Huisarts wilniet meewerken met GenderGP

Psychologen en procedures
Esra.
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2020, 17:22
Gender: Trans MtF

Huisarts wilniet meewerken met GenderGP

Bericht door Esra. »

Hoi iedereen,

Ik sta net als jullie in de wachtlijst, maar veel sneller wordt het er niet op..

Ik lees dat een aantal van jullie bij GenderGP zit en zo zijn/haar hormonen ontvangt. Ik neem aan dat de medicatie recepten dan naar huisarts worden gestuurd en hij/zij zet zijn handtekening er dan onder?

Nou, ik heb me ook aangemeld bij GenderGP, eerste gesprek al gehad, wat ook al best wat kostte. Daarna hoefde ik alleen een duim omhoog van mijn huisarts en zo kon ik mijn hormonen krijgen.
Maar mijn huisarts wil niet die medicatie voorschrijven... Daarom staat GenderP bij mij nu op pauze. Ik heb al een andere huisarts gevraagd en die wilde ook niet meewerken.

Dus nu mijn vraag: Hoe hebben jullie je huisarts zover gekregen om die recepten voor te schrijven?
Eigenlijk had ik een consult met de huisarts moeten inplannen (dan heb ik betere mogelijkheid om het uit te leggen en is het moeilijker voor m'n huisarts om nee te zeggen).

Ik ga nog 3 huisartsen proberen, en daarna ga ik zelf hormonen bestellen en mijn waardes op peil houden, etc. Maar dan is het ook handig om je huisarts in te lichten... Wat een gedoe
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1352
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Huisarts wilniet meewerken met GenderGP

Bericht door Marije »

Ik kan me wel voorstellen dat een huisarts dat niet even met een emailtje of telefoontje doet. Misschien toch een afspraak maken? Hoe lang ken jij je huisarts al? Als dat van jongs af aan is kunnen je ouders misschien nog iets betekenen?

In principe doet GenderGP het psychologische gedeelte dus het gaat best heel netjes "officieel". Ik snap niet dat er zo lastig over wordt gedaan.

Eventueel een printje meenemen van het stuk op de website van Transvisie?
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
EmilyFara
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 sep 2021, 20:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Breda

Re: Huisarts wilniet meewerken met GenderGP

Bericht door EmilyFara »

Ik weet van geen huisarts die dat voor wil schrijven. En mijn huisarts beloofde me eerst om het wel te doen maar toen het recept kwam krabbelde die toch terug. Van wat hij mij vertelde is dat huisartsen hier geen verstand of ervaring mee hebben en durven het dus niet zomaar voor te schrijven. Ik denk dat dat niet gaat veranderen bij andere huisartsen. Een huisarts kan wel contact opnemen met het VUMC voor advies, maar die zullen het afraden dat de huisarts het voorschrijft. Ze kunnen wel advies geven op de medicijnen aan de huisarts, met de kanttekening dat de huisarts het niet voorschrijft.

Dus, wat ik heb afgesproken heb met mijn huisarts is dat hij de bloedtesten doet. Dat hij de resultaten in de gaten houd en dat ik via een papieren recept van GenderGP mijn hormonen bij de apotheek kan ophalen. Op deze manier afdwingen kan je wel, maar dat zullen ze niet leuk vinden. Een huisarts heeft zorgplicht, dus als je iets doet tegen hun advies in dan moeten ze je helpen om het op zo'n veilig mogelijke manier te doen.
Ik raad dus aan om met je huisarts te praten, zeggen dat je het via papieren recept gaat doen en dat je wilt dat de huisarts de bloedtests doet en mee kijkt of de waardes kloppen. Een huisarts weet wat cis waardes zijn, dus mee kijken moet niet moeilijk zijn. Als die dat ook weigert kan je beroep doen op de zorgplicht. Aangezien je niet meer vraagt om iets voor geschreven te krijgen moet dat niet zo moeilijk zijn.

Als je in Breda woont kan ik je vertellen (in PM) wie mijn huisarts is. Ik geloof dat hij ook zit in Rotterdam en Den Haag (hij is een inval huisarts) maar ik weet niet waar.


Edit : Ik weet niet waar je ingeschreven staat, maar De Vaart schoot bij mij heel erg op. En ze gaan dit jaar flink uitbreiden, dus dat is misschien een handig tipje.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1352
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Huisarts wilniet meewerken met GenderGP

Bericht door Marije »

Dat van die zorgplicht is wel slim. Ik doe DIY HRT en mijn huisarts wilde geen bloedwaardes meten. Ik zit nu 6 weken voor de Endo dus ik geloof het wel. Inmiddels dikke cup A dus het zal wel werken...

Er zijn echt wel huisartsen die meewerken maar die zullen het niet aan de grote klok hangen.

De Vaart en Psytrans gaan blijkbaar allebei vrij vlot momenteel... Voor mij van Inschrijven tot Endo ongeveer 9 maanden... like having a baby...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Esra.
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2020, 17:22
Gender: Trans MtF

Re: Huisarts wilniet meewerken met GenderGP

Bericht door Esra. »

EmilyFara schreef: 28 mar 2022, 15:18 Ik weet van geen huisarts die dat voor wil schrijven. En mijn huisarts beloofde me eerst om het wel te doen maar toen het recept kwam krabbelde die toch terug. Van wat hij mij vertelde is dat huisartsen hier geen verstand of ervaring mee hebben en durven het dus niet zomaar voor te schrijven. Ik denk dat dat niet gaat veranderen bij andere huisartsen. Een huisarts kan wel contact opnemen met het VUMC voor advies, maar die zullen het afraden dat de huisarts het voorschrijft. Ze kunnen wel advies geven op de medicijnen aan de huisarts, met de kanttekening dat de huisarts het niet voorschrijft.

Dus, wat ik heb afgesproken heb met mijn huisarts is dat hij de bloedtesten doet. Dat hij de resultaten in de gaten houd en dat ik via een papieren recept van GenderGP mijn hormonen bij de apotheek kan ophalen. Op deze manier afdwingen kan je wel, maar dat zullen ze niet leuk vinden. Een huisarts heeft zorgplicht, dus als je iets doet tegen hun advies in dan moeten ze je helpen om het op zo'n veilig mogelijke manier te doen.
Ik raad dus aan om met je huisarts te praten, zeggen dat je het via papieren recept gaat doen en dat je wilt dat de huisarts de bloedtests doet en mee kijkt of de waardes kloppen. Een huisarts weet wat cis waardes zijn, dus mee kijken moet niet moeilijk zijn. Als die dat ook weigert kan je beroep doen op de zorgplicht. Aangezien je niet meer vraagt om iets voor geschreven te krijgen moet dat niet zo moeilijk zijn.

Als je in Breda woont kan ik je vertellen (in PM) wie mijn huisarts is. Ik geloof dat hij ook zit in Rotterdam en Den Haag (hij is een inval huisarts) maar ik weet niet waar.


Edit : Ik weet niet waar je ingeschreven staat, maar De Vaart schoot bij mij heel erg op. En ze gaan dit jaar flink uitbreiden, dus dat is misschien een handig tipje.
Ik weet niet of ik het helemaal begrijp; heb je uberhaubt je huisarts nodig om de hormonen op te halen bij de apotheek?
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Huisarts wilniet meewerken met GenderGP

Bericht door Lise »

GenderGP kan je (kennelijk) een recept geven van een dokter uit een EU-land. In principe zou een Nederlandse apotheek dat recept moeten volgen. Volgens mij staat hier ook meer info over op de website van GenderGP over wat zij voor je kunnen doen als je huisarts niet wil voorschrijven.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1352
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Huisarts wilniet meewerken met GenderGP

Bericht door Marije »

Zoals ik het begreep, maar ik ben geen expert, moet je het zelf betalen als je het recept van Gender GP krijgt. Als je huisarts het voorschrijft wordt het (gedeeltelijk) vergoed.

Correct me if I'm wrong please...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
EmilyFara
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 sep 2021, 20:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Breda

Re: Huisarts wilniet meewerken met GenderGP

Bericht door EmilyFara »

Esra. schreef: 28 mar 2022, 16:45
EmilyFara schreef: 28 mar 2022, 15:18 Ik weet van geen huisarts die dat voor wil schrijven. En mijn huisarts beloofde me eerst om het wel te doen maar toen het recept kwam krabbelde die toch terug. Van wat hij mij vertelde is dat huisartsen hier geen verstand of ervaring mee hebben en durven het dus niet zomaar voor te schrijven. Ik denk dat dat niet gaat veranderen bij andere huisartsen. Een huisarts kan wel contact opnemen met het VUMC voor advies, maar die zullen het afraden dat de huisarts het voorschrijft. Ze kunnen wel advies geven op de medicijnen aan de huisarts, met de kanttekening dat de huisarts het niet voorschrijft.

Dus, wat ik heb afgesproken heb met mijn huisarts is dat hij de bloedtesten doet. Dat hij de resultaten in de gaten houd en dat ik via een papieren recept van GenderGP mijn hormonen bij de apotheek kan ophalen. Op deze manier afdwingen kan je wel, maar dat zullen ze niet leuk vinden. Een huisarts heeft zorgplicht, dus als je iets doet tegen hun advies in dan moeten ze je helpen om het op zo'n veilig mogelijke manier te doen.
Ik raad dus aan om met je huisarts te praten, zeggen dat je het via papieren recept gaat doen en dat je wilt dat de huisarts de bloedtests doet en mee kijkt of de waardes kloppen. Een huisarts weet wat cis waardes zijn, dus mee kijken moet niet moeilijk zijn. Als die dat ook weigert kan je beroep doen op de zorgplicht. Aangezien je niet meer vraagt om iets voor geschreven te krijgen moet dat niet zo moeilijk zijn.

Als je in Breda woont kan ik je vertellen (in PM) wie mijn huisarts is. Ik geloof dat hij ook zit in Rotterdam en Den Haag (hij is een inval huisarts) maar ik weet niet waar.


Edit : Ik weet niet waar je ingeschreven staat, maar De Vaart schoot bij mij heel erg op. En ze gaan dit jaar flink uitbreiden, dus dat is misschien een handig tipje.
Ik weet niet of ik het helemaal begrijp; heb je uberhaubt je huisarts nodig om de hormonen op te halen bij de apotheek?
Nee, geen huisarts nodig. In de EU is een verdrag dat we elkaars artsen erkennen. Dus een arts in een EU land die een recept afgeeft kan gewoon in NL bij de apotheek opgehaald worden. Doen ze niet moeilijk over. GenderGP zit in VK, wat niet meer in de EU zit, maar ze hebben een Roemeense arts die tekend, en dat is wel in de EU. Dus geen probleem. Gewoon papieren recept aanvragen, dat doe ik ook. Duurt iets meer als een week via aangetekende post vanuit de VK.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Gebruikersavatar
EmilyFara
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 sep 2021, 20:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Breda

Re: Huisarts wilniet meewerken met GenderGP

Bericht door EmilyFara »

Marije schreef: 28 mar 2022, 17:49 Zoals ik het begreep, maar ik ben geen expert, moet je het zelf betalen als je het recept van Gender GP krijgt. Als je huisarts het voorschrijft wordt het (gedeeltelijk) vergoed.

Correct me if I'm wrong please...
Dat klopt ja. Synarel is €125 en Oestrogel is €20. En dat is wat ze aanraden. Andere opties/bedragen weet ik niet want ik gebruik die 2 op aanraden van GenderGP en erkenning van VUMC.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Huisarts wilniet meewerken met GenderGP

Bericht door Yvonne »

Zoals ik elders al eerder schreef; ik krijg de recepten van GenderGP en de medicatie via mijn eigen "vaste" apotheek. De medicatie is gewoon 100% vergoed.
Zelfs mijn "backup" apotheek (in de woonplaats van mijn vriendin, waar ik veel ben) levert gewoon 100% vergoed. Ook de progesteron.
Omdat oestrogel lange levertijden kent heeft mijn eigen apotheek de oestrogel dosis omgerekend naar lenzetto spray. Dit nam GenderGP op het volgende recept gewoon 1:1 over.

Je betaald natuurlijk je GenderGP lidmaatschap en een klein bedrag voor het papieren recept. Ook moet je goed aan het stuur zitten om het eea te bewaken (bloedtesten via huisarts oid). Het is jou lijf en jou transitie.
100% Myself 🌈 💟