Nieuwe chat! Zie dit topic.

Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Thomas_M
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 dec 2021, 21:44
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Thomas_M »

Als dit topic onder een andere categorie thuishoort dan laat het weten. Het leek me gerelateerd aan het dagelijks leven, omdat ik me voorbereid om met een mannelijke naam aangesproken te worden door iedereen.

Ik gebruik op dit moment nog de naam die mijn ouders me hebben gegeven. De afgelopen tijd heb wat vrienden en familieleden verteld dat ik de naam Thomas overweeg. Deze naam lijkt absoluut niet op mijn huidige naam. Ik wilde een naam die populair was in mijn geboortejaar omdat mijn huidige naam ook populair was.

De vermannelijkte naam van mijn voornaam was mijn eerste idee. Dat idee verwierp ik meteen omdat de eerste mensen aan wie ik het voorstelde er negatief op reageerden (iedereen kende wel een onsympathiek persoon met die naam). Stel dat ik Lea heet, dan is de mannelijke naam Leander.

Mijn nichtje stuurde een paar dagen nadat ik haar vertelde over de naam Thomas een whatsappje over dat ze Thomas leuk vond, maar iets had gevonden dat lijkt op 'Lea'. Ze stuurde me 'Leander'! Ik heb het idee dat de mensen om me heen die me van kleins af aan kennen, het liefst een naam hebben die lijkt op mijn huidige naam. Dat helpt ze misschien om de ik voor en na mijn transitie als één persoon te zien, want ik heb het idee dat cisgendermensen vaak een soort verlies ervaren wanneer een transgender persoon authentiek gaat leven. In hun beleving verliezen ze bijv. een 'dochter' of 'zus' en alle (misplaatste...) verwachtingen die daarbij horen.

Omdat ik zelf volkomen neutraal sta tegenover een eventuele naamsverandering, en niet heel negatief sta tegenover mijn huidige naam, heb ik er geen moeite mee om iets te kiezen dat gelijk klinkt als mijn huidige naam. De enige eis van mijn kant is dat de naam gebruikelijk moet zijn in mijn geboortejaar. Dat is niet zo met het namenpaar Lea-Leander maar wel met mijn eigen naam.

Mijn dilemma is dat ik geen transmensen ken die een naam hebben gekozen die precies zo begint als hun oude naam, hoewel sommigen wel voor een soort gelijkenis gaan. Dus ik vraag me af of er een praktisch bezwaar is dat ik over het hoofd zie: bijvoorbeeld dat het het juist moeilijker maakt voor je omgeving om te wennen aan een nieuwe roepnaam, wanneer die nieuwe naam precies zo begint als je oude naam. Ik kan me voorstellen dat m.n. familie doorschiet in je oude naam als de eerste lettergreep identiek is. Hebben jullie hier ideeën over?
Wachtlijsten:
UMCG, VUmc, Radboudumc (10-21)
Genderhealthcare (04-21)
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Marije »

Leon is wel leuk.

Mijn naam is ook nagenoeg hetzelfde als mijn oude naam. Je hoort dat vaak.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Alice »

Ik wilde graag bovenaan staan, Alice vond en vind ik nog steeds een prettige naam dus dat was het denkertje voor mij.

E.e.a. over namen is indit forum al langs gekomen, gebruik zoekveld rechts boven
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keyw ... aam+kiezen
search.php?keywords=Poll+naam
viewtopic.php?f=7&t=7248
Enz.
Laatst gewijzigd door Alice op 12 dec 2021, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Voordeel als je oude naam op je nieuwe naam lijkt is dat mensen in je direkte omgeving er amkkelijker aan kunnen wennen. Ik was destijds al zo gewend aan Irene dat ik er niet meer over na hoefde te denken.
Irene
Linda67
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2021, 19:51
Gender: Genderfluid

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Linda67 »

Het is bijna jammer dat je zo je eigen naam moet kiezen en dat je ouders die niet voor je bepalen hè. Voordeel is dat de hele namenwereld voor je open ligt, nadeel dat je achteraf niemand anders de schuld kunt geven wanneer het toch niet helemaal bij je past. Ik heb mijn vrouwennaam gekozen op basis van de betekenis. Als vrouw voel ik me sensueler en aantrekkelijker dan als man. Uit reizen in Zuid-Amerika wist ik nog dat daar het woord 'linda' (uitgesproken als lienda) voor 'mooi' gebruikt wordt, vandaar dat ik dat als naam heb genomen. Achteraf gezien heb ik eigenlijk spijt dat ik niet een vrouwelijke vorm van mijn mannelijke naam heb genomen. Nu voelt het als ik me aan iemand voorstel nog steeds een beetje als een heel ander persoon en moet ik soms oppassen dat ik niet uit automatisme mijn mannelijke naam gebruik.

Dat van die onsympathieke potentiële naamgenoot bij de eerste reactie zou ik niet te zwaar laten wegen. Ik denk dat al heel snel de associatie met jou wordt gelegd i.p.v. met de andere persoon. Ik had jarenlang een hekel aan de naam Martha vanwege een pestkop op de lagere school, nadat ik een leukere Martha had leren kennen was de connectie Martha-pestkop in no-time verdwenen. Dus als het jou niet veel uitmaakt en de mensen om je heen liever een naam hebben die op je oude naam lijkt, dan zou ik daar mooi in meegaan.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Alice »

Thomas_M schreef: 12 dec 2021, 14:52 Ik heb het idee dat de mensen om me heen die me van kleins af aan kennen, het liefst een naam hebben die lijkt op mijn huidige naam. Dat helpt ze misschien om de ik voor en na mijn transitie als één persoon te zien, want ik heb het idee dat cisgendermensen vaak een soort verlies ervaren wanneer een transgender persoon authentiek gaat leven. In hun beleving verliezen ze bijv. een 'dochter' of 'zus' en alle (misplaatste...) verwachtingen die daarbij horen.
Wel een sympathiek idee maar heeft een verkeert uitgangspunt . Het gaat om jou en jij moet verder leven met die naam. Kies een naam/namen (expermieteer) die jij mool vindt. Als iemand anders die naam niet mooi vind of er niet aan kan wennen, nou jammer zielig doe het er maar mee.

Voor mij was de keuze voor een totaal andere naam makkelijk had een totale hekel aan mijn geboorte naam, rond mijn13de was veranderd (onofficieel).
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Thomas_M
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 dec 2021, 21:44
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Thomas_M »

Marije schreef: 12 dec 2021, 15:18 Leon is wel leuk.

Mijn naam is ook nagenoeg hetzelfde als mijn oude naam. Je hoort dat vaak.
Leon ís een hele leuke naam! Die heb ik ook overwogen. Maar ik heb nu net drie jaar een kat die ik 'Leo' heb genoemd. Op zich zou het kunnen, maar dan lijkt het over een paar jaar alsnof ik mijn kat naar mezelf heb vernoemd haha. Nu ik dit zo uittyp is het op zich wel grappig. Als mensen er naar vragen is het een leuk verhaal.

En goed om te weten dat het wel vaker voorkomt.
Wachtlijsten:
UMCG, VUmc, Radboudumc (10-21)
Genderhealthcare (04-21)
Gebruikersavatar
Thomas_M
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 dec 2021, 21:44
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Thomas_M »

Alice schreef: 12 dec 2021, 16:12 Ik wilde graag bovenaan staan, Alice vond en vind ik nog steeds een prettige naam dus dat was het denkertje voor mij.

E.e.a. over namen is indit forum al langs gekomen, gebruik zoekveld rechts boven
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keyw ... aam+kiezen
search.php?keywords=Poll+naam
viewtopic.php?f=7&t=7248
Enz.
Leuke reden om je beginletter op te baseren! En ik zal voortaan wat beter zoeken voordat ik een vraag stel. Omdat ik benieuwd was of mensen specifiek een naam kozen die identiek begon als hun eigen naam, en dat niet direct kon vinden, maakte ik een thread (maar vind het nog wel lastig om iets specifieks op te zoeken op de website)
Wachtlijsten:
UMCG, VUmc, Radboudumc (10-21)
Genderhealthcare (04-21)
Gebruikersavatar
Thomas_M
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 dec 2021, 21:44
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Thomas_M »

Linda67 schreef: 12 dec 2021, 18:23 Het is bijna jammer dat je zo je eigen naam moet kiezen en dat je ouders die niet voor je bepalen hè. Voordeel is dat de hele namenwereld voor je open ligt, nadeel dat je achteraf niemand anders de schuld kunt geven wanneer het toch niet helemaal bij je past. Ik heb mijn vrouwennaam gekozen op basis van de betekenis. Als vrouw voel ik me sensueler en aantrekkelijker dan als man. Uit reizen in Zuid-Amerika wist ik nog dat daar het woord 'linda' (uitgesproken als lienda) voor 'mooi' gebruikt wordt, vandaar dat ik dat als naam heb genomen. Achteraf gezien heb ik eigenlijk spijt dat ik niet een vrouwelijke vorm van mijn mannelijke naam heb genomen. Nu voelt het als ik me aan iemand voorstel nog steeds een beetje als een heel ander persoon en moet ik soms oppassen dat ik niet uit automatisme mijn mannelijke naam gebruik.

Dat van die onsympathieke potentiële naamgenoot bij de eerste reactie zou ik niet te zwaar laten wegen. Ik denk dat al heel snel de associatie met jou wordt gelegd i.p.v. met de andere persoon. Ik had jarenlang een hekel aan de naam Martha vanwege een pestkop op de lagere school, nadat ik een leukere Martha had leren kennen was de connectie Martha-pestkop in no-time verdwenen. Dus als het jou niet veel uitmaakt en de mensen om je heen liever een naam hebben die op je oude naam lijkt, dan zou ik daar mooi in meegaan.
Bedankt voor je uitgebreide perspectief Linda, ik vind het heel mooi dat je een naam hebt gekozen die de positieve kwaliteiten weergeeft die transitie je hebben opgeleverd. Inspirerend. En je hebt gelijk, uiteindelijk zullen mijn beste vrienden en familie mij met 'Leander' associëren, en niet die vage kennis van lang geleden.

Jammer om te lezen dat je soms spijt hebt van je naamkeuze, ondanks dat je huidige naam zo'n positieve associatie geeft. Ik denk dat dat neerkomt op wat je eerder al zei: het is jammer dat je zelf je naam moet kiezen, want als je je bedenkt dan kun je alleen jezelf op de schuld geven... en stiekem denk ik eigenlijk dat dat voor mij meeweegt om misschien toch voor 'Leander' te kiezen... dan snappen mensen de keuze direct, en hebben ze er wat minder van te vinden (al is dat eigenlijk niet waar, want het is en blijft een keuze!)
Wachtlijsten:
UMCG, VUmc, Radboudumc (10-21)
Genderhealthcare (04-21)
Gebruikersavatar
Thomas_M
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 dec 2021, 21:44
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Naamkeuze in de praktijk: verstandig om iets te kiezen dat lijkt op je oude naam?

Bericht door Thomas_M »

Alice schreef: 12 dec 2021, 19:08
Thomas_M schreef: 12 dec 2021, 14:52 Ik heb het idee dat de mensen om me heen die me van kleins af aan kennen, het liefst een naam hebben die lijkt op mijn huidige naam. Dat helpt ze misschien om de ik voor en na mijn transitie als één persoon te zien, want ik heb het idee dat cisgendermensen vaak een soort verlies ervaren wanneer een transgender persoon authentiek gaat leven. In hun beleving verliezen ze bijv. een 'dochter' of 'zus' en alle (misplaatste...) verwachtingen die daarbij horen.
Wel een sympathiek idee maar heeft een verkeert uitgangspunt . Het gaat om jou en jij moet verder leven met die naam. Kies een naam/namen (expermieteer) die jij mool vindt. Als iemand anders die naam niet mooi vind of er niet aan kan wennen, nou jammer zielig doe het er maar mee.
Ja, je hebt hier helemaal gelijk, ik reageerde net ook op Linda, die aangaf dat mensen die negatieve associatie ook wel snel zullen verliezen als ik er even mee rondloop. En dat is ook zo, eigenlijk is het een non-argument. Ik ken zelf überhaupt geen persoon met die naam, dus mijn eigen associatie is neutraal.
Alice schreef: 12 dec 2021, 19:08 Voor mij was de keuze voor een totaal andere naam makkelijk had een totale hekel aan mijn geboorte naam, rond mijn13de was veranderd (onofficieel).
Vervelend dat je een naam had waar je een hekel aan had, maar wel fijn dat dit de keuze voor een nieuwe naam makkelijker maakte. Ik had ook een hekel aan mijn naam, maar dat had vooral te maken met het feit dat hij zoveel voorkomt (dat ik steeds dacht dat ik werd geroepen, maar dat was dan iemand anders). De vermannelijking is een stukje minder populair, dat scheelt.
Wachtlijsten:
UMCG, VUmc, Radboudumc (10-21)
Genderhealthcare (04-21)