Gekke vraag maar zijn er mensen hier die naast hormonen ook atypische antipsychotica slikken die een effect hebbrn op de hormoonhuishouding?
Mn familie maakt zich bijvoorbeeld erg zorgen over het effect van bijvoorbeeld mijn Risperidon, die ik al sinds mn 4e jaar slik.. niet alleen zijn ze benieuwd naar of de endo wel HRT toelaat naast die medicatie, maar vraagt met name mn zus af of ik niet misschien beter risperidon ooit zou kunnen afbouwen, en kijken of dat mn dysforische gevoelens zou verminderen..
haar redenering hiervoor is dat Risperidon volgens haar hevig effect heeft op de hormoonhuishouding, vanuit zowel eigen ervaringen als bepaalde academische onderzoeken die heel vaag documenteren over voornamelijk borstgroei voor amab mensen door het effect op de hormonen,
maar dus ook eigen ervaringen van dat ze zowel zwangerschapssymptonen als lekkende borsten als cis vrouw zijnde..
Maar ik vraag me dus af of jullie hier ook van af weten of misschien zelf ervaringen mee hebbem?
Want dit gedoe gaat zoverre dat ze serieus bij mn genderteam willen gaan onderzoeken of mn diagnose misschien al de dysforische symptonen heb vanuit de jarenlange exposure aan Risperidon, en of mn behandeling dan wel door kan gaan als afgesproken, en ik wordt er een beetje verontrustend over..
Hoor graag meer van jullie mochten jullie hier iets vanaf weten,
Mvg,
Meliko
HRT en Risperidon/Risperdal (antipsychotica)
-
meliko
-
MichaelV
Re: HRT en Risperidon/Risperdal (antipsychotica)
Dag Meliko,
Wat vervelend dat dit zo gaat bij jou! Ik neem stemmingsstabilasatoren, geen antipsychotica, maar het enige wat mijn psycholoog zei is dat het dan wat lastiger is te meten wat voor effect de hormonen hebben op je stemming. Voor jou is dat uiteraard anders want je neemt het al zo lang; het zal heel duidelijk merkbaar zijn wat de hormonen voor jou doen.
Naar mijn gevoel kunnen ze trouwens helemaal niet van tevoren vaststellen dat je niet kan beginnen zonder enig scientific/medisch evidence hiervan.
Dit is jouw keuze. Ze kunnen je het beste begeleiden door gewoon te blijven kijken wat voor bijwerkingen enzo je hebt, en goed elke 3 maanden je bloedwaarden doornemen. Dat je genderdysforie wellicht zal afnemen zonder die antipsychotica... ja misschien? Maar dat heeft verder toch geen verband met dat je alsnog de hormonen wil nemen?
Persoonlijk begrijp ik echt niet waar ze het over hebben. Als ik jou was zou ik me er hard voor maken, als je zelf niet stevig staat gaan ze beslissingen voor je nemen, en niet altijd in jouw voordeel dus.
Ik hoor graag hoe het voor je verloopt! Kan me voorstellen dat dit niet een prettig proces is zo
Groet, Michael
Wat vervelend dat dit zo gaat bij jou! Ik neem stemmingsstabilasatoren, geen antipsychotica, maar het enige wat mijn psycholoog zei is dat het dan wat lastiger is te meten wat voor effect de hormonen hebben op je stemming. Voor jou is dat uiteraard anders want je neemt het al zo lang; het zal heel duidelijk merkbaar zijn wat de hormonen voor jou doen.
Naar mijn gevoel kunnen ze trouwens helemaal niet van tevoren vaststellen dat je niet kan beginnen zonder enig scientific/medisch evidence hiervan.
Dit is jouw keuze. Ze kunnen je het beste begeleiden door gewoon te blijven kijken wat voor bijwerkingen enzo je hebt, en goed elke 3 maanden je bloedwaarden doornemen. Dat je genderdysforie wellicht zal afnemen zonder die antipsychotica... ja misschien? Maar dat heeft verder toch geen verband met dat je alsnog de hormonen wil nemen?
Persoonlijk begrijp ik echt niet waar ze het over hebben. Als ik jou was zou ik me er hard voor maken, als je zelf niet stevig staat gaan ze beslissingen voor je nemen, en niet altijd in jouw voordeel dus.
Ik hoor graag hoe het voor je verloopt! Kan me voorstellen dat dit niet een prettig proces is zo
Groet, Michael
13-07-2021 | Aanmelding GenderGP
06-09-2021 | Begonnen aan T
01-04-2022 | Aanmelding PsyTrans
06-09-2021 | Begonnen aan T
01-04-2022 | Aanmelding PsyTrans