Operaties wanneer?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Daniël
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2022, 20:05
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Operaties wanneer?

Bericht door Daniël »

Hoi allemaal,

Ik vraag mij af of iemand toevallig weet vanaf wanneer je precies operaties mag hebben, zoals; colpectomie, hysterectomie en phalloplastiek. Dit zijn naast mijn mastectomie de operaties die ik nog graag zou willen hebben. En aangezien ik erachter ben gekomen dat je niet meer 6 maanden aan de hormonen hoeft te zitten voor een mastectomie hoop ik ook dat ik deze andere operaties eerder zou kunnen hebben. Weet iemand hier toevallig meer over?

Groetjes,

Daniël
Mees
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 dec 2020, 20:36
Gender: Man

Re: Operaties wanneer?

Bericht door Mees »

Ik dacht dat voor die operaties die je noemt wel een termijn van 6 maanden aan de testosteron aan wordt gehouden, maar dit is geen hele harde regel volgens mij, hangt misschien ook wel een beetje van de chirurg af
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Operaties wanneer?

Bericht door Jer158 »

Het laatste wat ik weet is dat het 6 maanden "real life experience" is/was voor de borstoperatie. Dat mag met of zonder hormonen, net wat je wil, al willen de meeste behandelaren wel dat je die 6 maanden bij hen bekend bent. De reden dat de termijn voor de mastectomie korter is (dan de 12 maanden voor de rest) is dat het een serieus effect kan hebben op wel/niet als man gelezen worden, in tegenstelling tot andere geslachtsoperaties.

Ik ben door de mazen heen geslipt met 10 maanden voor een hysto een paar jaar terug. Het was een combi hysto-borst. Mijn psych en beide chirurgen dachten allemaal dat iemand anders de timing gecheckt zou hebben en ik heb uiteraard geen slapende honden wakker gemaakt!
Hung her from the branches of a mango tree
eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: Operaties wanneer?

Bericht door eew »

Een mastectomie mag tegenwoordig direct na diagnose als er geen directe wens voor testosteron is.