Spironolacton

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Plaats reactie
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw
Contacteer:

Spironolacton

Bericht door SuzanneLemm »

Heeft iemand misschien ervaring met Spironolacton als T- blokker en evt ook als bloedrukverlager ?
Ik denk aan bijwerkingen, dosis, lukte het om testosteron goed te verlagen, Kalium, enz.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Spironolacton

Bericht door Eva »

Het is een kaliumsparend diureticum, een plaspil dus. Ik heb het een paar jaar geslikt, zowel als vervanger van cyproteron-acetaat (ik zat nog op een waanzinnig hoge dosis cypro) als (later) bloeddrukverlagend. Voor beide doelen werkte het prima en mijn angst dat ik de hele dag naar de wc moest bleek ongegrond. Feitelijk heb ik er nauwelijks iets van gemerkt.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Spironolacton

Bericht door Alice »

Gelijke ervaring zoals Eva. Gebruite het als vervanger van cyproteron. Bij gebruik is het raadzaan om je kalium inname te beperken denk aan mineraalwater bananen etc. maar als je gewoon gezond bent kun je dat gewoon blijven gebruiken maar met mate.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw
Contacteer:

Re: Spironolacton

Bericht door SuzanneLemm »

Dank voor jullie reacties. Ik heb nu hydrochloortiazide tegen hoge bloeddruk, dus die zou dan vh menu af moeten. Endo moet dat nog bespreken met huisarts. Gebruikte 4x 2.5 mg Androcur per week (!) en dat gaf transpiratie. Nu geen blokkers meer en het probleem is weg, maar ja zo weten we niet of het na srs zonder problemen zal zijn .Spiro is laatste poging maar ben wat huiverig om met bloeddruk te gaan experimenteren
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw
Contacteer:

Re: Spironolacton

Bericht door SuzanneLemm »

Ik heb nu een week Spironolacton en heb last van bijwerkingen zoals slap voelen, misselijk, opgezette aders. Gemeld en morgen bloed prikken ( kalium o.a.). Hebben jullie deze ervaring ook gehad en zo ja hoe duren de bijwerkingen ?
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Spironolacton

Bericht door Eva »

Ik heb er geen bijwerkingen van ervaren, maar zoals met alle medicatie; ervaringen kunnen nogal verschillen…
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Sophie89
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2014, 19:27
Gender: Vrouw

Re: Spironolacton

Bericht door Sophie89 »

Spironolacton is inderdaad een kaliumsparende diuretica met als doel de bloeddruk verlagen (door te ontwateren). Deze wordt vaak niet op zichzelf gegeven maar in combinatie met andere bloeddrukverlagers. Ik wist niet dat het ook gebruikt werd als T-blokker. Mogelijk kan je dit middel op een ander tijdstip innemen om de bijwerkingen te verminderen (bijvoorbeeld 's avonds of voor de nacht), maar dat zul je moeten overleggen met de voorschrijver van de medicatie. Of bijwerkingen blijvend zijn is op voorhand niet te zeggen. Vaak zwakt het na verloop van tijd af, maar niet bij iedereen. De bijwerkingen die je meldt zijn wel bekende bij dit medicijn.
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw
Contacteer:

Re: Spironolacton

Bericht door SuzanneLemm »

Sophie89 schreef: 12 feb 2022, 20:08 Spironolacton is inderdaad een kaliumsparende diuretica met als doel de bloeddruk verlagen (door te ontwateren). Deze wordt vaak niet op zichzelf gegeven maar in combinatie met andere bloeddrukverlagers. Ik wist niet dat het ook gebruikt werd als T-blokker. Mogelijk kan je dit middel op een ander tijdstip innemen om de bijwerkingen te verminderen (bijvoorbeeld 's avonds of voor de nacht), maar dat zul je moeten overleggen met de voorschrijver van de medicatie. Of bijwerkingen blijvend zijn is op voorhand niet te zeggen. Vaak zwakt het na verloop van tijd af, maar niet bij iedereen. De bijwerkingen die je meldt zijn wel bekende bij dit medicijn.
Dank voor je reactie! Ik heb idd ook hydrochloortiazide als bloed drukverlagend en de combi verlaagd best goed. De bijwerkingen zijn zoals gemeld, maar hoop dat het na verloop minder word. Spironolacton moet bij de maaltijd met water worden ingenomen, dat bepaald helaas het inname moment.
Het verschil tussen Cypro, Spiro en oestradiol als vervrouwelijkend middel word hier uitgelegd: https://ec.bioscientifica.com/view/jour ... 9-0272.xml , mocht het je interesseren.Spiro verlaagd het testosteron niet veel, het heeft wel een aantal andere werkingswijzen. Dat maakt het lastig middel om een eind diagnose voor te stellen voor de HRT
Op cypro en decapeptyl reageer ik heel lichamelijk heel slecht, vandaar deze poging met Spiro
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw
Contacteer:

Re: Spironolacton

Bericht door SuzanneLemm »

Na 2 maanden Spiro een uitgedroogde huid, geen libido, misselijk s ochtends, duizelig,soms bewustzijnsverlies, normale bloeddruk, geen transpiratie zoals bij Cypro. Maar ook een T waarde van 0.3 waarmee ik eindelijk opereerbaar ben ( lage T, geen transpiratie) denk ik , spreek endo binnenkort😄
Plaats reactie