Verzorging neo-vagina

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
anne1
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13:01
Gender: Vrouw

Verzorging neo-vagina

Bericht door anne1 »

Hoeveel verzorging heeft een neo-vagina nodig?
Rutka
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:51
Gender: Vrouw

Re: Verzorging neo-vagina

Bericht door Rutka »

Wat versta je onder verzorging? Het hangt denk ik erg af van het soort neovagina dat je kreeg en hoe lang geleden je geopereerd werd. En van individuele behoeftes; hoeveel diepte wil je in stand houden, heb je veel of weinig seks, etc.
anne1
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13:01
Gender: Vrouw

Re: Verzorging neo-vagina

Bericht door anne1 »

Is er een gemiddelde te nemen?
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1350
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Verzorging neo-vagina

Bericht door Marije »

Op transvisie.nl staat allerlei informatie. O.a. dat het 2x een half uur per dag is. Ervaring heeft mij geleerd dat zowat alle info op het internet verouderd is of afhankelijk van situatie xyz. Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van recente operaties.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Verzorging neo-vagina

Bericht door Annabel »

Op de AUMC website staan best veel patiëntenfolders. Misschien zijn die handig om te lezen? Ze lijken mij best compleet:
Vaginaplastiek
Nazorg vaginaplastiek
Zorg na een vaginaplastiek
Dilatatieadviezen
anne1
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13:01
Gender: Vrouw

Re: Verzorging neo-vagina

Bericht door anne1 »

Ik had eigenlijk gehoopt op een reactie van een ervaringsdeskundige en ik bedoel niet dilateren, maar meer do's and don'ts. Praktisch informatie.
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Verzorging neo-vagina

Bericht door MichelleB »

2 jaar post-op en na een jaar 2x per dag een half uur dilateren is dat nu nog 1x per week/2weken een half uur. Komt bij dat seks een keer of 3 per week is (heb geen dagboek, dit is gemiddeld).

Belangrijke tip is spoelen om geurtjes een beetje tegen te gaan. Inmiddels afhankelijk van omstandigheden, als het nodig is zeg maar
-Life is a work in progress-
Sophie89
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2014, 19:27
Gender: Vrouw

Re: Verzorging neo-vagina

Bericht door Sophie89 »

10 jaar geleden geopereerd. Ik was gewoon mijn hele lichaam onder de douche (intieme zones zonder zeep). Verder gebruik ik geen vaginale douche meer zoals ik na de operatie deed. Dilateren doe ik wanneer ik zin heb, soms elke week, soms een paar maanden niet. Uiteindelijk maak je keuzes die het beste bij jou en je leefstijl passen door trial & error.
anne1
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13:01
Gender: Vrouw

Re: Verzorging neo-vagina

Bericht door anne1 »

Oké, goed verhaal. Als man valt er weinig te onderhouden daar beneden omdat het allemaal aan de buitenkant zit. Kan me zo voorstellen dat een ruimte aan de binnenkant een ander verhaal is. Ik hoor wel van blaas infecties bij geboren vrouwen, is dat net zo bij een transvrouw?