Hoge testowaarden?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Celias13
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2020, 17:10
Gender: Trans FtM

Hoge testowaarden?

Bericht door Celias13 »

Hoi,

Ik gebruik al zo’n 2,5 jaar testo. Mijn spiegel was het eerste jaar altijd tussen de 16 en 20 wat gewoon wel prima is. Het laatste jaar krijg ik metingen van 55 mg testo of 47 of 39 toen ineens 66. Ik gebruik androgel twee pompjes per dag. Ik voel me de laatste 4/5 maanden ook anders. Pijn in het pelvis gebied en een ineens doorkomende menstruaties(wat mij daarvoor nog nooit was overkomen) ook heb ik last van hitte aanvallen bij inspanning die zo erg zijn dat ik sporten tegenwoordig vermijd wat ik erg jammer vind. Plasproblemen spelen ook een rol, al een paar maanden na testo had ik sneller aandrang om te plassen en is mijn urinestraal best wel slapjes (plassen lukt gelukkig nog wel dagelijks) Mijn gender arts zegt dat ze geen idee heeft hoe dit komt en dat dit volgens haar niet echt aan hoge T waardes kan liggen. Huisarts al eens geinformeerd maar die zegt onvoldoende te weten over ftm die op testo zitten en verwijst me weer door om
Toch naar het genderteam te gaan.. mijn bloedwaardes qua gezondheid waar ik regelmatig op getest wordt zijn altijd tip top in orde… dus ik weet niet zo goed meer waar ik nog hulp kan vinden.
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Hoge testowaarden?

Bericht door Pan-Tastique »

Ik ben nu 6,5 maand bezig, bij mijn eerste bloedtest bleek ik >52 te zitten (nmol/L) (ik weet dus niet hoe hoog precies, maar veel te hoog) met 2 pompjes Androgel per dag. Nu sinds 26 januari (1 maand dus) 1 pompje. Nu zit ik nog op 36.5, dus nog steeds te hoog.

Ik had hetzelfde als jij, werd nog steeds ongesteld (voor het eerst in 5 jaar omdat ik sinds mijn 15e de prikpil gebruikte) en pijn/kramp in de pelvis/baarmoeder. Na het eten voel ik me zo warm dat ik in een T-shirtje kan zitten terwijl mijn familie in een trui zit. Overige bloedwaarden zijn ook gezond.

Ik weet echter niet waar het door komt, alleen dat je symptomen matchen met de mijne. Op het plassen na, echter - daar merk ik geen verschil.

Dus ik denk wel degelijk dat dit door te hoge testosteronwaarden komt aangezien jij hetzelfde ervaart als ik, maar ik ben dan ook geen arts. Sorry dat ik behalve "ik herken dit" geen duidelijkheid/hulp kan bieden.
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Hoge testowaarden?

Bericht door Pan-Tastique »

Mijn arts wil dat ik wissel naar sustanon voor een maand, als het dan nog te hoog is moet ik stoppen met testosteron gebruiken. Ze maakt zich erg zorgen over de te hoge waarden (36 vindt ze al veel te hoog), dus ik zou je met klem adviseren een second opinion te krijgen bij mogelijk een andere endocrinoloog.

Is er iemand anders op het forum die met één pompje androgel al te hoog zat? Mijn arts zegt dat dit nog nooit is voorgekomen. Zelf denk ik mogelijk aan iets van een cyste in mijn eierstokken (ivm ook hevige pijn in mijn rechter onderbuik sinds november die ik rond de dag dat ik ongesteld zou worden meemaak, lijkt heel erg op blindedarmontsteking-pijn) of zelfs PCOS. Ik weet niet of dat zich zomaar "ineens" kan ontwikkelen, omdat ik in juli nog normale T-waarden had voor een biologische vrouw.
Celias13
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2020, 17:10
Gender: Trans FtM

Re: Hoge testowaarden?

Bericht door Celias13 »

Pan-Tastique schreef: 02 mar 2022, 12:03 Mijn arts wil dat ik wissel naar sustanon voor een maand, als het dan nog te hoog is moet ik stoppen met testosteron gebruiken. Ze maakt zich erg zorgen over de te hoge waarden (36 vindt ze al veel te hoog), dus ik zou je met klem adviseren een second opinion te krijgen bij mogelijk een andere endocrinoloog.

Is er iemand anders op het forum die met één pompje androgel al te hoog zat? Mijn arts zegt dat dit nog nooit is voorgekomen. Zelf denk ik mogelijk aan iets van een cyste in mijn eierstokken (ivm ook hevige pijn in mijn rechter onderbuik sinds november die ik rond de dag dat ik ongesteld zou worden meemaak, lijkt heel erg op blindedarmontsteking-pijn) of zelfs PCOS. Ik weet niet of dat zich zomaar "ineens" kan ontwikkelen, omdat ik in juli nog normale T-waarden had voor een biologische vrouw.

Ik gebruik nu ook 1 pompje maar zit zelf ook nog op 36 qua testo. Deze maand moet ik ook naar de gender gyneacoloog voor onderzoek en een echo vanwege pijn links rond mijn eierstok die soms ineens gepaart gaat met bloedverlies die dan ook weer gelijk stopt na dat de stekende pijn weg is. Dan komt die stekende pijn weer terug een paar dagen later en dan weer wat helder bloedverlies. Echt een irritatie. Zelf heb ik ook op advies van de arts op sustanon gezeten. 6 maanden lang sustanon gebruikt maar mijn T levels waren hoog zoals altijd… heel vreemd. Je bent niet de enige :(
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Hoge testowaarden?

Bericht door Pan-Tastique »

Klinkt inderdaad hetzelfde als wat ik ervaar, al dan zonder het bloedverlies bij mij. Echter wel een rare situatie gehad een maand (juni) voordat ik aan t begon met een menstruatie van 2 weken terwijl ik nog een maand aan de prikpil had moeten zitten (week 8 van 12), dus ik wil dat ze dat bij mij persoonlijk ook meenemen.
Ik hoop dat het niks ernstigs is, voor zowel jou als ik! (Overigens vervolgens eind september weer prik genomen omdat ik die al had liggen, november weer 2 weken ongesteld, december 8 dagen met serieuze pijn en ook darmklachten. Nog nooit eerder gehad in de afgelopen 11 jaar. Januari niet meer ongesteld, alleen nog pijn. Dus erg gerust dat het allemaal goed zit ben ik niet, kan haast geen toeval meer zijn - al misschien niet per sé veroorzaakt door T).