in je gaat laten snijden...), maar de bloedtesten wel.

Maar toen ik terugkwam met wat gendergp me voorschreef moest ze dat ergens kwijt in het Systeem (tm) en dat was het vakje voor voorschrijven. Een half uur later stond de apotheek al klaar om het te verstrekken... Als het op voorraad was geweest, maar dat was het niet.

Maar goed, vandaag voor het eerst hormonen, overgevlogen uit Ierland.
Ja dit klopt ook. Ik heb net contact gehad met van Loenen om te checken wat zij nodig heeft om mij te opereren en dat mijn zorgverzekeraar dat vergoed. Ze geeft aan dat de verwijzing vanuit GenderGP goed is maar er moet ook een second opinion zijn door het genderteam.

Ik zit bij T-Cendent dus heb ik Tanja benadert, zij zei dat ik al het bloedwerk, diagnose en behandelingen kan toesturen en dat zij gaat kijken wat ze nog moet toevoegen om het te kunnen goedkeuren. Dus dat is best gaaf. Maar niet iets wat je huisarts kan geven dus. Dat betekend dat ik eigenlijk in maart bijvoorbeeld al de mastectomie kan krijgen. Maar ik kies daar niet voor want ik wil minimaal een jaar aan de hormonen zitten voor die mannelijk borst, en ik wil eerst nog flink wat afvallen zodat ik ook maar één keer die operatie hoef te doen

Super chil dat je alsnog hormonen op die manier kon halen! Gelukkig dat je huisarts daar wel aan mee doet voor wanneer de voorraad er weer is!
13-07-2021 | Aanmelding GenderGP
06-09-2021 | Begonnen aan T
01-04-2022 | Aanmelding PsyTrans