Huisarts

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
cody
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2021, 11:19
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Huisarts

Bericht door cody »

Hoi!
Nadat ik heb overwogen via GenderGP mijn transitie te beginnen, heb ik woensdag een afspraak met de huisarts gepland staan. Ik had hier een vraagje over. Als ik een gender dysforie diagnose krijg van GenderGP, kan de huisarts mij dan hormonen voorschrijven? En hoe zit dit met als je 15 bent?
Moet ik dan alsnog zo lang wachten op testosteron of gaat het dan wel sneller?
Cody.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Huisarts

Bericht door Marije »

Volgens mij mag GenderGP geen in Nederland geaccepteerde diagnose stellen. Ze mogen alleen met een omweg hormonen voorschrijven door Europese wetgeving.

Voor een officiele diagnose zul je door de hoepels moeten springen. Voor jeugd geld over het algemeen kortere wachtlijsten dan voor volwassenen. Ik zou in ieder geval Psytrans in de gaten houden. Vorig jaar ging daar de wachtlijst een keer open alleen voor jeugd.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3667
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Huisarts

Bericht door Irene_de_Vreede »

In principe mag je huisarts hormonen voorschrijven, maar daar zijn ze doorgaans huiverig voor.
Irene
Gebruikersavatar
EmilyFara
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 sep 2021, 20:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Breda

Re: Huisarts

Bericht door EmilyFara »

viewtopic.php?t=8499

Een post die ik recentelijk heb gemaakt die hierover gaat en mijn huisarts. Een huisarts mag het gewoon voorschrijven maar durven ze niet. Er is een directe lijn voor huisartsen naar VUMC endocrinologen die ze kunnen bellen maar die adviseren er tegen. Maar je kan wel hormonen krijgen via GenderGP en dan met de huisarts bloedtesten en de waardes in de gaten houden.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Huisarts

Bericht door Marije »

Wat je volgens mij ook heel goed in de gaten moet houden is je kinderwens. Dat is 1 van de hoepels. Als je in het officiële traject gaat nemen ze dat allemaal mee. Hormonen heeft echt heel veel invloed en moet je voorzichtig mee zijn.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Huisarts

Bericht door Frederieke »

Marije schreef: 10 jan 2022, 21:58 Wat je volgens mij ook heel goed in de gaten moet houden is je kinderwens.
...en moet je voorzichtig mee zijn.
Zeker als je 15 bent. Hoe groot je wens nu ook is, als je later bedenkt dat je toch graag eigen kinderen had willen hebben, en het kan niet meer... Dat lijkt me persoonlijk verschrikkelijk. En daar moet je dan nog heeeel lang mee zien te dealen.

Mijn advies : zoek een klankbord om je problemen mee te bespreken. En laat je ondertussen op zoveel mogelijk plaatsen inschrijven.

Hartelijke groeten, Frederieke.
cody
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2021, 11:19
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Huisarts

Bericht door cody »

Marije schreef: 10 jan 2022, 21:58 Wat je volgens mij ook heel goed in de gaten moet houden is je kinderwens. Dat is 1 van de hoepels. Als je in het officiële traject gaat nemen ze dat allemaal mee. Hormonen heeft echt heel veel invloed en moet je voorzichtig mee zijn.
Ja, dat begrijp ik. Hier heb ik zelf ook veel over nagedacht, maar ook als ik kinderen wil wil ik ze niet perse biologisch van mij hebben. Ben altijd al een enorme fan van adoptie geweest. Dat terzijde, is het dus niet illegaal om via het buitenland dit soort dingen te doen?
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Huisarts

Bericht door Marije »

Wij hebben meerdere vrienden die geadopteerd hebben en dat is ook nog niet heel eenvoudig. Je kunt niet even naar de winkel om een kindje uit te zoeken.

Als GenderGP een geldig recept uitschrijft wat jij bij een normale apotheek ophaalt lijkt me dit niet illegaal.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
cody
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2021, 11:19
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Huisarts

Bericht door cody »

Marije schreef: 11 jan 2022, 09:07 Wij hebben meerdere vrienden die geadopteerd hebben en dat is ook nog niet heel eenvoudig. Je kunt niet even naar de winkel om een kindje uit te zoeken.

Als GenderGP een geldig recept uitschrijft wat jij bij een normale apotheek ophaalt lijkt me dit niet illegaal.
Dat snap ik ook, ik weet hoe adoptie gaat. Een kind krijgen is überhaupt niet heel eenvoudig, al helemaal niet als transgender persoon. Oke, dankjewel. Mijn ouders gaan een beslissing maken!