Hormoon behandeling

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Sophie88
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:39
Gender: Vrouw
Locatie: Den Haag

Hormoon behandeling

Bericht door Sophie88 »

Sinds juni 2021 sta ik op de wachtlijst bij de VU, maar jullie kennen uiteraard het dilemma van de wachttijden.
Nu is mijn huisarts bereid te starten met hormonen, maar we vroegen ons beiden af wat welke toedieningsvorm en dosis we zouden moeten toepassen.
Wat zijn jullie ervaringen met oestrogenen? In tabletvorm, gel of pleister? Is het effect van gel of pleister net zo goed als met tabletten? Welke dosering?
Qua testosteronblokkers staat in de informatie van de VU het volgende: U begint met Decapeptyl, dit middel wordt één keer per 4 weken toegediend door uw huisarts; mocht dit middel niet bevallen, dan is dit binnen enkele weken uitgewerkt. Als de hormoonbehandeling goed bevalt stapt u na drie maanden over op Pamerolin, dat wordt één keer per 12 weken toegediend door uw huisarts.
Is het altijd zo dat eerst wordt begonnen met Decapeptyl en daarna Pamerolin? Of zou je ook chronisch één van beide kunnen gebruiken?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
28-6-21: Verwijzing VUmc.
8-12-21: Verwijzing Radboud UMC en BuroJIJ.
10-1-22: Intake BuroJIJ.
Jan 22: Cryopreservatie.
4-3-22: Start HRT via GenderGP.
7-3-22: Deskundigenverklaring via Genderclinic.
15-8-22: Overname HRT door Genderclinic.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Hormoon behandeling

Bericht door Frederieke »

Dat is verrassend, ik dacht dat er geen huisartsen hormonen wilden voorschrijven buiten de 'gebaande' paden om. Ik heb in juni via mijn endocrinoloog nog gewoon Androcur en Zumenon (oestrogeen) voorgeschreven gekregen. Maar dat is niet via het VU ziekenhuis gegaan. Dus ik kan je niets over Decapeptyl of Pamerolin vertellen.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Hormoon behandeling

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik zit ook nog aan de Androcur, maar ik weet dat ze daar in elk geval bij het AUMC vanaf willen. Daarnaast gebruik ik Lenzetto.
Irene
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Hormoon behandeling

Bericht door Annabel »

In het buitenland, en nu ook steeds vaker in NL wordt Pamerolin, oftewel Triptoreline toegepast. Oorspronkelijk een middel voor prostaatkanker, maar de werking is gebaseerd op de zogenaamde gonadoreline-antagonisten (GnRH-antagonisten). Deze heb je inderdaad in 4, 12, en zelfs 24 weken versies.

Dit middel (wat relatief erg veilig is) wordt ook wel een puberteitsremmer genoemd en heeft relatief weinig bijwerkingen voor trans*personen.

En gezien de wachttijden, zijn er steeds meer huisartsen die het wel aandurven!
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: Hormoon behandeling

Bericht door Roland »

Ik heb Androcur en Triptoreline(Decapeptyl ) gehad, Triptoreline voelde veel effectiever aan. Was ook te zien aan de bloedwaarden, met androcur bleef mijn T-waarde rond de 4-5, en met Triptoreline onder de 0.5
Gebruikersavatar
juliaverbruggen
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2021, 17:11
Gender: Trans MtF

Re: Hormoon behandeling

Bericht door juliaverbruggen »

Wat raar. Ik zit zelf aan de 10mg Androcur per dag en mijn T was de laatste keer 0.53 (nmol/l)

Mijn huisarts wil mij helaas niet verder helpen dan bloedtesten doen dus ik moet alles zelf inkopen. Voor mij is het dus ook onmogelijk om aan GnRH-antagonisten te komen.
Roland schreef: 09 dec 2021, 13:17 Ik heb Androcur en Triptoreline(Decapeptyl ) gehad, Triptoreline voelde veel effectiever aan. Was ook te zien aan de bloedwaarden, met androcur bleef mijn T-waarde rond de 4-5, en met Triptoreline onder de 0.5
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Hormoon behandeling

Bericht door MaviPembe »

Ik gebruik, al 6 maanden Oestrogel 2 pompjes per dag, het is dus een gel die je op je huid smeert. Mijn endocrinoloog wilde geen tabletten voorschrijven ivm mijn leeftijd. En Decapeptyl IM injectie per 4 weken is na 3 keren omgezet naar Pamerolin 11,25mg IM inj. Dat is op mijn verzoek gebeurd.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hormoon behandeling

Bericht door Anon20230219 »

Ik ben vandaag begonnen aan Pamerolin en tja afwachten wat het gaat doen.
Mij is aangeraden als de testo te veel omhoog schiet dat ik dan Androcur mag gebruiken om dat effect te verminderen.
Dit is een tijdelijk effect wat binnen afzienbare tijd zal afnemen.
Gelukkig heb ik nog wat Androcur in huis.
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Hormoon behandeling

Bericht door MaviPembe »

Misschien ook handig dit te delen hier; met Decapeptyl voor 4 weken had ik nog wat spermaproductie en deze is nu helemaal gestopt met Pamerolin.
Mijn ervaring is dat Pamerolin depot het testosteron goed omlaag brengt.
Emmelie
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 jul 2020, 16:41
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Tilburg

Re: Hormoon behandeling

Bericht door Emmelie »

Roland schreef: 09 dec 2021, 13:17 Ik heb Androcur en Triptoreline(Decapeptyl ) gehad, Triptoreline voelde veel effectiever aan. Was ook te zien aan de bloedwaarden, met androcur bleef mijn T-waarde rond de 4-5, en met Triptoreline onder de 0.5
Opvallend wel, ook al kan ik me voorstellen dat het effect bij iedereen anders is. Ik had bij de eerste meting na het beginnen van androcur (~2 maanden) een waarde van 0.83nmol/l* met 25mg/dag. Binnenkort heb ik weer een nieuwe meting, waarbij ik het gevoel heb dat de waarde nog verder gedaald zal zijn.

*dit lijkt een redelijk normale waarde te zijn voor veel cisvrouwen, al kan het nog veel lager.