Advies over te hoog bmi.

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Artemis
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 dec 2019, 11:04
Gender: Trans FtM

Advies over te hoog bmi.

Bericht door Artemis »

Effe vraagje of 1 van jullie ook zo iets hebben mee gemaakt.

IK had iets van 6 maanden terug een intake gesprek bij van Loenen, waar ik te horen kreeg dat ik een te hoog bmi heb en dat dat eerst naar beneden moet voor ik op de wachtlijst mag. Daar ben ik mee akkoord gegaan want ik ben idd gewoon te zwaar.

Ik heb 10 jaar rugby gespeelt en de afgelopen 2 jaar ben ik gaan powerliften met oog om competities daar mee te gaan doen
Ik het afgelopen half jaar ben ik veel afgevallen en ook aardig wat spieren aangekomen ook door de T en ook door de training die we op competitie niveau zijn gaan doen.
Ik ben zeker veel vet kwijt, ben 2 broek maten gezakt, maar qua lichaams gewicht ben ik maar heel weining kwijt.

Vandaag heb ik op advies van mijn psyg van Loenen gebelt om te kijken of we naar ander maatstaven kunnen kijken inplaats van bmi en ook te kunnen kijken naar vet percentage in het lichaam. aangezien mijn sport er voor zorgt dat ik veel spier aanzet krijg. Waar door ik te horen kreeg van de balie medewerker dat alleen bmi geld ook al zou je een langer vet percentage hebben. Waar door ik zei, dus als ik door mijn sport een hoog spiermassa aanzet, dan zou ik moeten stoppen, waar op zij idd ja antwoorden.

Nu weet ik ook wel dat als je gewoon te veel vet heb dat operatie gevaarlijk kunnen zijn, maar als mijn vet percentage rond de gezonde boven grens zit, maar toch een hoog bmi heb, mag ik als nog niet geopereerd worden. En het advies was dan te stoppen met sporten.
WTF is dat nou weer voor advies, ik ben nu echt een beetje ten einde raad hier mee.

Heeft iemand ook zo iets als dit mee gemaakt?
"You're going to have to fight, and... you're gonna win!"
-The Adventure Zone - Story and Song-
Just
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2021, 12:35
Gender: Trans FtM

Re: Advies over te hoog bmi.

Bericht door Just »

Niet zelf meegemaakt, maar alleen naar bmi kijken lijkt me wel wat kortzichtig. Heb je precies in beeld hoe het zit met je lichaamssamenstelling? Op de sportschool waar ik naar toe ga kan ik een meting laten doen en dan krijg je tot op twee cijfers achter de komma te zien hoe je ervoor staat met spiermassa, vetmassa, botten en vocht. Je kunt zelfs zien welke spieren in verhouding onderontwikkeld zijn en hoe de verhoudingen zijn tussen taille en heup. En misschien wel het belangrijkste, ze meten hoeveel vet je op gevaarlijke plekken hebt, rond je organen en zo. Je krijgt uiteindelijk een soort van rapportcijfer over je gezondheid. Misschien als je zoiets kunt laten zien, dat je ze beter kunt overtuigen. Dan maak je het heel concreet. Of je kunt gerichter trainen op bepaalde spiergroepen, zodat je beter in balans komt.

Ik hoop dat ik het zo goed uitleg en misschien ken je het al, maar voor mij was het echt een eye-opener.

Groetjes Simon
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Advies over te hoog bmi.

Bericht door Irene_de_Vreede »

De meting die Simon beschrijft doen ze bij het AUMC ook, waar ze precies naar kijken weet ik niet.
Irene
Jayce
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2021, 16:04
Gender: Trans FtM

Re: Advies over te hoog bmi.

Bericht door Jayce »

Naar mijn weten moet je bmi kleiner of gelijk aan 35 zijn.
als die hoger is opereren ze je inderdaad niet.
Ze zullen vast wel naar meer factoren kijken betreft je gezond
voor de narcose.

https://webshare.iprova.nl/DocumentReso ... nlinepdf=1

Bij het vu geld dit ook dan zou het overal wel zo zijn.