Onderzoek naar in het onderwijs werken als trans persoon

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Nina
Gast

Onderzoek naar in het onderwijs werken als trans persoon

Bericht door Nina »

Dag allemaal,
Mijn naam is Nina en ik ben een transvrouw. In 2023 ben ik van plan te starten met een traineeship om docent scheikunde te worden in het voortgezet onderwijs. Ik kijk er heel erg naar uit om hiermee te beginnen, en uit contact wat ik al met het traineeprogramma gehad heb lijkt ook dat zij enthousiast zijn om hun eerste transgender docent op te leiden. Maar daar zit dan ook meteen een zorg die ik heb rond het onderwijs in gaan. Ik ga de eerste trans persoon zijn die deelneemt aan dit traineeship, en een gebrek aan zichtbaarheid van trans personen in het onderwijs geeft me eigenlijk ook het gevoel dat ik een van de eerste trans personen in Nederland ben die het onderwijs in gaat. Dit is natuurlijk onzin, er moeten echt wel trans personen zijn die voor mij het onderwijs in zijn gegaan. Ik heb ze alleen tot nu toe niet weten te vinden.

Als onderdeel van mijn oriëntatie op het onderwijs wil ik een onderzoek doen naar de uitdagingen waar je voor kan komen te staan als transgender docent. Voor een gedeelte om mijn eigen zorgen en angsten rond docent worden gerust te stellen, maar ook in de hoop dat het een hulpmiddel kan worden voor andere trans personen die erover denken het onderwijs in te gaan.
Voor dit onderzoek ben ik op zoek naar ervaringsdeskundigen om te interviewen. Ervaringen uit het voortgezet onderwijs zijn voor mij het meest relevant, maar reacties vanuit elk niveau van het onderwijs zijn welkom.
Ben je of ken je een trans persoon die in het onderwijs werkt, en zie je het zitten om met mij je ervaringen te delen? Neem dan contact met me op via [email protected]
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Onderzoek naar in het onderwijs werken als trans persoon

Bericht door MichelleB »

Hoi Nina,
Ik kan je binnenkort wel een beetje helpen (en jij mij haha). Momenteel ben ik namelijk erg druk met stageverslagen schrijven, want ik studeer voor docent beeldende vorming. Dus de enige trans persoon in onderwijs valt mee, maar een andere trans docent scheikunde vinden wordt moeilijk.

Er zijn inderdaad een hoop uitdagingen, maar dan kom ik daar later uitgebreid op terug ;)
-Life is a work in progress-