Therapeut wil met mijn partner praten voor diagnose, is dat standaardpraktijk?

Psychologen en procedures
Tess_
Voornaamwoorden: she/they

Therapeut wil met mijn partner praten voor diagnose, is dat standaardpraktijk?

Bericht door Tess_ »

Zoals het onderwerp hierboven heb ik mijn diagnostisch gedeelte afgerond met het Benelux Genderteam (T-Cendent is van hen), maar mijn therapeut daar wil nog steeds een gesprek met mijn partner en ik vraag me af of dit standaard praktijk is? Heb jij dit ook moeten doen? Het voelt erg interveniërend.

Ze wil ook tweewekelijks psychologische gesprekken met me hebben als ik eenmaal begonnen ben met HST, dat voelt veel te veel voor mij. Een keer per maand zou genoeg moeten zijn en ik vraag me af of dat wel nodig is. Hoe gaat dat normaal gesproken in NL?
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Therapeut wil met mijn partner praten voor diagnose, is dat standaardpraktijk?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Dit is standaard procedure, ze willen graag peilen hoe goed je sociale netwerk en je opvang is.
Irene
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Therapeut wil met mijn partner praten voor diagnose, is dat standaardpraktijk?

Bericht door Marije »

Is bij mij niet naar gevraagd. Bij mij is de diagnose ook afgerond.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Hal

Bericht door Hal »

Bij mij is wel gevraagd naar iemand voor een heteroanamnese. Vind ik op zich niet heel vreemd.

1x per twee weken praten vind ik wel flink, maar kan me ook voorstellen dat dat na een maand of wat verder afneemt.
7-19: wachtlijst Stepwork
6-20: wachtlijst TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: start testo
12-20: wachtlijst T-cendent
10-21: mastectomie
1-22: intake T-cendent
6-22: "groen licht"
2-24: hysto
Tess_

Bericht door Tess_ »

Hal schreef: 31 jan 2022, 15:32 Bij mij is wel gevraagd naar iemand voor een heteroanamnese. Vind ik op zich niet heel vreemd.

1x per twee weken praten vind ik wel flink, maar kan me ook voorstellen dat dat na een maand of wat verder afneemt.
Ok ik begrijp de heteroanamnese nu. Ik las dat je het diagnostische gedeelte deed met t-cendent (de mijne is een andere therapeut binnen het benelux genderteam waartoe t-cendent behoort). Ik vroeg haar eigenlijk of het nodig is om regelmatig therapeutische gesprekken te voeren na het starten van HST, is dit wettelijk verplicht, moet ik daar bewijs van tonen als ik in de toekomst geopereerd wil worden.

Ook zou ik haar sessies vooraf moeten betalen in de hoop dat mijn verzekering ze zou terugbetalen. Ik begrijp dat dit anders zou zijn als ik zou bellen met bv. PSyQ
Irene_de_Vreede
Moderator

Als je eenmaal met de HRT begonnen bent krijg je opvolging door zowel de endo als de psych. In het begin iets frequenter daarna worden de tussenpauzes langer. Ik geloof dat ik begonnen ben met drie maanden, daarna half jaar, daarna jaar.
Irene
Tess_

Bericht door Tess_ »

Bedankt Irene, ik vond het moeilijk om die informatie te vinden. Weet jij meer over de frequentie van de psych talks. Zouden ze ook in dezelfde frequentie zijn als de endo of maandelijks?
Irene_de_Vreede
Moderator

Meestal wordt er met een endogesprek ook een psychgesprek gepland. De Endogesprekken zijn vaak ter plaatse omdat er dan ook bloed afgenomen wordt en een aantal medische tests. De psychgesprekken zijn de laatste jaren via videobellen.
Irene