Hallo allemaal!
Ik ben compleet nieuw in deze wereld.
Voorheen dacht ik dat een transitie naar een vrouw onhaalbaar was. Nu lees ik dat hormonen nu vrij normaal zijn.
Op het moment voel ik mij niet fijn in mijn mannen lichaam.
Ik heb een klein beetje gespierde borst en armen, gelukkig ben ik slank bij mijn heupen en heb ik om wat voor een reden eigenlijk al een vrouwenkont.
Om deze reden draag ik eigenlijk graag strakke broeken maar durfde ik nooit meer dan dat.
Sinds kort heb ik leggings in huis en heb ik die zelfs buiten (super eng) eenmaal gedragen.
Mijn concrete vragen:
- kan je na het nemen van hormonen nog iets terugdraaien mocht je spijt krijgen (bijv als mensen mijn transitie niet accepteren)
- hoe snel kan je aan hormonen komen?
- als je al spieren in je borst hebt, krijg je dan nog wel normale borsten?
- hoelang kan je de borsten verborgen houden op bijv het werk voordat je het aan iedereen moet vertellen?
- kan je nog wel sex hebben?
Een operatie aan de voorkant lijkt mij voorlopig nog te eng (kan ik de voorkant anders ergens mee afdekken?), borsten daarentegen zouden mij gevoelsmatig voor 90% compleet maken.
Hormonen (yes alweer)
-
HetGevoel
-
Alice
Re: Hormonen (yes alweer)
Hallo Ingrid,HetGevoel schreef: 07 feb 2022, 23:47 Hallo allemaal!
Mijn concrete vragen:
- kan je na het nemen van hormonen nog iets terugdraaien mocht je spijt krijgen (bijv als mensen mijn transitie niet accepteren)
- hoelang kan je de borsten verborgen houden op bijv het werk voordat je het aan iedereen moet vertellen?
Om een paar vragen te beantwoorden,
Als er na het gebruik van hormonen, enige, borstvorming is dan kan dit wel een probleem geven.
Snel aan hormonen komen zal niet lukken gezien de wachttijden bij diverse gender- hulpverleners klinieken etc..
Hoe je borstontwikkeling zal plaats vinden is niet goed te voorspellen, heel individueel.
Als er sprake is van borstvorming en je wilt het nog verborgen houden, losse veel kleurge bloezen dragen camoufleert wat.
Bij het gebruik van 'blockers' kan seks, grote, problemen geven. Bij gebruik van hormonen alleen, minder tot geen.
Voor het dragen van strakke broeken, vul ln het zoekveld (rechts boven) het codewoord tucken in.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
"Computer Says No"
-
EmilyFara
Het normale process voor hormonen kan een tijd duren. Er zijn verschillende psychologen waar je eerst moet zijn geweest die besluiten of je wel trans bent en dan kan je worden doorverwezen naar een endocrinoloog. Deze psychologen zijn er te weinig en hebben giga wachtlijsten. De VUMC (AUMC) heeft 3+ jaar bijvoorbeeld. Er zijn andere opties, maar dat is buiten het NL traject en zal dus niet erkend worden in NL.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
-
Jayce
Ik zit hier verkeerde deel van het forum.
@EmilyFara
Je kunt wel degelijk buiten Nederland in traject.
Je zou ook nu naar België kunnen uitwijken als je zorgverzekering het goedkeurd!
Cz keurt het goed als je naar de genderpoli gaat in Uz in Gent.
Destijds was de wachtijd 1 jaar en je kon al met gesprekken starten.
Ik heb destijds ook Uz gelopen daar de hormonen opgestart.
En nu voor de controles in het ziekenhuis in Tilburg.
Via de psyschologe doorverwezen naar Alwin Man voor brief zodat mijn naam en geslacht mocht wijzigen.
En stel je wilt in Nederland alsnog de operatie en niet in het Uz kan dat ook. Hier gewoon een brief gekregen zodat naar van Loenen mocht.
Ik las net op de site dat de wachtlijst in 2021 nu 16 maanden was.
@EmilyFara
Je kunt wel degelijk buiten Nederland in traject.
Je zou ook nu naar België kunnen uitwijken als je zorgverzekering het goedkeurd!
Cz keurt het goed als je naar de genderpoli gaat in Uz in Gent.
Destijds was de wachtijd 1 jaar en je kon al met gesprekken starten.
Ik heb destijds ook Uz gelopen daar de hormonen opgestart.
En nu voor de controles in het ziekenhuis in Tilburg.
Via de psyschologe doorverwezen naar Alwin Man voor brief zodat mijn naam en geslacht mocht wijzigen.
En stel je wilt in Nederland alsnog de operatie en niet in het Uz kan dat ook. Hier gewoon een brief gekregen zodat naar van Loenen mocht.
Ik las net op de site dat de wachtlijst in 2021 nu 16 maanden was.
Laatst gewijzigd door Jayce op 08 feb 2022, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Marije
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
De snelste route momenteel die ik ken is Psytrans. Maar daar moet je geluk hebben. Ik was 1 september gelukkig genoeg om op de lijst te komen. Half december intake, januari gesprekken en diagnose. Nu helaas wachten tot half maart voor de second opinion en hopelijk voor mei aan de HRT. Dat is 9 maanden.
Elke andere route duurt (veel) langer. Het is natuurlijk ook niet gezegd dat je snel een diagnose krijgt. Sommigen hebben meer gesprekken nodig.
De "known" shortcut is GenderGP. Ik heb daar niet helemaal mezelf over ingelezen maar wat ik ervan begrijp moet je van veel zelf betalen. Een transitie is al duur genoeg, je hele leven staat (positief) op zijn kop.
Elke andere route duurt (veel) langer. Het is natuurlijk ook niet gezegd dat je snel een diagnose krijgt. Sommigen hebben meer gesprekken nodig.
De "known" shortcut is GenderGP. Ik heb daar niet helemaal mezelf over ingelezen maar wat ik ervan begrijp moet je van veel zelf betalen. Een transitie is al duur genoeg, je hele leven staat (positief) op zijn kop.
-
HetGevoel
Dank!Marije schreef: 08 feb 2022, 17:58 De snelste route momenteel die ik ken is Psytrans. Maar daar moet je geluk hebben. Ik was 1 september gelukkig genoeg om op de lijst te komen. Half december intake, januari gesprekken en diagnose. Nu helaas wachten tot half maart voor de second opinion en hopelijk voor mei aan de HRT. Dat is 9 maanden.
Dus het is niet iets wat ik even snel via de huisarts bij de apotheek kan krijgen?
Dat is wel vervelend.
Helemaal demotiverend is dat het zo’n lang traject lijkt te zijn.
Het is best lastig om een goed overzicht van het hele traject te krijgen.
-
HetGevoel
Dank voor je zeer uitgebreide antwoord Alice.Alice schreef: 08 feb 2022, 13:05Hallo Ingrid,HetGevoel schreef: 07 feb 2022, 23:47 Hallo allemaal!
Mijn concrete vragen:
Om een paar vragen te beantwoorden,
Als er na het gebruik van hormonen, enige, borstvorming is dan kan dit wel een probleem geven.
Snel aan hormonen komen zal niet lukken gezien de wachttijden bij diverse gender- hulpverleners klinieken etc..
Hoe je borstontwikkeling zal plaats vinden is niet goed te voorspellen, heel individueel.
Als er sprake is van borstvorming en je wilt het nog verborgen houden, losse veel kleurge bloezen dragen camoufleert wat.
Bij het gebruik van 'blockers' kan seks, grote, problemen geven. Bij gebruik van hormonen alleen, minder tot geen.
Voor het dragen van strakke broeken, vul ln het zoekveld (rechts boven) het codewoord tucken in.
Over de borst vorming kon ik niet veel vinden, dit is dan dus permanent?
De wachttijden werken wel flink demotiverend zeg.
Dank ik zal het kledingadvies ten harte nemen!
Op het moment heb ik vrije gespierde borsten door mijn tshirt heen, wellicht dat dat dus nog lang de boel verborgen houdt daar dat het minder opvalt als er wat bij komt.
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Het duurt lang, maar het is best inzichtelijk. Lange wachttijd tot de intake, daarna diagnostische fase, die kan heel snel gaan, daarna begin HRT. Tussentijds kan je nog beginnen met logopedie. Voor eventuele operaties is er dan weer wel een wachttijd.
Theoretisch is het mogelijk om via de huisarts hormonen voorgeschreven te krijgen, maar aangezien huisartsen over het algemeen geen expertise hebben willen ze hun vingers er niet aan branden.
Theoretisch is het mogelijk om via de huisarts hormonen voorgeschreven te krijgen, maar aangezien huisartsen over het algemeen geen expertise hebben willen ze hun vingers er niet aan branden.
Irene
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
HetGevoel schreef: 08 feb 2022, 18:26Alice schreef: 08 feb 2022, 13:05Ja je borsten gaan niet weg als je stopt met hormonen. Bij langdurig gebruik van testosteronremmers zijn de gevolgen daarvan ook onomkeerbaar (zeker belangrijk als je nog een kinderwens hebt)HetGevoel schreef: 07 feb 2022, 23:47
Over de borst vorming kon ik niet veel vinden, dit is dan dus permanent?
Irene
-
Alice
Daar moet je wel vanuit gaan. Dus bezint eer ge begint.HetGevoel schreef: 08 feb 2022, 18:26 Over de borst vorming kon ik niet veel vinden, dit is dan dus permanent?
Alice;
"Computer Says No"
"Computer Says No"